Dok se tehnološke kompanije povlače iz Rusije, Kina to gleda sa zabrinutošću
Opsežni napori Apple i drugih zapadnih tehnoloških kompanija da smanje svoje poslovanje sa Rusijom zbog njene invazije na Ukrajinu pokrenuli su pitanje za korisnike proizvoda u Kini: Da li bi se ista stvar mogla desiti i tamo?
Veliki deo zabrinutosti kineskih potrošača bio je fokusiran na Apple, koji je poput Google, Microsoft-a i drugih tehnoloških giganta brzo krenuo da obuzda svoje poslovanje u Rusiji nakon što je predsednik Vladimir Putin napao Ukrajinu 24. februara. Kompanija je zaustavila prodaju i izvoz proizvoda, ograničene usluge poput Apple Pay-a i uklonio ruske državne novinske kuće RT News i Sputnik News iz Apple Store-a izvan Rusije.
Ruska invazija na Ukrajinu, kao i globalni odgovor, pomno su praćeni u Aziji, gde postoje dugotrajne tenzije između Kine i samoupravnog ostrva Tajvana, koje Peking tvrdi kao svoju teritoriju. Kineski lider Si Đinping rekao je da je “ponovno ujedinjenje” sa Tajvanom neizbežno i nije isključio upotrebu sile da bi se to postiglo, iako tajvanska vlada kaže da nema znakova bliskog napada.
Kineski zvaničnici odbacuju svako poređenje između Tajvana i Ukrajine, navodeći da je samo Ukrajina nezavisna zemlja. Međutim, neki onlajn komentatori u Kini, gde društvenim medijima dominiraju nacionalistički i proruski sentimenti, kritikovali su Apple-ove postupke u Rusiji i rekli da bi Kina trebalo da se pripremi za sličnu taktiku.
Stručnjaci kažu da bi Appleu bilo teško da ode iz Kine, koja je ključni proizvodni centar za kompaniju, kao i njeno treće najveće tržište nakon Sjedinjenih Država i Evrope.
„To je sasvim drugačija priča od onoga što se dešava u Rusiji“, rekla je Kendra Schaefer, šefica tehničkog istraživanja u Triviumu, timu za istraživanje politike sa sedištem u Pekingu.
Schaefer je istakao da kineski propisi zahtevaju od Apple-a i drugih kompanija da čuvaju informacije kineskih kupaca na serverima unutar zemlje.
„Pitanje bi bilo da li povlačenje iz Kine znači da Apple ne samo da gubi svoje kupce, već i sve svoje podatke o kupcima u potpunosti?“ rekla je.
Izvor : CNBC