Kako je YouTube kreirao ekonomiju kreatora sadržaja
YouTube je danas najdominantnija platforma društvenih medija, posebno među tinejdžerima. Njegov uticaj je toliko ogroman da je gotovo nemoguće definisati. Usluga je rodila hiljade memova i internet ličnosti. Njegov algoritam za preporuke je zaslužan za povećanje bizarnih trendova i virusnih dezinformacija.
Najdominantnija platforma na internetu
Ali jedan od najmoćnijih načina na koji je YouTube ostvario svoj uticaj je kroz partnerski program. Aranžman o podeli prihoda je generisao milijarde dolara za svoje najpopularnije korisnike i pomogao u definisanju industrije vredne više milijardi dolara koju sada nazivamo ekonomijom kreatora. Danas postoji na desetine platformi i poslovnih modela za zarađivanje novca kreiranjem sadržaja, ali je teško zamisliti da bilo koja od njih postoji bez YouTube-ovog partnerskog programa.
Iako YouTube nije jedina platforma zbog koje se postajanje online kreatora oseća kao održiva karijera, on je odigrao veliku ulogu u stvaranju i podsticanju industrije. Kada je Google prvi put predstavio Partnerski program 2007. godine, nije bilo mnogo načina da se živi od sadržaja na mreži. Industrija blogovanja je bila dobro uspostavljena, ali se dinamika online medija već pomerala sa nezavisno vođenih operacija u korist uspostavljenih platformi i brendova.
Bilo bi potrebno još nekoliko godina da Partnerski program preraste u mašinu za štampanje novca kakva je sada. Ali Partnerski program je stigao 2007. godine, kada je postojala sve veća potražnja za online video zapisima. Između 2006. i 2009. publika za online video se udvostručila, a YouTube je bio najveći korisnik.
Poplava kreatora koji su tražili isplatu na kraju je dovela do toga da YouTube ponovo pooštri svoje uslove za status partnera 2017. Ali YouTube se već učvrstio kao platforma za stvaraoce amatere da svoje video snimke pretvore u stabilan prihod. Danas postoji više od tri miliona kanala sa statusom partnera, a kompanija je platila kreatorima više od 70 milijardi dolara samo u poslednje tri godine.
Naravno, kreatori koji počinju sada imaju mnogo dostupnih opcija osim YouTube-a. Skoro svaka aplikacija na društvenim mrežama nudi neku vrstu mogućnosti za monetizaciju, iako je malo njih generisalo nešto slično osmocifrenim sumama koje zapanjujuće za oči stvaraju vrhunski talenti YouTube-a.
Izvor: Engadget