Koliko poznajete svoj biznis?
Prodavac će vam navesti sve razloge zbog kojih treba da kupite ERP softver. Konsultant će vam reći da je to beskorisno ako nemate uređene poslovne procese. Kao i uvek, istina je negde između…
Ako ste visoki menadžer srednjeg ili velikog preduzeća, sigurno ste barem jednom bili u prilici da slušate priču o tome kako vam je neophodan ERP softver da biste kompaniju koju vodite podigli na novi nivo. I u toj priči ima puno istine. Kognitivni i organizacioni kapaciteti jednog čoveka su limitirani, i kad-tad ćete se suočiti sa ograničenjima koja će potom uticati na vaš učinak i performanse firme koju vodite. Ipak, pre nego što naglavačke uletite u operaciju uvođenja ERP ili srodnog sistema, treba sagledati kompletnu sliku i uključiti najvažniji alat svakog menadžera – zdrav razum i logiku.
Na prezentacijama proizvođača i prodavaca ERP rešenja uvek lepo izgledaju slajdovi i demoi koji pokazuju kako je neka firma u SAD-u ili EU postigla odlične prodajne rezultate zahvaljujući uvođenju modernog softverskog rešenja, i to uz minimalno ulaganje u licence i potreban hardver. Rad koji tome prethodi i izgradnja sistema koji omogućava dobijanje tih rezultata se često prećutkuju ili podrazumevaju, ali svi vrlo dobro znamo koliko je takva organizacija posla daleko od realnosti, naročito u Srbiji, gde se neki ekonomski pokazatelji opiru ne samo privrednim zakonitostima, već i zdravom razumu. Čemu najmodernije Business Intelligence rešenje ako vaši osnovni poslovni procesi, poput izdavanja faktura ili manipulacije robom u magacinu, nisu uređeni i efikasni? Zato krenimo redom.
Sa nogama čvrsto na zemlji
Prva tačka od koje naši menadžeri najčešće polaze jeste finansijski menadžment, ili narodski rečeno „upravljanje parama”. Zahvaljujući našem prekomplikovanom i restriktivnom zakonodavstvu koje reguliše ovu oblast, u firmama koje su odlučile da posluju legalno („na belo”) finansijski segment je najčešće odlično pokriven i odvija se bez previše poteškoća. Na finansijskom segmentu se i najlakše vidi koliko su procesi važni i kako njihovo nepoštovanje može skupo da vas košta (kroz kazne ili gubitak prihoda), ali i kako i neuređen sistem može da funkcioniše uspešno. Dakle, ako neko krene da vam objašnjava kako to što radite ništa ne valja i kako će on da vam reorganizuje sve i posle njega će sve biti besprekorno, mala je šansa da zna o čemu priča i još manja da će moći realno da vam pomogne.
Vi već imate ustaljene poslovne procese – vaša firma funkcioniše, zar ne? Naravno, procesi uvek mogu biti brži, efikasniji, jeftiniji, ali se do tih pomaka ne dolazi baš tako lako i naročito ne na brzinu. Predlažemo malu vežbu: ako imate firmu koja broji između 50 i 100 zaposlenih, proverite koliko je potrebno vremena da faktura koja je stigla od klijenta ili partnera pređe put od ulaska u vašu firmu do momenta njene realizacije i arhiviranja. Ako je taj period duži od jedne radne nedelje, probajte da otkrijete gde je usko grlo i da ga otklonite ili ublažite njegov efekat.
Softversko rešenje vam može pomoći da taj proces prebacite u digitalni domen, zato što se njime onda mnogo lakše upravlja. Procedura i put dokumentacije su u najvećem broju slučajeva isti kao i u papirnom obliku, ali je kontrola olakšana, a stepen automatizacije radnji na kojima najčešće dolazi do zastoja (evidentiranje, odobravanje, plaćanje) podignut je na viši nivo.
Logika koja važi za tokove novca može se prilično verno preneti i na tokove robe, pa jednostavnim testom efikasnosti odeljenja distribucije proizvoda možete značajno dobiti na zadovoljstvu kupaca, a posledično i na poboljšanom cash flow-u. Ako od finalizacije jednostavnog proizvoda do njegovog dolaska u fabričku prodavnicu treba više od nedelju dana, tu sigurno nešto škripi. Softver vam naravno neće pomoći da to ispravite, ali će vam olakšati da uočite grešku u procesu i potom je otklonite.
Nema oslanjanja na osećaj
Decenije rada na zatvorenom tržištu opterećenom najrazličitijim preprekama su ostavile trajne posledice na većinu domaćih menadžera koji sa otvaranjem tržišta i ulaskom strane konkurencije imaju problem. Većina njih je ubeđena kako odlično poznaje svoje tržište i svoje klijente, da bi već nakon dobijanja rezultata elementarnih marketinških istraživanja uvideli da su zapravo pokrili samo jedan segment tržišta, i to nedovoljno.
Da biste koristili sve prednosti ERP softvera i pratećih BI dodataka, morate imati – podatke. Mnogo njih. Dakle, bez podataka dobijenih iz kvalitetnog i sveobuhvatnog istraživanja tržišta vaš skupo plaćeni ERP radi na prazno. Para za marketinške komunikacije ionako nikada nije bilo manje, ne bi bilo dobro da već tesne budžete „bacate” na neefikasne kampanje koje promašuju ciljnu grupu. Dakle, da biste dobili podatke koji su vam potrebni, morate osmisliti poslovne procese koji služe isključivo za prikupljanje ili „izvlačenje” podataka od klijenata.
Pošto su ovo relativno nove discipline na našem tržištu, poznate mahom mlađoj generaciji profesionalnih menadžera, i to iz teorijskih modela, predlažemo vam da se poslužite malim lukavstvom. Moduli za marketing u svim ERP softverskim rešenjima su pravljeni prema najboljim praksama razvijenih tržišta. Ako niste sigurni kako da organizujete svoje marketing odeljenje i procese u njemu, a niste spremni da platite konsultanta, pogledajte kako su ti procesi koncipirani u samom softveru i pokušajte da ih preslikate u svoju organizaciju. Zdrav razum se u tom procesu podrazumeva, tako da je sigurno da ako ste vlasnik maloprodajnih objekata u kojima trgujete šrafovima i ekserima, nećete evidentirati svaki prodati šraf i anketirati njegovog kupca. Ne postoji garancija da ćete u ovom poduhvatu uspeti, s obzirom na to da je marketing prilično složena i razgranata disciplina sa puno caka, ali je sigurno da ćete mnogo naučiti i zahvaljujući tome u budućnosti lakše razumeti svog marketing menadžera.
Prodaja iz budućnosti
Prodaja je sektor u kojem se mogu napraviti veliki koraci, uz dobru organizaciju i kvalitetan ERP softver. Uz dobro postavljen ERP sistem možete naterati i menadžere prodaje da budu agilniji i da češće proveravaju i koriguju cene proizvoda ili usluga da bi pospešili prodaju, dok vi pratite vitalne parametre, kao što su naplata i profit.
Tu prelazimo sa upravljanja procesima na upravljanje ljudima i njihovu kontinuiranu edukaciju, što su tehnike u kojima ne očekujte pomoć od računara. Da biste tim procesima uspešno upravljali, moraćete da i sami prođete poneki trening na temu upravljanja ljudskim resursima, a do tada predlažemo da još jednom pažljivo pretresete sve poslovne procese u svom preduzeću. Iznenadićete se kako i najmanji pomaci i unapređenja mogu da učine mnogo na polju svakodnevnog funkcionisanja firme, bez obzira na njenu veličinu.
Vladimir Cerić