Komentar: Digitalni detoks
Jeste li čuli za digital detox i digital downtime? Generacija rođena osamdesetih i devedesetih je tome najpodložnija, pošto smo mi preživeli offline detinjstvo. Ipak, to ne znači da digitalne generacije nikad ne požele da se malo sklone od ekrana… i možda vrate sebi?
Svet je počeo da se ubrzano digitalizuje krajem 20. veka, ali pravi digitalni bum dogodio se deceniju kasnije. Ključni momenti u ovom procesu bili su razvoj društvenih mreža, široka dostupnost Interneta, pametni telefoni, pa onda ekspanzija mobilnih aplikacija, dominacija nekih drugih društvenih mreža, pa onda cloud tehnologija, AI asistenti, rad na daljinu, VR… Pandemija 2020. godine je dodatno pogurala prelazak na digitalni način života.
Zašto digitalni odmor?
Danas smo u fazi kada tehnologija nije samo alat već deo naše realnosti, digitalni odmor postaje luksuz koji sve više ljudi traži. Pre neki dan mi je prijateljica rekla: „Počela sam opet da čitam knjige umesto što popodne provodim tako što skrolujem po telefonu“. To me je malo „opralo“, zamislila sam se i nisam mogla da se setim kada sam u dahu pročitala neku knjigu kao tokom fakulteta ili u srednjoj školi. Stvarno smo postali zavisni od ekrana, koji su se tako lagano uvukli u našu svakodnevicu, a mi smo se tome samo predali.
Naučnici upozoravaju da prekomerno korišćenje ekrana negativno utiče na naše mentalno i fizičko zdravlje. Plavo svetlo sa uređaja remeti san, društvene mreže izazivaju anksioznost i poređenje s drugima, a konstantni tok informacija troši našu pažnju do iscrpljenosti. Osim toga, zavisni smo od notifikacija – svaka nova poruka ili lajk aktivira dopaminski centar u mozgu, stvarajući osećaj nagrade. Problem nastaje kada shvatimo da više ne znamo da se opustimo bez telefona i da smo postali nesposobni da provodimo vreme sami sa sobom.
Nova ekonomija isključenja
Izveštaj kompanije VML Tomorrow’s Commerce ističe „Ekonomiju isključenja: Monetizaciju potrebe za digitalnim odmorom“. Ljudi sve više traže iskustva koja daju prednost stvarnom svetu, mentalnom zdravlju i odmoru od digitalne buke. U istraživanju je navedeno da 58 odsto globalnih potrošača oseća preopterećenost tehnologijom i privlači ih digitalni detoks. Ovo se reflektuje na sve veće odvajanje od digitalnog sveta i vraćanje realnim interakcijama, popularizuju se tihi klubovi, wellness odmori i digital detox zone u maloprodaji i ugostiteljstvu.
Izveštaj The Future 100 iste kompanije ističe jedan od trendova istraživanja – Luddite mode koji navodi: „…brendovi treba da razmotre da li njihovi proizvodi i usluge mogu pomoći potrošačima tokom trenutaka povezanosti i digitalnog odmora ili da li mogu olakšati korisnicima neprimetan prelazak između ova
dva režima“.
Digitalni odmor postaje luksuz koji sve više ljudi traži – 58 odsto globalnih potrošača oseća preopterećenost tehnologijom
Šta je Luddite mode? Generacija Z sve češće prelazi između trenutaka povezanosti i digitalnog povlačenja, a pokret je inspirisan Luddite Club-om, tinejdžerskom grupom iz Njujorka koja promoviše „oslobađanje od društvenih mreža i tehnologije“ koji postaje simbol pobune protiv doomscrolling-a i digitalnog zamora. Istraživanje je pokazalo da je 54 odsto mladih od 16 do 24 godine zabrinuto zbog previše vremena provedenog na društvenim mrežama. Umesto potpunog napuštanja tehnologije, mladi razvijaju sposobnost prebacivanja između online i offline režima – biraju kada će biti dostupni, a kada će se povući.
Nokia beleži rast prodaje jednostavnih telefona, tzv. dumb phones, ali ne kao zamenu za pametne telefone, već kao „drugi telefon“ za trenutke digitalnog odmora. U Australiji, muzički brend This Never Happened organizuje događaje bez telefona sa sloganom: „Doživi trenutak. Ne snimaj ga“.
Samo trend ili…
Iako digitalni odmor deluje kao još jedan popularan self-care trend, on je zapravo nužna potreba. Velike tech kompanije, koje su nas i navele da provodimo sate na mrežama, sada same promovišu digitalni balans – Apple i Google nude opcije za ograničavanje vremena na aplikacijama, a mnogi influenseri praktikuju vikende bez telefona.

Ipak, pravo pitanje nije da li ćemo se povremeno isključiti, već možemo li pronaći balans u digitalnom svetu i osloboditi se okova zavisnosti od skrolovanja. Tek kada je rob postao svestan svoje pozicije, počeo je da traži slobodu i van okvira gospodarskog imanja. Kako zamišljate jedan dan bez telefona?