Komentar: Obilje zadataka iz reformske agende
Reformska agenda Republike Srbije sadrži dogovorene zadatke koje treba ispuniti radi ubrzanja pristupa i dobijanja podsticajnih sredstava od Evropske unije.
Vlada Republike Srbije je 3. oktobra 2024. godine usvojila Reformsku agendu, na predlog Ministarstva za evropske integracije, a uz saradnju više nadležnih organa i nekih predstavnika civilnog sektora. Postoje primedbe da je bila potrebna šira konsultacija civilnog sektora o njenom sadržaju.
Šta je zapravo Reformska agenda?
Reformska agenda je veoma obiman i ambiciozan program s 98 mera koje treba Srbiju da približe Evropskoj uniji. Čitaoce PCPress-a verovatno najviše zanimaju programski ciljevi i zadaci u podoblasti „7.2 DIGITALIZACIJA“. Radi uspešne integracije Srbije u jedinstveno digitalno tržište EU, potrebno je obezbediti odgovarajuće regulatorne institucionalne uslove, koji se odnose na: dostupnost digitalnih javnih usluga, jačanje digitalne povezanosti i pismenosti, unapređivanje digitalnog identiteta i usluga od poverenja, jačanje nivoa informacione bezbednosti, razvoj primena veštačke inteligencije i digitalizaciju transportnih usluga.
Prva reformska aktivnost je „7.2.1. – Razvoj ažurne i održive digitalne infrastrukture, uključujući i razvoj širokopojasnog pristupa u ruralnim predelima i 5G mreže“. Predviđeno je usvajanje Zakona o širokopojasnoj komunikacionoj infrastrukturi do decembra 2025 i uspostavljanje pratećeg informacionog sistema do juna 2027. Za primenu načela „sve na jednom mestu“ predviđena je nadogradnja postojećih informacionih sistema i baza podataka i uvođenje održive i bezbedne 5G mreže.
Druga reformska aktivnost „7.2.2. predviđa dalju digitalizaciju javnih usluga i administrativnih procedura za preduzeća i građane“. Predviđeno je usklađivanje digitalnog identiteta i usluga od poverenja sa Uredbom EU o digitalnom identitetu i usvajanje Zakona o elektronskom dokumentu i elektronskoj identifikaciji. Planira se uvođenje novih 20 G2B i 10 G2C poslovnih epizoda.
Treća reformska aktivnost „7.2.3. je jačanje obrazovanja odraslih – obuka i usavršavanje u digitalnim veštinama“. U tu svrhu predviđeno je obrazovanje „digitalnog kutka“.
Četvrta reformska aktivnost „7.2.4. je uspostavljanje sveobuhvatnog okvira za informacionu bezbednost i veštačku inteligenciju“. Predviđeno je usvajanje Zakona o informacionoj bezbednosti u skladu sa NIS 2 (decembar 2025) i Zakona o veštačkoj inteligenciji (decembar 2025). Treba obezbediti da primena veštačke inteligencije mora da bude etična, korisna i zakonita.
Peta reformska aktivnost je „7.2.5. Uvođenje inteligentnog transportnog i elektronskog sistema teretnog saobraćaja“. Planira se uspostavljanje elektronske razmene informacija o prevozu tereta i ratifikacija Konvencije o međunarodnom prevozu robe drumom.
Potreba za širim konsenzusom
Društvo za informatiku Srbije i Radna grupa NKEU za poglavlje 10 tokom javne diskusije podržali su sve aktivnosti iz podoblasti „7.2 DIGITALIZACIJA“ i posebno izrazili interes da sarađuju u aktivnostima unapređivanja digitalne identifikacije i uspostavljanju digitalnog kutka za usavršavanje odraslih u digitalnim veštinama.
Srbija očekuje do kraja 2024. prvih 112 miliona evra, a realizacijom Reformske agende do kraja 2027. godine imaće na raspolaganju još 1,58 milijardi evra u formi granta ili povoljnih kredita
Na osnovu dosadašnjih aktivnosti, Srbija očekuje do kraja 2024. prvih 112 miliona evra, a realizacijom Reformske agende do kraja 2027. godine imaće na raspolaganju još 1,58 milijardi evra u formi granta ili povoljnih kredita.
Svakako je tokom izrade Reformske agende trebalo ostvariti širi konsenzus sa zainteresovanima iz civilnog sektora, ali sada kada je počela realizacija Reformske agende, treba prionuti i agilnim radom na njenoj realizaciji ubrzati proces digitalne transformacije poslovanja, modernizacije i približavanja Srbije Evropskoj uniji.
Autor: Nikola Marković, Predsednik Društva za informatiku Srbije