Kreiranje i upotreba scenarija u Excel izveštajima
Postoje situacije u kojima je potrebno da analiziramo izveštaj u zavisnosti od nekoliko scenarija. Opcija za kreiranje scenarija u okviru Excel izveštaja omogućava nam da uočimo kako će se menjati vrednosti u tabelama ukoliko izmenimo jednu ili više ćelija koje utiču na formule koje se u njima nalaze. Na ovaj način možemo da sagledamo problem sa više aspekata, što pomaže donošenju boljih poslovnih odluka…
Kako kreirati scenario? Izaberite Data ribon, a zatim u njemu pronađite meni What-If Analysis. Prva opcija u ovom meniju zove se Scenario Manager, a koristi se za kreiranje i primenu scenarija. Nakon što kliknete na ovu opciju otvoriće se istoimeni dijalog prozor.
Pođimo od jedne jednostavne tabele u kojoj se vidi promet u dinarima i evrima, a cilj nam je da napravimo više scenarija pomoću kojih menjamo kurs evra, te želimo da vidimo kako će ovaj parametar uticati na vrednost prometa u ovoj valuti. Kliknućemo na dugme Add kako bismo kreirali novi scenario. Otvoriće se dijalog prozor Add Scenario. Ovde najpre treba upisati naziv scenarija (Scenario name) i selektovati jednu ili više ćelija na koje se on odnosi (Changing Cells).
Kada pravite više scenarija bilo bi dobro da prvi sadrži neke početne (default) vrednosti, koje se već vide u tabeli, kako biste njegovim izborom mogli da se vratite na inicijalno stanje. Kada kliknete na OK pojaviće se dijalog prozor u koji treba da unesete vrednost kursa. U tekst polje treba uneti vrednost kursa. Hajde da ostavimo vrednost 118,22. Klikom na OK završavamo kreiranje scenarija, a klikom na Add dodajemo novi scenario. Dodaćemo još dva scenarija, sa vrednostima kursa 119,22 i 120,00.
Nakon što smo kreirali sva tri scenarija prozor Scenario Manager izgledaće na sledeći način:
Ako izaberete neki scenario, npr. S2, te kliknete na dugme Show promeniće se vrednost ćelije C1, a u tabeli ćete videti proračun na osnovu primene drugog scenarija.
Klikom na dugme Edit menjate izabrani scenario, a uz pomoć opcije Delete možete da ga obrišete. Merge se koristi za spajanje više scenarija u jedan, a Summary kreira sumarni izveštaj o scenarijima u običnoj ili pivot tabeli.