Meta će prestati da prikazuje političke reklame u EU
Meta je donela tešku odluku da obustavi političko oglašavanje na svim svojim platformama u Evropskoj uniji počevši od oktobra 2025. godine, navodeći kao razlog “neizvodljive” nove propise EU o transparentnosti. Kompanija je u saopštenju objavljenom u petak istakla da predstojeći propisi EU o transparentnosti i ciljanju političkog oglašavanja (TTPA) predstavljaju “značajne operativne izazove i pravnu neizvesnost”.
Razlozi za obustavu političkog oglašavanja
Od početka oktobra, korisnici na svim Meta platformama u EU više neće videti političke, izborne ili oglase o društvenim pitanjima. Meta objašnjava da ovi oglasi trenutno zahtevaju proces autorizacije kojim oglašivači dokazuju svoj identitet, kao i obavezno navođenje “plaćeno od strane” odricanja odgovornosti, uz javno dostupne informacije o potrošenom iznosu.
Meta tvrdi da TTPA pravila nameću opsežna ograničenja na ciljanje i isporuku oglasa, što stvara “neodrživ nivo složenosti” za oglašivače. EU je uvela ove nove propise kako bi rešila široko rasprostranjenu zabrinutost zbog stranog mešanja u izbore, kao i potencijalnu manipulaciju važnim informacijama koje bi mogle uticati na glasanje.
Pored obaveznog označavanja političkih oglasa i pružanja informacija o njihovom izvoru i nameri (što Meta tvrdi da već radi), novi propisi EU takođe navode niz uslova o načinu obrade ličnih podataka. TTPA propisi će takođe zabraniti političke oglase od sponzora izvan EU u periodu kraćem od tri meseca pre izbora ili referenduma.
Meta je saopštila da će korisnici njenih platformi videti manje relevantne oglase kao rezultat ovih ograničenja, te da je odluku donela nakon “opsežne saradnje sa kreatorima politike”, tokom koje je jasno iznela svoju zabrinutost zbog pretnje “principima personalizovanog oglašavanja”. Odluka kompanije odnosi se samo na EU, a Meta korisnicima, uključujući političare, koji žive u zemljama članicama i dalje će biti dozvoljeno da razgovaraju i dele politički sadržaj, pod uslovom da to nije putem plaćenog oglašavanja.
Meta nije jedina kompanija koja se protivi nadolazećim promenama pravila EU, koja takođe stupaju na snagu u oktobru. Prošle godine, Google je takođe prestao da prikazuje plaćene političke oglase u EU, uključujući i na YouTube-u, i kompanija je na kraju izbegla kazne za svoje navodno “zloupotrebljive” prakse online oglašavanja iz 2019. godine.
Šta mislite, da li će ova odluka velikih tehnoloških kompanija uticati na transparentnost izbornih procesa u EU ili će, kako Meta tvrdi, ograničiti relevantnost informacija za korisnike?
Izvor: Engadget



