Može li kanalizacija da postane gorivo za avione?
Nakon ideje o avionima sa pogonim na jestivo ulje pojavila se ideja o mlaznom gorivu od ljudskog izmeta.
Firefly Green Fuels, avio kompanija u Velikoj Britaniji, pokušava da realizuje ideju o avionu na izmet.
Ideja o održivom gorivu za avione nije nova. Ali je apsolutna novina da kanalizacija bude obnovljivi izvor. Da li je tako nešto moguće?
Komercijalna avijacija proizvodi oko 2,5% globalne emisije ugljenika doprinoseći klimatskim promenama. U toku su napori da se smanji uticaj sektora, razvojem električnih aviona i aviona na vodonik. Ali tehnologija je još uvek daleko od pokretanja putničkih letova na dugim razdaljinama. Umesto toga, industrija želi da koristi SAF, a Međunarodna asocijacija za vazdušni transport procenjuje da bi on mogao doprineti do 65% smanjenje emisije potrebnih da vazduhoplovstvo dostigne neto nulu 2025. godine.
SAF gori kao normalno gorivo za mlazne avione i proizvodi istu količinu emisije dok avion leti, ali ima manji otisak ugljenika tokom celog proizvodnog ciklusa, jer se obično pravi od biljaka koje su asposrbovale ugljen disoksid iz atmosfere. U slučaju kanalizacije, izvor je sastavljen od biljaka i druge hrane koju su ljudi jeli i koja je prošla kroz probavni sistem. Taj apsorbovani ugljendiskosid se vraća nazad u atmosferu kada SAF sagoreva, dok sagorevanje mlaznog goriva napravljenog od fosilnih goriva emituje ugljenik koji je zaključan.
Da bi se ljudski izmet pretvorio u upotrebljivo gorivo koristi se metoda koja se zove hidrotermalna tečnost. Komibovanjem visokog pritiska i toplote dobija se bioulje bogato uljenikom i sirovo ulje.
Do sada je proizvodnja bila u malim razmerama u laboratoriji. Ali rani rezultati obećavaju a nezavisna analiza istraživača na univerzitetima u EU i SAD otkrila je da je gotovo identično standardnom fosilnom mlaznom gorivu.
Firefly želi da poveća proizvodnju u narednim godinama. Kompanija očekuje da će ove godine podneti prijavu za proces kvalifikacije goriva od tela za standarde. A zatim će početi da gradi postrojenje za preradu u Velikoj Britaniji za koji se nadaju da će biti operativano pre 20230. godine i da će moći da obradi 100.000 tona biosirove nafte godišnje.
Izvor: ctvnews.ca