Pandemija i tehnološki giganti: Veća kontrola nad životima korisnika
Budući da je pandemija građane širom sveta primorala da još više digitalizuju svoje živote, veći je broj onih koji su velikim tehnološkim kompanijama ukazali potpunije poverenje nego inače.
Kontrola kao cilj?
Zbog karantina i socijalnog distanciranja milioni građana su počele više da zavise od online servisa, koji su tokom 2020. služili za skoro sve aspekte života – od održavanja video sastanaka do online kupovine. Tako su kompanije kao što su Apple, Amazon, Google i Facebook dobile veću kontrolu, a milioni građana u Kini su se okrenuli kompanijama Baidu, Alibaba, Tencent ili Xiaomi. Zvezde „online kapitalizma“ su time još jednom pokazale da su otporne, skoro nepobedive, i da funkcionišu kad sve ostalo zakaže.
Sa značajem rastu i vrednosti deonica, pa je Facebook, na primer, zabeležio rast od 35%, Amazon od 67%, a Apple od 68%. Zoom, koji je osnovan još 2011, tek je 2020. došao u fokus, a zahvaljujući većoj potrebi za online prostorima za održavanje sastanaka. Uporedo sa rastom se sve više govori i o tome da velike kompanije dobijaju sve veću kontrolu nad korisnicima, pa se podiže glas protiv akvizicija kao što je ona u okviru koje je planirano da Google preuzme Fitbit. Eksperti ističu da se Googleu, te drugim gigantima, ne može verovati do kraja. Velike kompanije se optužuju i za to da uništavaju male privatne preduzetnike, što je još jedan korak ka potpunoj prevlasti.
Istina je da ciljani marketing nije nova pojava, ali veća zavisnost od online platformi donosi i veće kapacitete za prismotru i kontrolu građana. Zbog toga se, kako se tvrdi, očekuju i nove uredbe, koje bi trebalo da ograniče uticaj velikih kompanija, a pre nego što bude prekasno.
Izvor: The Japan Times