PC Press: Nikon D90
Nikon D80 je bio jedan od najdugovečnijih aparata na DSLR tržištu, izuzetno osmišljen model čija prodaja u periodu od dve godine, koliko je predstavljao okosnicu Nikon‑ove ponude namenjene ambicioznijim amaterima, nije posustajala. Možda bi D80 (barem ako je suditi po interesovanju kupaca) „potrajao“ još toliko, ali u Nikon‑u su zaključili da je ipak vreme da se ovaj odličan aparat učini još boljim. Tako je nastao D90, model za koji smo na osnovu par nedelja iskustva sa njim i isto toliko hiljada napravljenih snimaka ubeđeni da će barem ponoviti, ako ne i nadmašiti slavu prethodnika.
Na prvi pogled, razlike u odnosu na D80 praktično se ne primećuju; gabarit aparata je isti, ergonomija i raspored kontrolnih tastera su tačno onakvi kakvi su bili na D80 (proverena rešenja ne treba menjati), a tek pogledavši pažljivije primetićete neku diskretno oštriju crtu u dizajnu, koja treba da doprinese modernijem izgledu. Glavnu promenu uočavate kada okrenete aparat i pogledate poleđinu: raskošni 3,0“ LCD ekran ne samo što nudi izuzetnu rezoluciju (920.000 piksela), već je i savršeno vidljiv iz svih uglova, tako da predstavlja pravog kompanjona LiveView funkciji.
Glavne promene kriju se ispod površine – ako je odsustvo mogućnosti snimanja video-klipova bio jedan od ključnih razloga zašto se do sada niste odlučili za prelazak na DSLR aparat, D90 će možda biti argument za taj kvantni skok ka fotografskoj perfekciji. Ovaj aparat ne samo da ima mogućnost snimanja video-klipova poput bilo kog kompaktnog modela, već to čini superiorno, nudeći vam čak i HD rezolucije.
Drugi bitan novitet je senzor rezolucije 12 Mp. Umesto do sada korišćenih CCD‑a, Nikon se ovoga puta odlučio za CMOS i ispostavlja se da je to pun pogodak. Aparat se pokazuje superiornim pri snimanju sa visokim osetljivostima senzora (na raspolaganju su vam osetljivosti do 6400 ASA), zadržavajući stepen finih detalja i odsustvo šuma koje je gotovo na nivou znatno skupljeg D300. U praksi to znači da ćete moći opušteno da snimate sa osetljivošću od 3200 ASA i da računate da će ti snimci biti upotrebljivi čak i za profesionalnu primenu. To vas gotovo lišava potrebe rada sa blicom, a izvanredno fleksibilni sistem kontrole automatske regulacije osetljivosti (vi postavljate najvišu dozvoljenu osetljivost i najdužu dozvoljenu ekspoziciju, a aparat u tim okvirima dalje brine o svemu) čini rad komfornim i daje prilike vašoj kreativnosti da se razmaše. Svi preduslovi su tu, počev od stabilizovanog (VR) kit objektiva 18‑105 mm koji će biti garancija oštrine i perfekcije kolorita uz pristojnu geometriju i automatsku korekciju aberacija, preko performansi koje će obezbediti da vam nijedan kadar ne pobegne (4,5 snimaka u sekundi u bržem modu kontinuiranog rada), do korisničkog interfejsa koji vam sva napredna podešavanja praktično stavlja u domet vaših prstiju, ili na par klikova udaljenosti u nekom od menija.
Sjajno osmišljen interfejs pored za ovu klasu uobičajena dva jog dial kontrolera i osvetljenog LCD displeja sa radnim parametrima nudi i zasebne tastere za sve bitne funkcije – sa leve strane pored objektiva ćete naći bracketing taster, pozadi su tasteri za kontrolu osetljivosti, balansa belog te AE/AF lock, a sa gornje strane će vam biti na raspolaganju tasteri za kontrolu autofokusa, merenja svetla, kompenzacije ekspozicije i izbora režima snimanja. Dodatni Fn taster s desne strane objektiva (taman pod srednjim prstom desne ruke) se može programirati po želji. Tu nije kraj mogućnostima podešavanja i zgodnih prečica koje vam korisnički interfejs omogućava, kao što je dvostruka funkcija Info tastera, koji sem za stavljanje stražnjeg LCD displeja u funkciju sekundarnog monitora radnih parametara služi i kao prečica ka „brzom meniju“ za pristup često korišćenim podešavanjima.
Iz glavnog menija možete režim rada kompenzacije ekspozicije da postavite u „laki“ mod, gde je prednji jog dial sve vreme posvećen regulisanju kompenzacije. Meni za postprocesiranje snimaka je bogatiji nego ikada: to je sada prava aplikacija za obradu snimaka ugrađena u sam aparat i može razne stvari, počev od funkcija za doterivanje eksponiranosti i kolorita, preko geometrije, do reskaliranja i isecanja.
Sistem za automatsko fokusiranje (zvanično ime je Nikon Multi‑CAM 1000) se može precizno kontrolisati i nema problema u uslovima slabog svetla (Nikon D90, baš kao i model D80 pre njega, ima snažnu focus assist lampu), odziv je praktično trenutan, tražilo savršeno a ergonomija na nivou, sa rukohvatom koji čini da aparat deluje kao saliven sa šakom. Ukoliko volite da kontrolišete sve parametre i zato snimate u RAW formatu, bićete prijatno iznenađeni dinamičkim rasponom snimaka i mogućnostima dalje obrade dobijenog sirovog materijala, a na raspolaganju vam je i Active D‑lighting opcija za optimizaciju osvetljaja delova slike u senci. Snimci su oštri, čisti, kontrastni i zasićeni, sa visokim nivoom detalja čak i u dubokoj senci neke šume ili u zatvorenom prostoru.
Bićete prijatno iznenađeni i malom potrošnjom D90 – njegova LiIon baterija kapaciteta 1500 mAh posle 400 napravljenih snimaka još i dalje prijavljuje 50% raspoloživog kapaciteta. Nikon nudi i obilje dodataka za ovaj model, poput bliceva, daljinskih kontrola, čak i GPS modula koji u Exif podatke vaših snimaka automatski upisuje koordinate lokacije gde su napravljeni.
Stabilizovani 18‑105 kit objektiv koji uz D90 stiže će podmiriti potrebe ambicioznih amatera, a ukoliko su vaša stremljenja još viša, D90 ne postavlja nikakva ograničenja za korišćenje Nikkor optike. Dati 1.100 evra za fotoaparat nije lako, ali ako imamo u vidu da D90 nudi realni maksimum kvaliteta i funkcionalnosti koji bi danas mogao da ustreba nekome ko nije profesionalni fotograf, reč je o pametnoj investiciji na duge staze, aparatu koji ćete koristiti sa uživanjem i nećete skoro poželeti da ga zamenite novijim modelom.