Roboat III – taksi čamac u vodama Amsterdama
Autonomni taksi čamac, koji se godinama razvijao, sada je stigao do vodenih puteva Amsterdama. Dobio je naziv Roboat III i kreacija je MIT-ove laboratorije za računarske nauke i veštačku inteligenciju (CSAIL), laboratorije Senseable City i Amsterdamskog instituta za napredna metropolitanska rešenja.
Prvi put razvijen i testiran u okruženju bazena 2015. godine, Roboat je prošao kroz opsežna redizajniranja kako bi postao autonomna „taksi“ usluga punog obima za stanovnike grada.
Prošlogodišnja verzija, Roboat II, bio je kockasti model žute boje, dužine dva metra, koji je mogao da preveze dva putnika. Uprkos svom izgledu, tehnologija iza čamca uključujući senzore i tehnologije mapiranja značila je da je čamac mogao bezbedno da se kreće tri sata sa marginom greške od 0,17m.
Sada je redizajniran, elegantan, crno-sive boje i sada može da nosi do pet ljudi ili 1500 kg tereta.
Prema MIT CSAIL-u i AMS institutu, Roboat je potpuno električan, sposoban za bežično punjenje i opremljen je baterijom veličine “malog sanduka”, što mu omogućava da se vozi kroz kanale do 10 sati odjednom.
Sistem je zasnovan na principu autonomnih vozila
Kontrolni sistem Roboat-a je sličan onom koji se koristi u automobilima koji sami voze. Kombinacija LIDAR skeniranja, kreiranja digitalne mape, detekcije objekata i prepreka, kao i senzora i kamera koja daju čamcu „pogled“ okoline od 360 stepeni.
Kako plovni putevi mogu biti zakrčeni drugim saobraćajem kao i objektima, uključujući mostove, parkirane čamce i vozila u pokretu, naučnici su odlučili da podese autonomne kontrole kako bi preuzeli ulogu opisanu kao kormilara koji daje naredbe čamcu na osnovu njegove okoline.
Propelerima se daje naređenje da prate određene putanje i ciljne tačke na osnovu GPS-a i neprekidnog skeniranja neposrednog okruženja čamca kako bi se izbegli slučajni sudari. Pored toga, Roboat-ov sistem za detekciju objekata je pod stalnim nadzorom.
„Kada percepcija uhvati nevidljivi objekat, kao što je na primer kanu, algoritam označava stavku kao „nepoznatu“. „Kada tim kasnije pogleda prikupljene podatke, objekat se ručno bira i može biti označen kao „kanu“, objasnili su projektanti.
Još jedno poboljšanje dizajna autonomnog vozila je upotreba QR kodova. Kamere na čamcu su u stanju da skeniraju ove kodove i da vode vozilo do priključnih stanica ili drugih čamaca da naprave privremene stanice za putnike.
„Potpuno autonomni robotski čamac je spreman za upotrebu duž kanala Amsterdama“. Ljudski operateri igraće važnu ulogu u nadgledanju i raspoređivanja Roboat-a.
„Istorijski centar Amsterdama je savršeno mesto za početak, sa svojom kapilarnom mrežom kanala koji pate od savremenih izazova, kao što su mobilnost i logistika“, rekao je Stephan van Dijk, direktor za inovacije u institutu AMS.
Izvor: ZDNet