Pokloni za geek-a | PC Press

Subnautica 2: Kreativna vizija ili korporativna bitka za 250 miliona dolara?

Razvoj igre Subnautica 2 trenutno je u središtu velike industrijske drame. Dok sama igra navodno napreduje solidno, odnosi između razvojnog tima Unknown Worlds i njihove matične kompanije Krafton su se potpuno raspali. U poslednjih nekoliko nedelja, osnivači Unknown Worlds su dobili otkaze, igra je zvanično odložena za 2026. godinu, a bivši rukovodioci su podneli tužbu protiv Kraftona, tražeći povratak kontrole nad igrom i studijom — sve to zbog potencijalnog bonusa vrednog do 250 miliona dolara.

subnautica početkom 2021. godine

Kako je nastao haos između Unknown Worlds i Kraftona

Priča počinje 2001. godine, kada je Čarli Klivlend slučajno osnovao Unknown Worlds razvijajući modove za Half-Life. Kasnije mu se pridružuje tehnički direktor Maks Gvajer, a tim pronalazi ogroman uspeh sa podvodnom igrom Subnautica, koja izlazi 2014. u early access verziji, a finalno 2018. godine. Igra i njen nastavak Below Zero osvajaju milione igrača, a studio postaje jedno od najpoznatijih indie imena.

Flaner

U oktobru 2021. godine, Krafton (poznat po PUBG-u) kupuje Unknown Worlds za 500 miliona dolara, uz obećanje dodatnog bonusa do 250 miliona, ukoliko studio ostvari ciljeve do kraja 2025. godine. Odmah po akviziciji, zaposlenima je isplaćeno 50 miliona dolara, dok se dodatni bonusi očekuju ukoliko se ispune dogovorene metrike. Najveći deo — čak 225 miliona — bio je rezervisan za osnivače, koji su najavili da će deo te sume podeliti i sa ostatkom tima.

Preokret 2025: Otpuštanja, kašnjenja i sudski sporovi

Problemi počinju u aprilu 2025. godine, kada je jedan od lidera studija Ted Gil predstavio pozitivne finansijske projekcije Kraftonu, uključujući i očekivane isplate bonusa. Samo par meseci kasnije, 1. jula, Krafton otpušta Klivlenda, Gvajera i Gila, bez preciznog objašnjenja. Umesto njih, postavljen je Stiv Paputsis (bivši direktor Callisto Protocol studija). Ubrzo zatim, Krafton najavljuje dodatnu reviziju razvoja i tiho odlaže igru za 2026.

Otpušteni osnivači tvrde da je Subnautica 2 bila spremna za early access i da je kašnjenje iskonstruisano kako bi se izbegla isplata bonusa. Njihova tužba, podneta 10. jula, navodi da je Krafton prekinuo komunikaciju sa timom, zaustavio razvoj i svesno sabotirao projekat. Tužba je odpečaćena 16. jula, a optužbe uključuju i pokušaje diskreditacije bivših lidera, uz tvrdnje da su “napustili tim” zarad ličnih projekata — konkretno Klivlendove filmske firme.

Bonus, moć i prava nad IP-jem

U središtu spora je ogromna suma novca — 250 miliona dolara. Dok Krafton tvrdi da su bivši lideri pokušali da zadrže bonus za sebe, oni odgovaraju da su planirali da podele veći deo tima nego što su ugovorom bili obavezni. Ističu da nisu “napustili tim”, već da su izbačeni iz sopstvene kompanije.

S obzirom na to da je Subnautica 2 trenutno druga najviše željena igra na Steamu (posle Silksonga), značaj igre je ogroman — kako za studio, tako i za igrače. Krafton je u međuvremenu saopštio da planira da produži rok za bonus isplatu i da unapred isplati deo drugog fonda svim zaposlenima, što neki tumače kao pokušaj da umiri situaciju.

Ko je u pravu – a ko gubi?

U suštini, spor se svodi na to da li je igra zaista bila spremna za izlazak i da li je Krafton svesno usporio njen razvoj da bi izbegao isplatu. I dok obe strane tvrde da im je stalo do Subnautice 2 i igrača, teško je ne pomisliti da se ovde pre svega vodi borba za novac, moć i kontrolu nad intelektualnim vlasništvom.

Ko je u pravu, pokazaće sud. A dok čekamo, ostaje nam samo da se nadamo da Subnautica 2 neće postati još jedna žrtva korporativne pohlepe i da će igra konačno ugledati svetlost dana — u verziji kakvu su njeni tvorci zamislili.

Izvor: Engadget

Facebook komentari:
Tagovi: