Trijumf tehnologije: od Milana do Šangaja, bez vozača!
Kombi bez vozača krenuo je 20. jula iz Italije i na vreme stigao na izložbu World Expo u Šangaju. Put je bio dug 13.000 kilometara i vodio je preko Istočne Evrope, Rusije, Kazhstana i pustinje Gobi, delom i izvan puteva u Sibiru.
Ovaj projekat je najvećim delom finansirao Evropski Istraživački Savet (European Research Council), u cilju razvoja tehnologije koja će unaprediti bezbednost na putevima i energetsku efikasnost, a kombi je dizajnirala italijanska kompanija Vislab. U njemu je korišćeno dvanaest sofisticiranih senzora, uključujući kamere, senzor ugljen-dioksida, GPS i laserski skener za vožnju izvan puteva. Osim toga, kombi se kretao isključivo na električni pogon, maksimalnom brzinom od 60 km/h.
Naravno, ovaj kombi nije išao na put sam, već je bio deo konvoja od ukupno četiri vozila, od kojih su pojedina takođe neke (ali ne sve) deonice prelazila bez vozača, a u njemu su, kao “putnici” bili inženjeri iz Vislab-a, da bi intervenisali u eventualnim opasnim situacijama. U proseku, konvoj je dnevno putovao četiri sata, da bi se izbegli problemi sa punjenjem baterija. Ljudske intervencije su bile veoma retke – na primer, prilikom naplate putarine, a pominje se i zastoj saobraćaja u Moskvi. Većih problema nije bilo – ako se izuzmu komplikovani prelazi granice, zamena akumulatora (od 430 kg) u Moskvi i nekoliko neprijatno hladnih noći u Sibiru. Bilo je i zabavnih trenutaka – neobavešteni policajac u Moskvi je hteo da interveniše kada je video kombi u pešačkoj zoni (gde je inače bila u toku demonstracija ove tehnologije), a jedino je uspeo da zaključi da nema kome da napalati kaznu – u protivnom, to bi bila prva kazna u istoriji izrečena autonomnom vozilu! Naravno, vozilo bez vozača je tokom celog puta privlačilo pažnju prolaznika, a primljeni su i autostoperi.
Početkom meseca, sličan projekat je pokrenuo i Google, čije autonomno vozilo je prešlo 563 km u Kaliforniji. Vozila bez vozača razvijaju i General Motors, VolksWagen i Univerzitet u Stanfordu.
Izvor: CNN