UN upozorava na rizik od posedovanja pametnih telefona u školi
Mobilni uređaji mogu da ometaju pažnju, rizikuju privatnost učenika i dovode do sajber maltretiranja, kaže Unesko, agencija UN za obrazovanje, nauku i kulturu.
Ujedinjene nacije su upozorile na rizike od pametnih telefona u školama
Međutim, manje od jedne od četiri zemlje imaju zakone ili politike kojima se zabranjuju telefoni u školama, navodi se u izveštaju.
Manos Antoninis, autor izveštaja Global Education Monitor za 2023. godinu, rekao je da je njihova studija pronašla „primere korišćenja pametnih telefona u školi koji odvlače učenike od učenja i istovremeno povećavaju rizike po njihovu privatnost“.
„Samo tehnologija koja podržava učenje ima mesta u školi“, rekao je on.
Đaci ne bi trebalo da budu potpuno zaštićeni od tehnologije, rekao je gospodin Antoninis, ali zemlje moraju da daju bolje smernice o tome koja vrsta tehnologije treba da bude dozvoljena u školi. Nekoliko studija je pokazalo da zabrana mobilnih telefona u školama poboljšava akademski učinak, navodi se u izveštaju.
Ometanje i poremećaj
Godine 2021, tadašnji sekretar za obrazovanje, Gavin Vilijamson, pozvao je na zabranu mobilnih telefona u školama u Engleskoj, ali trenutne smernice Odeljenja za obrazovanje (DfE) kažu da je na direktorima da odluče da li se mobilni telefoni mogu koristiti tokom školskog dana. Međutim, upozorava se da omogućavanje pristupa mobilnim uređajima u školi uvodi rizike, uključujući ometanje, maltretiranje i zlostavljanje, i može biti štetno za učenje.
U junu je udruženje roditelja za osam osnovnih škola u Irskoj uvelo dobrovoljnu zabranu pametnih telefona za decu u kući ili školi.
Jedan 14-godišnjak – koji je tek nedavno dobio svoj prvi telefon – rekao je da je davanje telefona deci od osam godina “smešno”. “Neki roditelji postavljaju ograničenja na telefone, ali neki ne – i onda mogu da vide zaista neprikladne stvari.”
Ali drugi su se suprotstavili, sa argumentom da su mobilni telefoni korisni za kontaktiranje roditelja, rekavši da je zabrana kućne upotrebe preterana.
Bangladeš je 2017. zabranio učenicima i nastavnicima u školama i fakultetima da unose mobilne telefone u učionice.
Francuska takođe ima zabranu, ali pravi izuzetke za određene grupe učenika, na primer za one sa invaliditetom, ili kada se pametni telefoni koriste za nastavu.
Sledeće godine Holandija će uglavnom zabraniti mobilne telefone, tablete i pametne satove u učionicama srednjih škola.
Međutim, Sarah Hanafin, šefica politike u sindikatu školskih lidera NAHT, rekla je da bi zabrana mobilnih telefona mogla da funkcioniše za neke škole, ali da bi u drugim mogla da izazove više problema nego što je rešila, „što dovodi do toga da učenici postaju tajnovitiji u pogledu upotrebe telefona, što znači da su problemi skriveni od osoblja i stoga ih je teže uočiti i adresirati“.
„Postoje i praktični razlozi zašto će učenicima možda trebati mobilni telefon, na primer dok putuju u školu i iz nje“.
Škole su pomogle da se mladi ljudi pripreme za spoljni svet, uključujući upravljanje vremenom ispred ekrana, rekla je ona. „Pojedinačne škole poznaju svoje učenike i zajednice tako da su u najboljem položaju da razviju sopstvene politike kada su u pitanju mobilni telefoni.
Izvor: Bbc