Velika Britanija usvaja svoju verziju Zakona o digitalnim tržištima Evropske unije
Britanski zakonodavci su ubrzali donošenje zakona pre opštih izbora u julu.
Zakon će stupiti na snagu kasnije ove godine
Velika Britanija je usvojila zakon koji je verzija Zakona o digitalnim tržištima Evropske unije (DMA). Zakonodavci su ubrzali donošenje Zakona o digitalnim tržištima, konkurenciji i potrošačima (DMCC) pre raspuštanja parlamenta 30. maja. Opšti izbori su u julu.
Glavni cilj DMCC-a, koji će postati zakon kada dobije Kraljevski pristanak, je da “reguliše i poveća konkurenciju na digitalnim tržištima.” Ovaj zakon će stupiti na snagu kasnije ove godine.
Zakon je u velikoj meri sličan DMA zakonu. DMA zakon je doveo do toga da EU označi usluge i proizvode nekoliko velikih tehnoloških kompanija označenih kao “gatekeepers-i” i uvede stroža pravila za njih. DMCC daje Odeljenju za digitalna tržišta (DMU), odeljenju Uprave za konkurenciju i tržišta (CMA), ovlašćenje da označi kompanije sa “značajnom i ukorenjenom tržišnom moći” i “pozicijom strateškog značaja” kao one sa statusom strateškog tržišta (SMS).
Između ostalog, SMS kompanije će morati da se pridržavaju kodeksa ponašanja koje odredi DMU. Ti kodeksi će se temeljiti na principima fer trgovine, otvorenosti, poverenja i transparentnosti. DMU ima široka ovlašćenja za definisanje zahteva za ponašanje svake kompanije. Ako kompanija prekrši svoj kodeks ponašanja, suočiće se sa kaznom do 10 odsto svog globalnog prihoda.
Kompanijama će biti zabranjeno da prioritizuju svoje proizvode i usluge
Postoje sugestije da bi kompanije poput Mete i Google mogle biti primorane da plaćaju britanskim izdavačima vesti za korišćenje njihovih radova u servisima poput Google News-a. Takođe, Apple bi mogao biti obavezan da dozvoli sideloading i prodavnice aplikacija trećih strana na iOS-u, kao u EU. Kompanije bi takođe mogle biti zabranjene da prioritizuju svoje proizvode i usluge u rezultatima pretrage. Međutim, specifični zahtevi za svaki SMS još nisu detaljno opisani.
Takođe, DMCC ima implikacije na stvari poput pretplata, skrivenih troškova, lažnih recenzija, preprodaje karata, spajanja i zaštite potrošača. Po prvi put, CMA će imati ovlašćenje da izrekne značajnu kaznu ako utvrdi da je kompanija prekršila zakon o potrošačima. Neće morati sve da prolazi kroz sudove da bi se to dogodilo.
Već je postojao najmanje jedan konkretan rezultat DMCC-a. Epic Games je obećao da će doneti svoju prodavnicu i Fortnite na iOS u Velikoj Britaniji u drugoj polovini 2025. godine. Izdavač je ranije naveo da će doneti Epic Games Store na mobilne uređaje u EU kasnije ove godine nakon što DMA stupi na snagu.
Izvor: Engadget