BIZIT seminar: Tretira li osnivač kompaniju poput svog deteta?
Kažu da je psihologija biznis lidera, naročito onih koji su pokrenuli posao, veoma specifična. Oni na poseban način gledaju na svoje radnike, ali i na svoju porodicu, te naposletku i na svoje kompanije. Dolazi li tu do ikakvog preklapanja? Razgovarali smo sa Svetlanom Radenković, magistrom političkih nauka, i direktorom ljudskih resura i pravnih poslova u porodičnoj kompaniji ENEL PS, upravo na ove teme. Svetlana ima više od 15 godina iskustva u oblasti ljudskih resursa stečenog radom i stručnim usavršavanjem u internacionalnim kompanijama i privatnom sektoru.
Preteruju li oni koji kažu da osnivači doživljavaju kompanije kao svoju decu?
Ne, naprotiv. Kompanija se prvo javlja kao vizija/ideja osnivača, rađa se, počinje da raste, doživljava adolescenciju i zrelost. Osnivač prolazi kroz sve faze i razvija se zajedno sa kompanijom. Osnivači u najvećem broju slučajeva postaju preduzetnici iz izrazite želje za kontrolom koja se često ogleda u kontroli užeg i šireg okruženja.
Kada kažem kontrola mislim na kontrolu nad drugima i ponekad je stepen kontrole toliki da može da ugrozi slobodu drugih. Kontrola je između svega ostalog i način kojim se obezbeđuje deo sigurnosti osnivača u druge i njihove aktivnosti, a posredno i u sebe (taj deo sigurnosti u sebe i svoje odluke doprinosi i kreiranju još bolje slike o sebi). Kontrola nad biznisom i jeste suština, iz razloga što tu mogu često bez otpora i bez puno opravdavanja da kontrolišu do mile volje. Nailaze ponekada na odbijanje i otpor zaposlenih, ali nivo otpora je niži od onog sa kojima bi se susreli u porodičnim okruženjima (mislim na otpor dece, supruge su često submisivne).
Proaktivan odnos, kontrola, praćenje koraka i aktivnosti u kompaniji udruženi sa željom za uspehom jesu osnovni preduslovi razvoja i napredovanja. Osnivač bdi nad svojom kompanijom kao što roditelji brinu i neguju svoju decu. Osnivač postupa u skladu sa najboljim interesom kompanije, kao što i roditelji postupaju u najboljem interesu deteta. Posle toliko godina i decenija suživota, ona postaje sastavni deo života i identiteta osnivača. Veoma često je identitet osobe tesno povezan sa poslom koji obavlja.
Upravo su ovo teme o kojima ćemo razgovarati na drugom BIZIT seminaru o biznis transferu u privatnim kompanijama 11. marta u Klubu poslanika u Beogradu. Seminar, koji organizujemo u saradnji sa Adižes institutom i Borisom Vukićem, neće biti snimljen, tako da je lično prisustvo jedini način da čujete predavanja i ostvarite kontakt sa predavačima. Prijavite se već danas i ostvarite značajne popuste na cenu kotizacije.