#BIZIT2016: Kako i zašto biramo poslovni softver?
“Ko se ženi na brzaka, kajaće se na tanane” kaže stara izreka. Prilikom izbora poslovnog softvera situacija je slična. Izbor adekvatnog softvera i pravog partnera oličenog u ponuđaču poslovnog softvera veoma je uporediv sa izborom životnog partnera. Ako promašite na početku promena je teška, a razvod može biti bolan, ako je uopšte moguć.
Kada govorimo o poslovnom softveru, prvi korak je najvažniji, a to je izbor. Zašto je prvi korak važan? Koji su najčešći kriterijumi prilikom izbora? Kako proceniti kvalitet, a kako izbeći greške? Kako kompanije postavljaju svoje zahteve, a kako ih softverske kuće razumeju? Kako to sve izgleda u praksi na tržištu Srbije? Prema izveštaju Upotreba IKT u Srbiji za 2016-u godinu objavljenog od strane Republičkog zavoda za statistiku samo 16,3% kompanija koriste neki poslovni softver. To znači da postoji značajan broj kompanija koje su još uvek u potrazi za svojim poslovnim rešenjem.
Potraga je proces, izbor je odluka. Proces može biti ovakav ili onakav, može biti kraći ili duži, a svakako je sve samo ne jednostavan. Kako taj proces izgleda u praksi i koje su ključne zamke u celom procesu? Zašto se izboru poslovnog softvera, koji je kičma organizacije ne posvećuje dovoljno pažnje? Kako dobronamerni saveti mogu da donesu više štete nego koristi? Kako nejasni zahtevi i magloviti snovi o boljem poslovanju, mogu unazaditi organizaciju umesto da je unaprede? Zašto ono što drugi koristi ne mora biti dobro i za mene? Ovo su samo neka od pitanja na koje ćemo pokušati dati odgovor.
Rekli smo potraga je proces, a izbor je odluka. U zavisnosti od prethodnih iskustava, fokus odluke će biti najčešće na problemima sa kojima smo se susretali, a manje na problemima koji mogu nastati. Kako proceniti rizik odluke o izboru? Primera radi, ako je prethodni softver imao problem sa izveštavanjem, najverovatnije će fokus potrage biti na mogućnostima izveštavanja, a to možda neće biti ni najvažniji problem koji treba rešiti poslovnim softverom. Dakle, kako napraviti izbor koji je racionalan, merljiv i sa jasnim kriterijumima kako bi odluka dugoročno imala smisla?
Ako znamo da je prosečan ciklus zamene poslovnog softvera u kompanijama između 10 i 15 godina i znamo da se bez poslovnog softvera ne može zamisliti savremeno poslovanje, a kamoli digitalno poslovanje, onda bi trebalo, bar na intuitivnom nivou da razumemo i koliki je značaj prvog koraka: izbora! Jer kako reče neko: “ako loše startuješ, nevolje rastu eksponencijalno” ili u našem stilu podsetimo se na citat sa početak: “ko se ženi na brzaka, kajaće se na tanane”.
Miodrag Ranisavljević, osnivač i vlasnik, PoslovniSoftver.net