BIZIT 11 - prvi dan

Da li planirate kupovinu električnog vozila?

Sve više proizvođača automobila teži Teslinom uspehu i odbacuje motore sa unutrašnjim sagorevanjem za litijum-jonske baterije.

PCPress.rs Image

Nedavno je Velika Britanija objavila svoj plan da zabrani prodaju novih automobila na benzin ili dizel do 2035. godine. Kalifornija želi da u narednih 15 godina ukine automobile na benzin. Bajdenova administracija je obećala da će potrošiti 7,5 milijardi dolara za ulaganje u infrastrukturu.

Šta je EV?

Električno vozilo ili EV ima dve glavne komponente: električni motor (ili dva za pogon na sve točkove) i bateriju koja ga napaja.

Dok Tesla dominira u domenu električnih vozila, postoje različiti tipovi vozila sa nultom emisijom štetnih gasova kao što je ZEV i druga vozila koja štede gorivo (ali ne potpuno bez benzina).

Postoji klasični EV, poznat kao „električno vozilo na baterije“ (ili BEV) kao što su Tesla Model 3, Nissan Leaf ili Jaguar I-Pace. Trenutno je samo u Kaliforniji na prodaju 70 vrsta električnih automobila. Oni se oslanjaju isključivo na električnu energiju, koju dobijaju priključivanjem na izvor napajanja.

PCPress.rs Image

Priključno hibridno električno vozilo, ili PHEV, još uvek mora da koristi baterije. Ali kada se baterija isprazni, automobil radi na benzin.

Većina nas je upoznala električne automobile sa Toyotom Prius, koju većina ljudi naziva hibridnom. Ali tehnički je to hibridno-električno vozilo, jer ne mora da se priključuje na struju i još uvek mu je potreban benzin. Toyota Prius nema priključka za punjenje, samo rezervoar za gorivo. Baterija se puni energijom iz vožnje i kočenja.

Električna vozila na gorivne ćelije ili takozvana FCEV vozila se retko sreću. Postoji samo nekoliko proizvođača automobila koji koriste vodonik, koji je pomešan sa kiseonikom u gorivim ćelijama za proizvodnju električne energije.

Pročitajte i:  Čvrste baterije ulaze u probnu proizvodnju

Toyota Mirai i Honda Clarity najčešći su automobili na vodonik u SAD-u, ali se teško pronalaze benzinske pumpe na vodonik.

Osnove baterija

Bez obzira da li imate Audi E-tron, Chevy Bolt ili Tesla Model Y, litijum-jonska baterija radi na isti način.

PCPress.rs Image

 

Baterije obično sadrže litijum, kobalt, nikl i aluminijum, rekao je William Crockett, potpredsednik prodaje u japanskoj kompaniji za proizvodnju poluprovodnika.

Često se nazivaju litijum-jonske baterije i koriste se za skladištenje energije. Na krajevima se nalaze dva terminala: anoda i katoda. Između njih nalazi se tečnost koja se naziva elektrolit. Kada je povezan na kolo, litijum uskladišten u anodi i katodi teče prema jonima, ili puneći ili trošeći energiju baterije. Različite baterije imaju različite nivoe napona, što podrazumeva koliko struje mogu primiti. Na primer, baterija modela Tesla 3 koristi napon od 300V.

Litijum nije jedini metal koji se koristi. Postoji mnogo katodnih materijala. Nissan Leaf koristi mineral mangan, dok Tesla ima mešavinu kobalta, aluminijuma i nikla. Radimo na tome da se nekoristi kobalt, jer je “kobalt je gadna stvar” ,rekao je Crockett.

Prilikom kočenja ili spuštanja nizbrdo možete napuniti bateriju regeneracijom, tada se energija trenja kočenja ili ubrzanja vraća u bateriju. Tako možete da se vratite sa 78 procenata baterije na 79 procenata tokom vožnje po brdu.

PCPress.rs Image

Kao i mobilni telefon, i akumulator automobila ima toliko ciklusa punjenja da biste ga morali učestalije puniti. Opseg se takođe smanjuje kako vreme prolazi. Što više koristite električni automobil, baterija će se brže istrošiti. Neko ko svakodnevno putuje moraće ranije da zameni bateriju.

Pročitajte i:  SpaceX snimio Starship booster na testu 

Poređenja radi Teslina standardna garancija baterije Model 3 traje osam godina ili 100.000 milja. Kada dođe do zamene obično nakon 10 godina, to će koštati oko 10.000 dolara za samu bateriju – ne uključujući troškove servisa i rada.

Punjenje

Benzinske pumpe su beskorisne za potpuno električna vozila. Umesto toga, moraćete da pronađete javnu stanicu za punjenje ili da se priključite kod kuće.

PCPress.rs Image

Međutim, većina ljudi ne mora puniti svoje vozilo svaki dan, objasnio je Hannon Rasool, zamenik direktora ogranka za gorivo i transport Kalifornijske energetske komisije. Ovih dana električna vozila mogu preći 200 do 500 milja pre nego što im zatreba punjenje.

Ipak, neki vozači imaju „strepnju dometa“, odnosno strah da će ostati bez energije daleko od stanice za punjenje.

Dva tipa punjenja

Postoji nivo 1 za punjenje sa 120-voltnim naponom. Pomoću ovog nivoa za punjenje, EV-u može biti potrebno od 8 do više od 16 sati da se potpuno napuni.

Nivo 2 dostiže 240 volti. Sa ovim bržim nivoom punjenja, možete očekivati domet od 20 do 30 milja za svaki sat punjenja. Za potpuno punjenje potrebno je do osam sati.

Google mape takođe sadrže informacije gde možete dopuniti svoju bateriju. Većina javnih mesta dostupna je na parkiralištima ispred prodavnica prehrambenih proizvoda i tržnih centara ili u delovima garažnih mesta. Neki gradovi imaju javna parking mesta namenjena punjenju električnih vozila.

Pročitajte i:  Foxconn jača ulaganje u čvrste baterije

Punjači nivoa 1 i 2 koriste naizmeničnu struju. Uključivanje kod kuće trebalo bi da je jeftinije od korišćenja mreže za punjenje. Punjenje na stanicama se obračunava na osnovu uključenog vremena ili po ceni za kilovat sati. To je količina energije koja se isporučuje vašem vozilu. Stopa je obično oko 0,13 dolara po kWh. Za EV sa baterijom od 75 kWh to je oko 10 dolara. Za brže punjenje ta stopa je bliža 0,40 dolara po kWh, pa se dodaje 30 dolara. Tesla u svojoj mreži ima ultra brze „superpunjače

Kada dođete na stanicu za punjenje, morate biti u mogućnosti da se priključite. Različiti automobili imaju različite vrste konektora, od uobičajenog  J1772 do CHAdeMO za brzo punjenje.

Teslina mreža Supercharger ekskluzivna je za Teslu, ali je izvršni direktor Elon Musk u julu najavio planove za otvaranje mreže da bilo koji vozač EV-a sa odgovarajućim adapterom može dopuniti svoju bateriju.

EV ponude i popusti

Kompanije Tesla i General Motors su već dostigle granicu od 200.000 prodatih automobila sa niskim emisijama, pa nove kupovine više ne ispunjavaju uslove za poreske olakšice. Nissan će verovatno biti sledeći. Bajden je predložio proširenje ograničenja proizvođača na 600.000 automobila, kako bi se više kupaca moglo kvalifikovati za kupovinu električnih vozila.

PCPress.rs Image

Većina država nudi sopstveni program rabata i poreskih ugovora. U San Francisco-u, regionalni okrug za upravljanje kvalitetom vazduha ima program zamene od 5.000 dolara za zamenu starog automobila, vozilom sa nultom emisijom.

Izvor: Mashable

Facebook komentari:
Računari i Galaksija
Tagovi: , , , , , ,