Da li su objave na društvenim mrežama autorsko delo
Kao što svi znamo, društvene mreže su u današnje vreme među najposećenijim sajtovima na svetu. Verovatno da nema osobe koja nije napisala makar jedan post na nekoj od mnogobrojnih društvenih mreža, a neki od korisnika su se i zapitali da li je takva objava autorsko delo.
Na stranicama našeg sajta smo nedavno i pisali o slučaju autorskih prava na Instagramu, ali na ovo pitanje se ne može odgovoriti sasvim potvrdno ili odrično, pošto odgovor zavisi od toga kakav je konkretni post, to jest da li on ispunjava uslove za autorskopravnu zaštitu. Na ovu temu pisao je prof. dr Dušan V. Popović za RNIDS sajt a mi u nastavku izdvajamo najvažnije stavke.
Postoji nekoliko kriterijuma koje neko intelektualno dobro mora da ispuni da bi uživalo autorskopravnu zaštitu:
- da ga stvori čovek,
- da ima određenu formu,
- određeni duhovni sadržaj i
- mora biti originalno
Uslov originalnosti je svakako ključan za sticanje autorskopravne zaštite. Iako na prvi pogled može delovati banalno, važan uslov za sticanje autorskopravne zaštite jeste da je stvaralac određenog intelektualnog dobra čovek. O tome se mora voditi računa naročito zbog toga što se pojedine objave na društvenim mrežama automatski generišu.
Popović kao zaključak navodi da većina objava na društvenim mrežama ispunjava uslove za autorskopravnu zaštitu, međutim time se otvara i drugo, podjednako važno pitanje: ko je nosilac autorskog prava na tom delu?
Ceo tekst i odgovor na pitanja možete potražiti na RNIDS sajtu na ovom linku.