Hoće li digitalna muzika konačno „ubiti“ gramofonske ploče?
Još kada su se pojavili CD-ovi osamdesetih godina prošlog veka, analitičari su predviđali da će veoma brzo zameniti gramofonske ploče. Od tada je prošlo četiri decenije, a ploče i dalje opstaju. I ne samo to, već i njihova prodaja poslednjih godina sve više raste. Proizvođači gramofona su takođe uvideli taj trend i sve je više novih modela koji pronalaze put do kupaca.
Prema istraživanju Internacionalne organizacije fonografske industrije (International Federation of the Phonographic Industry – IFPI), tokom prošle godine je 30 procenata prometa u muzičkoj industriji dolazilo od prodaje fizičkih formata, dok je od streaming servisa dolazilo 38% zarade. U pitanju su prosečne vrednosti, koje su u nekim državama daleko veće. Na primer, u Japanu čak 72 procenta, ili u Nemačkoj (43%) zarade dolazi od prodaje fizičkih nosača zvuka. Od toga na prodaju ploča otpada oko 3.7% ukupne zarade.
Interesantno je da sa današnje tačke gledišta, prodaja fizičkih digitalnih nosača zvuka, kao što su CD, SACD ili Blu-Ray mediji, ne deluje profitabilno gledajući na duže staze. Kupci se, kada su digitalni formati audio zapisa u pitanju, sve više oslanjaju na streaming servise. S druge strane, tržište gramofonskih ploča već nekoliko godina ima značajan rast, a samo u 2017. godini poraslo je za više od 22%, što je daleko najveći rast kada se uzmu u obzir svi formati audio zapisa.
Predviđanja kažu da će gramofonske ploče opstati najmanje još 10 godina. Na duže staze teško da moći da se meri sa niskim pretplatama na streaming servisima, ali to je niša koju će definitivno imati svoje poklonike i u narednim godinama. Uostalom, ništa ne može da zameni ritual stavljanja ploče na gramofon, njeno okretanje ili brisanje prašine specijalnim četkama, a da ne pričamo o karakterističnom pucketanju koje daje potpuno drugačiji užitak od slušanja digitalne muzike.
Izvor: Cnet