Inception i Halcom: Fakture „na daljinu“
Novi „elektronski vetrovi“ guraju elektronsku razmenu faktura, dokumenata i potpisivanje dokumenata na daljinu. Kako ovaj proces vide kompanije Inception i Halcom?
Prethodnih 10 godina pojedine inovativne IT firme pokušavale su u Srbiji da urade nešto što je država uradila za nepunu godinu dana – omasovljavanje korišćenja elektronske razmene faktura, ali i posledično kompletnu digitalizaciju poslovanja državne uprave i privatnog sektora. Svaka čast!
Naravno, svaka promena, pogotovo velika, koliko god imala dobrih dugoročnih efekata, nailazi na brojne izazove tokom implementacije i sprovođenja u delo. Ovog puta nije bilo klasičnog otpora, što znači da su svi budući učesnici u procesu pokušavali da daju predloge i usmerenja kako bi centralni sistem za razmenu elektronskih faktura bio što bolji i kako bi pokrio sve neophodne aspekte poslovanja. Danas, nekoliko nedelja nakon puštanja sistema u produkciju, vide se nedostaci, tj. stvari koje je potrebno još doraditi, neki od nas su ih otkrili na teži način – u praksi, ali ono što je dobro jeste to da se promene dešavaju jako brzo, jer su neophodne.
S druge strane, iz ponude softvera već se izdvajaju određena rešenja kao dobra i ne tako dobra. Kao i u svakom drugom aspektu poslovanja, dobri proizvodi ne dobijaju tu „titulu“ na početku, već nakon godina korišćenja. Vreme će pokazati.
Uspeh samo uz partnerstva
Kompanija Halcom ad Beograd je, kao jedan od pionira i lidera u digitalnom poslovanju, čija rešenja za digitalno bankarstvo koristi više od 100.000 preduzeća u Srbiji, uložio dosta napora i energije da u prethodnih 10 godina edukuje tržište da je digitalizacija neophodna i neizbežna, a posebno u svetu elektronskih plaćanja i faktura. U svetu elektronskog bankarstva i plaćanja uspeh je već dokazan, ali bio je potreban maksimalan fokus, istrajnost, ali i posvećenost klijentima.
Od januara 2022. Halcom je uspostavio stratešku saradnju s preduzećem Inception, sa ciljem da se celokupnoj bazi već zadovoljnih korisnika ponude nova rešenja za elektronsko poslovanje. Ovo partnerstvo je prirodan korak, jer je obe kompanije registrovalo Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i to za različite usluge od poverenja, s naglaskom na elektronski potpis i elektronsku dostavu. Inception je u septembru 2021. postao prvi i za sada jedini ponuđač usluge od poverenja, registrovan od države, za vršenje sigurne razmene elektronskih dokumenata – kvalifikovana elektronska dostava.
Servis ePismonoša na kojem je Inception radio prethodnih godina postao je veoma popularan kako za mala i srednja preduzeća, tako i za velike kompanije i javna preduzeća. ePismonoša objedinjuje celu paletu modula i servisa za elektronske fakture, registrovanu i kvalifikovanu elektronsku dostavu, elektronske evidencije – eDelovodnik i ePisarnica i elektronska arhiva.
Da partnerstva nisu samo za dva člana, pokazali su i mnogi drugi partnerski ugovori koje je Inception uspostavio. Ključni faktor uspeha bila je mreža kroz koju se platforma ePismonoša nudi korisnicima, pa su ugovori uspostavljeni s brojnim bankama, sa JP Pošta Srbije i s preduzećem Telekom Srbija, za elektronsku dostavu. Ovakav ekosistem je moguć i pokazuje da uspeh leži u zadovoljnim korisnicima, a zadovoljstvo korisnika ne može da bude zasluga samo jedne firme već celokupnog partnerskog ekosistema, gde svako ima svoje zaduženje i mesto.
ePismonoša – platforma za elektronsko poslovanje i komunikaciju
U ovom trenutku nekoliko desetina hiljada pravnih lica šalje i prima elektronske fakture kroz sisteme Halcom‑a i Inception‑a. Ovo je zaista impozantan broj za početak korišćenja, ali je naš cilj da se baza korisnika proširi na više od 100.000 zadovoljnih preduzeća u Srbiji. To je zaista ambiciozan cilj, a da bi se on ostvario, pored ekosistema partnera, bilo je potrebno mnogo više – da se ekspertiza stečena godinama ugradi u jedan servis, ali ne samo za elektronske fakture već za ceo set alata i servisa koji su zakonom podržani, a koji pomažu preduzećima da posluju efikasnije.
eFakture
eFakture, kao modul u okviru ePismonoša platforme, omogućava korisnicima unikatni servis i izbor brojnih funkcionalnosti, u zavisnosti od potreba. Na prvom mestu, po informacijama od korisnika, izdvojile su se dve naizgled nespojive stvari – lakoća početka korišćenja i dobro korisničko iskustvo, ali i jako napredni servisi, kao što su upravljanje procesima odobrenja ulaznih i izlaznih faktura, praćenje realizacije ugovora, raspodele ulaznih faktura po mestu troška, evidencije PDV‑a i sl.
Servis je koncipiran tako da se može početi koristiti samostalno, definisanjem profila poslovnog korisnika, podešavanjem osnovnih parametara sistema i unosom ključa generisanog na centralnom sistemu elektronskih faktura. Naravno, Inception s partnerima nudi i usluge implementacije ePismonoša servisa, pa se za napredne korisnike najčešće rade integracije s jednim ili više sistema, kao što su EPR, CRM, DMS, ePisarnica ili slični sistemi, ili pak posebna prilagođavanja procesa, kao i drugih elemenata sistema.
U ovom trenutku postoje implementacije s nekoliko desetina procesa i nekoliko stotina ljudi koji učestvuju u samom procesu prijema i slanja faktura, ali je u praksi mnogo veći broj preduzeća koja koriste elektronske fakture u osnovnom obliku, uz druge povezane sisteme i servise u okviru ePismonoša platforme.
eDostava
ePismonoša je jedini proizvod koji objedinjuje eFakture i akreditovanu elektronsku dostavu od nadležnog ministarstva. U moru rešenja koja nude elektronsku dostavu, ovo se pokazalo kao dobitna kombinacija, jer je iskustvo korisnika u fokusu i jer iza servisa stoji, s jedne strane, država, a s druge, ekosistem partnera.
Elektronska dostava omogućava korisnicima, učesnicima u razmeni, ne samo da sigurno razmenjuju dokumenta, s potvrdama o dostavi koje bez veštačenja mogu da koriste na sudu ili u okviru upravnog postupka, nego i zbog naprednih servisa, kao što su udaljeno ugovaranje – eUgovaranje. U praksi to znači da preduzeća, banke i druge institucije mogu uspostavljati ugovorni odnos s drugom stranom (ili drugim stranama) gde se cela razmena dokumenata vrši kroz akreditovano rešenje, a potpisivanje dokumenata je moguće sa svim kvalifikovanim elektronskim potpisima na kartici, ali i svim potpisima u cloud‑u.
Banke, osiguranja i lizing kuće odmah su prepoznali sve prednosti ovakvog servisa i već sada je u toku nekoliko implementacija koje će ugledati u narednim nedeljama svetlo dana, olakšati ugovaranje na daljinu, ali i mnoge aspekte komunikacije između učesnika. Korisničko iskustvo nam je opet bilo na prvom mestu, pa potpisnici uopšte ne moraju biti registrovani na sistemu da bi koristili servise i potpisivali dokumenta, što znači da je vreme za potpisivanje ugovora svedeno na nekoliko sekundi.
eKancelarija, eArhiva i drugi servisi
Još nekoliko servisa i inovativnih pristupa, u okviru platforme ePismonoša, bili su vrlo bitni za uspeh na tržištu. eDelovodnik i druge knjige evidencija, kao i ekspertiza u arhivskom poslovanju, pokazali su se kao bitan faktor u pomaganju klijentima u procesima usklađivanja i digitalizacije poslovanja, ali i iskustvo u elektronskoj arhivi. Za razliku od drugih rešenja i servisa, Inception na platformi ePismonoša nudi korisnicima izbor da li će dokumenta čuvati u online arhivi ili će arhiva biti na serverima korisnika. Na ovaj način, korisnici koji žele da fajlove čuvaju kod sebe, na svojoj infrastrukturi (hibridno), to mogu lako da urade, a korisnici koji nemaju uslova za ovakav pristup mogu fajlove čuvati u ePismonoša cloud‑u eArhivi. Već sada su iskustva veoma pozitivna iz obe grupe korisnika.
Po meri korisnika
Budućnost će sigurno doneti i mnoge druge funkcionalnosti i servise, ali je jedno sigurno, pred nama je veoma dugačak put, na koji smo fokusirani, a to je da akreditovanim rešenjima u okviru ePismonoša platforme ponudimo korisnicima superiorno iskustvo, s mogućnostima i fleksibilnošću da podrži bilo koji oblik poslovanja. Ekosistem partnera ePismonoša platforme je nešto lepo što nas sve čeka i što će biti na raspolaganju svima. Srećno u novim digitalnim vodama.
Korisne adrese:
Autori: Jovan Gruber, Inception i Aleksandar Spremić, Halcom