Intervju: Branislav Vujović – Digitalno preko novih granica
Beograd i Beč ne povezuje samo Dunav, već i digitalni i poslovni putevi koje naš sagovornik uspostavlja već decenijama. Branislav Vujović predsednik je „New Frontier Group“ iz Austrije, na domaćem tržištu prepoznatljive kroz većinski udeo u vodećoj srpskoj IT kompaniji „Saga“. Saznali smo šta nas sve čeka na putu digitalne transformacije poslovanja, države i svakodnevnog života.
U domaćoj javnosti često se pojam „digitalna transformacija“ svodi na „digitalizaciju“ ili, još gore, samo na „digitizaciju“. Kako biste najjednostavnije razgraničili ova tri pojma?
O: Sva tri pojma mogu da definišu nešto dobro, ali ne donose istu vrednost. Možete da prostom digitizacijom pređete sa papira na digitalni medij i prenesete podatke iz analognog u digitalni svet, ali pitanje je da li od toga dobijate neku ogromnu ili malu vrednost. Nekad to čak i više košta nego što donosi, pošto se rezultat dobija na drugi način, ne prostim prebacivanjem u digitalnu formu. To je samo osnova da se napravi nešto vrednije, da kroz digitalizaciju te podatke povežete i napravite da nešto što se lakše koristi, to je odlično ali se radi o maloj optimizaciji nečega već postojećeg.
Na primer, ako je banka u papirnom obliku vodila sve kredite, i nakon digitalizacije ih ima u online formi, stvoren je samo ogromni potencijal za razvoj. Ako ga ne iskoristite, to je i dalje samo potencijal. I to jeste brže, jeftinije i bolje nego rad na papiru, ali još uvek niste napravili digitalnu transformaciju. Realno, u Srbiji ima jako malo digitalnih transformacija ili ih skoro uopšte i nema. Od svih digitalnih transformacija u svetu u poslednjih par godina, 70% ne postigne očekivani cilj, baš zato što se samo primenjuju nove tehnologije da se na digitalan način obavljaju neki servisi ili prodaju neki proizvodi, a ne sagledava se celina stvari. Pretraga na Guglu kaže da ljudi povezuju digitalnu transformaciju sa Internetom stvari, sa veštačkom inteligencijom, sa online marketingom, sa online prodajom…
To sve jeste povezano, ali nijedna od tih funkcija, sama po sebi, ne čini digitalnu tranformaciju, jer ona podrazumeva suštinsku transformaciju biznisa. Sa njom se biznis transformiše iz starog poslovnog modela – koji je industrijski, u novi poslovni model – koji je digitalni. Industrijski poslovni modeli su linearni, uzmimo za primer proizvodnju i prodaju običnih šolja za kafu.
Moramo prvo da smislimo šolje koje su dobre za željeno tržište i da uložimo pare da napravimo ogledne uzorke. Da dogovorimo ceo distributivni lanac, sve do maloprodaje. Onda da uložimo pare i napravimo fabriku i pokrenemo probnu proizvodnju, a potom i stvarnu proizvodnju. U sve to je uložen kapital, uposleni su i ljudi i oprema – a još uvek nemate nikakav finansijski rezultat. Kada svako u tom lancu – od proizvodnje do kupca, uzme svoj procenat, na kraju ta šolja koja u proizvodnji košta svega 10 centi, dođe na 10 eura u maloprodaji. A proizvođač dobije svoj deo para tek kada se to proda, tačnije kad maloprodaja to plati dileru, diler plati distributeru, a distributer plati fabrici. To je zastareli, linearni poslovni model, nasleđen iz industrijskog doba.
Kako u praksi izgleda digitalni poslovni model?
O: Digitalni primer je kineski Singles Day, koji je bio 11. novembra, nešto slično kao Black Friday u SAD. „Alibaba“ je za 1,25 sekundi prodao robu vrednu milijardu dolara, za sat i po su stigli do 10 milijardi, a za 24 časa prodali su 31 milijardu dolara. Sva ta roba se isporuči za nedelju ili dve. A „Alibaba“ bukvalno ima samo računare i softver kojima direktno spaja dve krajnje strane – proizvođače i kupce. Ako proizvođač prethodno pominjanih šolja hoće da poveća proizvodnju, mora da kupi dodatne mašine, da organizuje bolju distribuciju, da nađe nove prodavce. „Alibaba“ ništa od toga ne radi, već samo nađe ko će da proizvode više šolja. Samo gleda kako će što više proizvođača da poveže sa što više kupaca.
To potpuno menja savremeni pogled na organizaciju firmi. Nemate više prodaju koja gleda kako će da proda distributerima, a ni brojne direktore i stotine prodavaca koji idu na ručkove i večere sa ovima koji od njih kupuju. Ostale su samo dve grupe ljudi – jedni koji bi da dobiju što više onih koji proizvode, i drugi koji bi da privuku što više kupaca na njihov veb sajt. Treći učesnik u tom novom poslovnom modelu je veštačka inteligencija, koja analizira šta se i koliko prodaje. I ona pravi plan, ne prave ga više ljudi, nego softverska rešenja za veštačku inteligenciju. Danas vrednost neke kompanije nije u tome koliko ima fabrika, mašina, kamiona… nego koliko ima klijenata, softvera, intelektualne svojine i sličnih stvari.
Petsto najvećih firmi na svetu ima 90% vrednosti u intelektualnoj svojini, a ne u materijalnim sredstvima. Pre 40 godina je bilo 90% u materijalnom. I sama proizvodnja se više ne odvija po principu proizvedi što više, pa ga skladišti, pa ga stavi na popust – nego proizvedu onoliko koliko treba. Time pomažu i prirodi, ne uništavajući resurse. Sada i male fabrike dolaze do izražaja, jer mogu da globalno prodaju svoju robu, proizvedenu „on demand“, a čak i u priličnoj meri oblikovanu direktno po online željama kupaca.
Da li je obrazovni sistem, kako u Srbiji teko i u Evropi, trenutno sposoban da školuje buduće nosioce digitalne transformacije?
O: Danas je obrazovanje permanentna potreba. Očito je da morate stalno da učite i da napredujete. Za firme je važno, za državu je važno, za sve nas je važno. A mi u Srbiji samo gledamo kako ćemo fakultete fizički da unapredimo, što je isto važno, ali moramo da sagledamo i drugu stranu. Obrazovanje treba da bude platforma koja će spajati fakultete, korisnike usluga, firme i sve ostalo.
Obrazovanje treba da bude platforma koja vas doživotno prati i sagledava vaša znanja i potrebe, pruža vam lako dostupne resurse za učenje i pomaže da napredujete u svojoj profesiji. I ja sam, pre par meseci, završio online kurs na Bostonskom univerzitetu, kod najboljeg profesora, besplatno, sedeći kod kuće i radeći samostalno. Na njihovoj online obrazovnoj platformi postoje video materijali, testovi i milion drugih stvari. Ne treba to da bude osnovni način obrazovanja, ali moramo da se borimo da i to napravimo kod nas. Slično obrazovanju je i naše zdravstvo. Fantastično je da se neko setio da uloži milijardu evra u naše bolnice, da nas ne bude sramota kako izgledaju.
Ali, kako bi bilo da se samo jedan deo te milijarde uloži u digitalnu platformu za zdrastveni sistem? Svi u svetu se guraju to da naprave, čak i „Amazon“. Kad već imamo problem sa odlaskom obrazovanih kadrova, smanjen broj lekara, hajde da imamo pametne bolničke krevete koji nam, pomoću Internet of Things, mere sve što treba – pritisak, puls, temperaturu… Da veštačka inteligencija sve to obrađuje i uključuje potreban nivo alarma ako nekome zdravstveni parametri nisu u preporučenim vrednostima, kada je prisustvo lekara neophodno. Imamo i ljude i resurse da napravimo takvu digitalnu transformaciju i zdravstva i obrazovanja.
U svom predavanju o vrednosti digitalne ekonomije kažete da smo mi, kao klijenti, postali zaposleni u bankama, hotelima i drugim biznisima sa onlajn servisima, jer sami radimo posao umesto njihovih zaposlenih. Šta je u tome dobro, a šta loše?
O: Digitalna revolucija je tek počela, ono što će tek da nam se desi biće mnogo više od ovoga što nam se desilo. Najpre, naši podaci – ili će vam firme plaćati za podatke, jer oni su vrednost, ili ćete vi nešto drugo da dobijete zauzvrat. Teoretski, ako vi unosite sve svoje podatke za bankarski kredit, procedura bi trebalo da bude digitalna, troškovi kredita bi trebalo da budu manji, banka bi trebalo da podeli tu razliku sa vama. Trebalo bi da sve cene idu na dole i, teoretski, digitalna ekonomija treba da izbaci dilere, distributere, posrednike… Kompanije skupljaju i koriste naše podatke besplatno, iskorišćavaju nas kao korisnike, a u principu bi to moralo da dovede do toga da avionske karte budu jeftinije, da bankarska usluga bude mnogo bolja, da imate mnogo veći izbor.
Postoje tri bitne stvari u digitalnoj ekonomiji: podaci koji se skupljaju, informacije koje se prave od tih podataka i vrednost informacija. Primeri su Uber ili Yandex taksi. Uzmu podatak o mojoj geolokaciji, pa na osnovu tri svoja vozila u okolini izračunaju za koliko će stići do mene. Ukoliko im kažem gde idem, kao dodatni podatak, oni će i to da izračunaju i reći će mi kada će doći auto po mene i koliko će da me košta da stignem do željene lokacije. Uber ide sledeće godine na IPO i očekuje se da će da vredi 72 milijarde dolara, što je dva godišnja bruto proizvoda Srbije. Mi svi treba da radimo kao jedan Uber, koji postoji tek 8‑9 godina.
Da li će zbog digitalne transformacije milioni nespremnih i nedovoljno školovanih ljudi ostati bez posla?
O: Moguće je da za 10‑15 godina, jeftina radna snaga koju danas prodajemo i pravimo fabrike, postane suvišna, jer će proizvodnja da se vrati u Nemačku, pošto će biti jeftinije da to rade roboti u njihovim automatizovanim fabrikama. To je opasnost. Moramo u Srbiji da to shvatimo, razumemo te trendove i to sagledamo dugoročno. Važno je da se već sada školuje mnogo više IT kadrova. Mora da se razvija digitalni talenat, da se razvija svest o tome.
Ako i uđemo u EU do 2025. godine, moramo da budemo spremni, jer su oni toliko moćniji u znanjima o mogućnostima digitalne ekonomije, da veoma malo srpskih firmi može da se nosi sa njima. I onda dolazimo u situaciju da nas digitalno porobe. Biće posla, ali ćemo raditi za njih. To vam je isto kao i u IT‑u, da li da prodajemo ljude koji će da rade za strance ili ćemo mi sami da pravimo proizvode koje ćemo da prodajemo celom svetu?
Kako je Estonija postala eStonija
Država Estonija je prvo automatizovala 3000 procedura kroz elektronsku upavu, pa su na osnovu toga napravili vrlo vredne dalje e‑poduhvate. Oni imaju 1.300.000 stanovnika, a želeli su više poreskih prihoda. Umesto da povećavaju poreze, rešili su da povećaju broj stanovnika. Stvorili su mogućnost da imaju virtuelne rezidente, kroz koncept e‑građanina. U ambasadama Estonije možete da se prijavite i dobijete digitalnu ličnu kartu, što je i jedini fizički kontakt, jer se sve ostalo odvija online. Preko Interneta osnivate firmu u Estoniji, otvarate bankarski račun, i potom poslujete kao i svaka druga firma u EU. Oni očekuju da će do 2025. imati dodatnih 10 miliona virtuelnih rezidenata. Neka svaka stota firma bude uspešna, eto ogromnih poreskih prihoda u budžet Estonije!
Razgovor vodili: Vesna Čarknajev i Lazar Bošković