Intervju: Delta – inkubator dobrih poslova
Delta Holding slavi 30 godina rada. Veličina ove kompanije obavezuje je na društveno odgovorno angažovanje, u koje spada i pažnja prema novim i inovativnim pristupima poslovanju. Kako se to radi objašnjava nam Nadica Milanović, menadžer za inovativne projekte Delta Holdinga.
Kompanija Delta Holding je 4. februara proslavila tri decenije uspešnog poslovanja. Delta je osnovana 1991. godine, kao kompanija sa petoro zaposlenih u maloj kancelariji u današnjem hotelu Slavija. Danas, tri decenije kasnije, Delta broji 4.500 zaposlenih, a posluje u četiri različite sfere biznisa i u svom sastavu ima dve neprofitne organizacije.
P: Zašto su jednoj velikoj kompaniji kao što je Delta Holding potrebni inovativni projekti i kako se oni koriste u okviru celog sistema?
O: Delta Holding je od svog prvog dana bio posvećen drugačijem pristupu poslovanju i u proteklih 30 godina vođen je misijom da sa strašću stvara sjajne kompanije koje unapređuju društvo u kome živimo i radimo. Primeri za inovativnost u poslovanju, koja je jedna od vrednosti naše kompanije, brojni su – od osnivanja prve privatne banke i dovođenja novih koncepata maloprodaje na naše tržište kroz šoping molove i maloprodajni lanac, preko kontinuiranog inoviranja proizvoda, do novih pozicija u kompaniji koje ranije nisu postojale, poput moje. Nedavno smo objavili i ulazak u novi segment poslovanja na kome već neko vreme predano radimo kako bismo se izdvojili od konkurencije i ponudili nešto novo kroz e-commerce platformu Ananas. Mogućnosti za primenu inovacija su brojne, samo ih treba prepoznati i motivisati zaposlene koji razmišljaju drugačije, a u Delti ih na sreću ima mnogo, na čelu sa bordom.
P: Kako prepoznajete inovativne projekte i od koga kreće inicijativa da se projekat podrži?
O: U Delti imamo jednostavne procedure koje omogućavaju svim zaposlenima da predlože ideje popunjavanjem formulara na internom portalu. Ideje koje stižu na ovaj način predstavljaju se Komitetu za inovacije, koji u kompaniji postoji od kraja 2017. godine, a koji čine direktori sektora i poslovnih jedinica holdinga, jer su oni detaljno upoznati sa strategijom poslovanja i budžetima, i mogu da procene kada je povoljan trenutak da se neka ideja realizuje.
Nedavno smo objavili i ulazak u novi segment poslovanja na kome već neko vreme predano radimo kako bismo se izdvojili od konkurencije i ponudili nešto novo kroz e‑commerce platformu Ananas
Naravno, bez obzira na strategiju, postoji i određena doza fleksibilnosti, jer dobre ideje ne treba da čekaju. Osim ideja zaposlenih koje stižu preko portala, komitet razmatra ideje članova potkomiteta koje čine zaposleni iz sektora i članica holdinga koji su posvećeni unapređenju poslovanja. Komitet se sastaje kvartalno i donosi odluku o tome koje ideje prelaze u projekte za realizaciju, a potkomiteti se sastaju mesečno i razmatraju šta je to novo u oblasti njihovog poslovanja u svetu, kao i šta može da se unapredi kod već postojećih procesa i proizvoda.
Šansa za inovativne
P: Delta Holding veliku pažnju posvećuje novim projektima, a četvrti Delta biznis inkubator počinje u aprilu. Šta se dešava u okviru ovog programa i ko sve može da se prijavi?
O: Ideja o Delta biznis inkubatoru nastala je 2018. godine, kada su Mladi lideri predložili aktivniju saradnju Delta Holdinga sa startap zajednicom. Prve dve godine program je bio namenjen timovima sa idejom iz neke od oblasti poslovanja naše kompanije, a od 2020. godine za program mogu da se prijave startapi sa bilo kojom poslovnom idejom, jer na projektu imamo i partnere iz drugih kompanija, kao i stručne saradnike koji mogu da ponude mentorstvo i iz drugih oblasti poslovanja. Cilj programa je da prepoznamo tim sa biznis idejom koja ima potencijal da se razvije i izađe na tržište uz pomoć mentora i programa edukacije tokom tri meseca inkubacije.
Nakon online konkursa, među prijavljenima se biraju timovi koji ispunjavaju uslove konkursa. Odabrani timovi predstavljaju svoje ideje pred komisijom, koju čine uspešni ljudi iz biznis zajednice, a koja pravi selekciju timova koji ulaze u inkubator. Najpre, timovima se dodeljuju mentori, sa kojima prave plan rada – na čemu treba raditi u naredna tri meseca kako bi se pripremili za početak biznisa i predstavljanje ideje pred investitorima. Tokom tog perioda organizuju se i predavanja u vezi sa startap poslovanjem. Pred kraj perioda inkubacije timovi se aktivno pripremaju za pič pred investitorima. Nakon piča sledi period pregovaranja sa investitorima i započinjanje biznisa. Važna napomena u vezi sa ovim programom je da visina investicije nije ograničena i da ona zavisi od same poslovne ideje.
Fondacija za opšte dobro
P: Prethodno ste bili vrlo angažovani u Delta Fondaciji na raznim projektima. Koji su projekti privukli Vašu najveću pažnju, s obzirom na njihov širi društveni značaj?
O: Fondacija, u kojoj sam i započela svoju karijeru u Delti, obnovila je tradiciju zadužbinarstva u Srbiji, koja je od Drugog svetskog rata bila zapostavljena. Učestvovati u stvaranju kulturno-istorijskog nasleđa zemlje zaista je neopisiv osećaj. Osim zadužbinarstva, posvećeno smo radili na rešavanju problema u oblasti socijalne zaštite, obrazovanju i kulturi, ali i pomoći stanovništvu nakon elementarnih nepogoda. Svaki od projekata iz ovih oblasti bio je drugačiji i vizija nam je bila da Delta Fondacija kroz svoj rad, a u ime članica Delta Holdinga, pruži primer, postane uzor i postavi nove standarde humanitarnog rada u okviru korporativne odgovornosti. Brojne nagrade koje je kompanija dobila za doprinos u oblasti korporativne filantropije na nacionalnom nivou potvrđuju značaj doprinosa naših projekata.
Učestvovati u stvaranju kulturno‑istorijskog nasleđa zemlje zaista je neopisiv osećaj. Posvećeno smo radili i na rešavanju problema u oblasti socijalne zaštite, obrazovanju i kulturi, ali i pomoći stanovništvu nakon elementarnih nepogoda
„Zasad za budućnost“ je projekat na koji sam posebno ponosna, a koji je bio namenjen osnaživanju socijalnih preduzeća koja se bave poljoprivrednom proizvodnjom. Finansijski smo podržali i edukovali brojna socijalna preduzeća na teritoriji cele Srbije, koja i danas posluju. Kroz projekat smo pomagali direktno socijalna preduzeća, a indirektno veliki broj stanovnika lokalne zajednice u kojima ta preduzeća posluju. Rezultati ovog projekta inicirali su novi projekat „Naše selo“, koji Delta Fondacija sada realizuje, a koji za cilj ima ravitalizaciju i razvoj sela, kao i motivisanje mladih za ostanak na selu stvaranjem adekvatnih uslova za život.
Otvoreno ka novim idejama
P: Koliko ovaj stepen angažovanja utiče na Vaš život i ostavlja li mesta za neke druge aktivnosti? Čime se bavite kad se ne bavite Delta Holdingom?
O: Radim kao „frilens haker“! Šalim se, naravno. Volim da se šalim i da sam okružena duhovitim i kreativnim ljudima, a imam sreću da sam i na poslu i privatno u društvu takvih ljudi. Amaterski se bavim grafičkim dizajnom i u tome uživam. Imam i poneki copywriter momenat. Moji „klijenti“ su zadovoljni isporučenim rešenjima, pa me to motiviše da i dalje eksperimentišem. Ranije sam volela da provodim vreme u prirodi i da putujem, a u proteklih godinu dana je ta emocija postala još intenzivnija. Volim da čitam, gledam filmove, serije, da vežbam duh i telo, a šta god da radim um mi je otvoren za nove ideje. Ono što znam je da sigurno neću ignorisati poslovnu ideju koja mi padne na pamet van radnog vremena. U životu uvek nađemo vremena za ono što nam je važno.
P: Imate li neku poruku kojom biste ohrabrili mlade preduzetnike da se prijave za vaše programe, edukuju i možda pretoče svoje snove u stvarnost?
O: Moja poruka mladim preduzetnicima je da budu hrabri i naprave prvi korak. Da budu otvoreni za nove ideje i sugestije. Da se ne plaše greške i pada, jer i tada uče – uče gde su pogrešili i šta može bolje i drugačije. Za kraj ostaje da pozovem sve sa inovativnim poslovnim idejama da se prijave na konkurs Delta biznis inkubatora.
Korisna adresa: deltaholding.rs