Mastercard za digitalna plaćanja mobilnim uređajima
Mastercard radi s više od 100 gradova širom sveta na uvođenju elektronskih plaćanja u javni prevoz, a nedavno je ovaj način omogućen i u Beogradu.
Mastecard‑ova saradnja s gradovima širom sveta fokusirana je na primenu njegove tehnologije, uvida i dosega njegove globalne mreže kako bi ti gradovi postali bolja mesta za život, kaže za PC Press Artur Turemka, generalni direktor kompanije Mastercard za Balkan i dodaje: „Pružamo našu tehnologiju u četiri glavna segmenta: koristimo moć podataka kako bismo gradovima pomogli da predvide svoj budući rast; gradimo sigurnije i inkluzivne zajednice kroz primenu bezgotovinskih rešenja; pospešujemo preduzetništvo širenjem prihvatne mreže za elektronska plaćanja u MSP segmentu, i uključujemo digitalna plaćanja u različite sisteme za javni prevoz kako bismo omogućili lakšu upotrebu.
Ponosni smo na rezultate u oblasti javnog prevoza. Mastercard beskontaktna tehnologija prvi put uvedena je u londonski metro 2014, a sada se 40 odsto svih putovanja, tj. oko 12 miliona putovanja nedeljno, plaća beskontaktno. Aplikacija za mobilno plaćanja karata uvedena je u Njujorku 2016, i za tri meseca imala je 280.000 pojedinačnih korisnika, a vrednost prodatih karata premašila je 47 miliona dolara. Bez obzira na to koje je rešenje primenjeno, rezultat je isti. Omogućavanjem ljudima da vožnju plate karticom ili uređajem koji već nose sa sobom, stanovnici i posetioci gradova kreću se brže i jednostavnije. Vozovi i autobusi postaju privlačnija opcija korisnicima i time Mastercard pomaže gradovima da smanje operativne troškove i saobraćajne gužve te postaju atraktivnije destinacije za život i putovanje. Ove rezultate očekujemo i u Beogradu.“
Koju ste tehnologiju primenili za uvođenje ovakvog načina plaćanja u gradskom prevozu Beograda?
Rešenje se zasniva na Mastercard beskontaktnoj tehnologiji, platnoj metodi koja na tržištu postoji već deset godina. Odlučili smo se za rešenje koje građani poznaju i koriste i u skladu je s postojećim sistemom naplate, gde putnici validiraju karticu njenim prislanjanjem na validator. Naše najnovije MasterIndex istraživanje pokazuje da je za godinu dana broj aktivnih korisnika beskontaktnih plaćanja porastao za 23 odsto. Mastercard beskontaktna plaćanja prati i naše MCBP (Mastercard Cloud Based Payments) rešenje za digitalizaciju i zaštitu podataka kartice, a svako plaćanje obrađuje se putem Mastercard mreže, baš kao što je to slučaj s bilo kojim drugim Mastercard beskontaktnim plaćanjem.
Da li je ovaj način plaćanja siguran?
Plaćanje karte Mastercard beskontaktnom karticom ne razlikuje se od kupovine doručka u pekari ili goriva na benzinskoj pumpi, jer važe isti mehanizmi zaštite. Praktično, kada putnik prisloni svoju Mastercard beskontaktnu karticu na validator, kreira se jedinstveni kod za tu karticu, takozvani PTCN (Public Transportation Card Number) koji enkriptuje broj kartice. On se čuva u cloud‑u, tako da se pravi broj kartice nigde ne beleži i ne čuva. PTCN se koristi za validaciju vožnje i svaki naredni put kada se ta ista beskontaktna kartica koristi u javnom prevozu, validator reaktivira kod slanjem PTCN‑a i informacija o datumu, zoni i ceni karte na Apex server koji potvrđuje vožnju.
Prilikom kontrole, korišćena kartica prislanja se na kontrolni uređaj, koji je takođe povezan na server i prima potvrdu da je PTCN date kartice aktiviran u prethodnih 90 minuta, tako da se ponovo ne razmenjuju i ne čuvaju podaci o stvarnom broju kartice ili bilo koji drugi osetljivi podaci.
Pored toga, PTCN osigurava da će samo jedna karta biti naplaćena čak i ako se kartica više puta prisloni na validator, a sama kartica ostaje sve vreme kod korisnika, što pruža veći osećaj kontrole i sigurnosti.
Pored ovog vida unapređenja kvaliteta života u gradovima, da li Mastercard već radi ili ima u vidu druge načine jednostavnijeg plaćanja?
Inovacije su DNK naše kompanije, tako da već godinama postavljamo trendove u platnoj industriji. Pristupamo inovacijama sa stanovišta korisničkog iskustva, zbog čega su nam u fokusu sigurna, digitalna plaćanja prilagođena mobilnim uređajima. Na primer, naša digitalna platforma za sve kanale trgovine, Masterpass, već funkcioniše na 22 evropska tržišta i dostupna je za 200 miliona potrošača.
Sada idemo korak dalje sa biometrijom. U Bugarskoj smo sproveli prvi pilot‑projekat s biometrijskom karticom u Evropi i nakon toga je 93 odsto učesnika biometrijsku karticu ocenilo kao praktičniju, a 95 odsto kao sigurniju od standardnih kartica. Upravo smo postavili biometrijski mandat od aprila 2019. godine, što znači da će svi naši partneri koji izdaju Mastercard kartice morati da ponude opciju za biometrijsku autentifikaciju za online transakcije, tako da korisnici mogu da koriste ovu metodu za identifikaciju kad god odluče da plaćaju svojim Mastercard karticama.