Međunarodna svemirska stanica bi mogla da padne 2031. godine
Međunarodna svemirska stanica suočava se sa pojavom pukotina na fasadi, a svemirski otpatci udaraju po spoljašnjosti. Najnovija mapa puta navodi da će se svemirska stanica izvuči iz orbite u januaru 2031. godine, uranjajući u udaljenu oblast Tihog okeana. To će označiti kraj ere za prepoznatljivi program koji je u središte stavio naučno istraživanje i međunarodnu saradnju.
Pad Međunarodne svemirske stanice biće preokret za NASA-u
Svemirska stanica je bila pionir za kompanije koje testiraju uslove za potencijalne poslovne aktivnosti u svemiru, služeći kao platforma za ugovore date SpaceX-u i desetinama drugih startapova i korporacija. Nekoliko privatnih svemirskih letelica ili leti ili su u razvoju da opslužuju svemirsku stanicu. SpaceX sada poseduje jedinu komercijalnu svemirsku letelicu na svetu koja je trenutno sposobna da prevozi astronaute sa Međunarodne svemirske stanice. Svi projekti su bili deo NASA-inog šireg nastojanja da podstakne privatne investicije u svemirske letove, nadajući se da bi jednog dana privatni sektor mogao da preuzme sve aktivnosti u niskoj orbiti Zemlje, ili LEO, što je sfera svemira koja direktno okružuje našu matičnu planetu. Ali ne znamo koliko su firme spremne da ulože novac u takve poduhvate. Troškovi svemirskih letova se smanjuju, ali putovanje u svemir je i dalje skupo i relativno opasno.
Stručnjaci iz industrije se uglavnom slažu da, bez obzira na to koliko ploda ovi napori za komercijalizaciju na kraju donesu, NASA i američka vlada moraju i dalje zadržati prisustvo u niskoj orbiti Zemlje iz naučnih i istraživačkih razloga, kao i iz političkih razloga. Sveukupno gledano, komercijalna svemirska industrija je na zavidnom nivou. Finansiranje se sliva u sektor rekordnom brzinom. Nekoliko kompanija je predložilo svoje ideje za oživljavanje novih svemirskih stanica. A NASA je već dala osnovno finansiranje za njih nekoliko. Prvi je projekat Blue Origin Džefa Bezosa, nazvan Orbitalni greben na kome će raditi zajedno sa Boeing-om i nadolazećim poduhvatom zvanim Sierra Nevada – da se napravi svemirska velika stanica koja bi mogla da bude koristi se za održavanje naučnih eksperimenata, odmora i potencijalno čak i proizvodnje u svemiru.
Prevoz astronauta i tereta na Međunarodnu svemirsku stanicu bio je glavni izvor poslovanja za SpaceX i nekoliko drugih kompanija, uključujući Northrop Grumman, Boeing i kompaniju Sierra Nevada Corporation. Ali kada stanica više ne bude postojala, te linije poslovanja ne moraju nužno samo nestati. Sve njihove svemirske letelice mogle bi se koristiti za servisiranje novih, privatno razvijenih svemirskih stanica ako ove buduće orbitalne rezidencije budu koristile univerzalne adaptere, omogućavajući praktično svakom od ovih vozila da se zakači. Univerzalni adapteri se već koriste na Međunarodnoj svemirskoj stanici, što je ključna prednost od toga što NASA duboko koordinira svoja komercijalna partnerstva. Svakako, pad Međunarodne svemirske stanice definitivno će doneti trenutak preokreta za NASA-u i njene komercijalne partnere. Ali, ako njihova vizija pretvaranja niske Zemljine orbite u poslovno središte bude uspešna, mogućnosti za istraživanje će ostati.
Izvor: CNN