Nvidia tvrdi da je nova RTX 5050 i do 6000% brža od GTX 1050 – ali da li je to zaista važno?
Nvidia je tiho lansirala novu početnu gejming grafičku karticu – RTX 5050 – i odmah je krenula sa bombastičnim marketinškim tvrdnjama.

Marketinški trikovi: DLSS protiv običnog renderovanja
Ova kartica je, navodno, više od 60 puta brža od stare GTX 1050, zahvaljujući DLSS tehnologiji. I dok brojke svakako privlače pažnju, postavlja se pitanje – koliko su realne i koliko su zapravo bitne za korisnike?
U grafikonu koji je Nvidia objavila, RTX 5050 je prikazana kao više od 6000% brža u odnosu na GTX 1050. Ali postoji kvaka: GTX 1050 ne podržava DLSS, dok RTX 5050 koristi najnoviju verziju DLSS sa Multi Frame Generation (MFG) – tehnologijom koja veštački generiše tri dodatna frejma između svaka dva originalna, uz pomoć AI.
Drugim rečima: Nvidia poredi nespojive stvari – novu karticu sa veštačkim pojačivačima performansi protiv stare kartice koja ih nema. I dok je DLSS sjajna stvar, poređenje sa karticom koja ne može da ga koristi jednostavno nije fer.
A šta kaže “stara dobra” rasterizacija?
Zanimljivo je da Nvidia u istom grafikonu prikazuje i performanse u čistoj rasterizaciji, dakle bez DLSS-a. I tu RTX 5050 izlazi kao pobednik – sa oko 12 puta boljim rezultatima od GTX 1050. To je ogroman skok u realnim performansama i mnogo bolja osnova za stvarno poređenje.
Dakle, ako već pričamo o zameni kartica kod miliona korisnika koji i dalje koriste GTX 1050, 1060, 1650, pa čak i RTX 3050, onda je poruka jasna – RTX 5050 donosi ogroman napredak.
Važno za gejmere sa starim GPU-ima
Nvidia navodi da više od 50 miliona korisnika i dalje koristi x50 i x60 kartice iz prethodnih generacija (Pascal, Turing, Ampere). Za njih, RTX 5050 jeste veliki iskorak – i u grafičkoj snazi i u pristupu modernim tehnologijama kao što su ray tracing, DLSS i brži encode/decode motori za video.
Ali ima i “ali”…
Iako DLSS donosi poboljšanja u performansama, posebno kod slabijih GPU-a, MFG tehnologija dodaje latenciju (kašnjenje), što može biti problem kod zahtevnijih ili kompetitivnih igara. RTX 5050 nije dovoljno snažna da “proguta” tu latenciju kao jači modeli iz RTX 50 serije.
Drugim rečima, DLSS nije “magija” koja funkcioniše savršeno u svakom slučaju. Korisnicima će i dalje najviše značiti realne raster performanse, a tu RTX 5050 zaista ima šta da ponudi – 10+ puta brža grafika je ogroman skok za svakog ko sedi na starijem GPU-u.
Zaključak: da, RTX 5050 je ogroman napredak – ali “50x” je preterivanje
Nvidia je ponovo upala u zamku sopstvenog marketinga. Umesto da se pohvali impresivnim realnim napretkom, pokušava da “zavodi” korisnike brojevima koji nemaju smisla van idealnih uslova DLSS-a.
Ali ako se odmaknemo od brojeva i gledamo širu sliku – RTX 5050 zaista nudi odličan razlog za nadogradnju svima koji još uvek koriste starije kartice bez podrške za ray tracing i DLSS. Samo nemojte da očekujete da će biti 60 puta brža – to je rezervisano za grafike i slajdove, ne za realan svet.
Izvor: Pcgamer


