Oporavak fajlova u oblaku
Sve veći broj korisnika računara i pametnih telefona se oslanja na online storage sisteme, na kojima čuvaju važne fajlove. Kao i kod svakog sistema, dešava se da se neki fajlovi greškom obrišu i time trajno izgube. Ima li ipak spasa?
Dobra vest je da postoji velika šansa da „izgubljeni“ fajlovi budu ponovo „nađeni“, čak i ako ni na jednom od povezanih uređaja nemate njihovu kopiju. To je zato što većina storage sistema ima definisane procedure koje možete aktivirati kada greškom obrišete neki fajl ili folder. Kao i kod lokalnih računara, obrisani fajlovi se najčešće smeštaju u neku vrstu cloud Recycle Bin ili Trash foldera, gde ostaju sačuvani izvesno vreme, pre nego što zaista nestanu. Taj period u kome možete da se predomislite kreće se obično do 30 dana, ali neki servisi, kao što je Dropbox, u određenim situacijama čuvaju obrisane fajlove i do 120 dana. Proces oporavka fajlova je jednostavan, ali se razlikuje od sistema do sistema. U nastavku teksta pokazaćemo vam kako da to uradite na tri najpopularnije cloud storage platforme.
Primetite da „obrisani“ fajlovi i dalje zauzimaju vaš storage prostor, pa se može desiti da imate naizgled prazan folder, a da je on u stvari popunjen do kraja, samo što se podaci nalaze u recycle bin‑u. Ako te fajlove ručno pobrišete, oni će biti zauvek izgubljeni i oslobodiće prostor za novije datoteke.
Dropbox
Nakon instalacije Dropbox aplikacije na lokalni računar, kreiraće se Dropbox folder u koji prevlačite fajlove koji se sinhronizuju s online sistemom. Kada obrišete fajl iz tog foldera, on će nestati i sa servera kao i s drugih uređaja na kojima ste se prijavili na Dropbox. Ukoliko nemate dodatnu lokalnu kopiju fajla, ne morate da brinete – na Dropbox‑u je taj fajl samo sakriven. Osnovna verzija Dropbox‑a čuva te fajlove do 30 dana, ali za Dropbox Business ili Dropbox Pro, period čuvanja obrisanih fajlova produžava se do 120 dana.
Da biste oporavili fajl, u meniju s leve strane online Dropbox servisa potražite opciju Deleted files. Po ugledu na Recycle Bin, tu se čuvaju svi obrisani fajlovi i folderi sa ovog servisa, kao i informacije pre koliko vremena su obrisani. Željene fajlove potrebno je čekirati i kliknuti na opciju Restore za oporavak, ili Permanently Delete, ukoliko ste sigurni da vam oni više nikad neće biti potrebni.
Google Drive
Slično kao kod Dropbox‑a, i Google Drive ima meni s leve strane, a pri dnu je opcija Trash gde su smešteni obrisani fajlovi. Birate one koje treba „oživeti“ kao u Windows‑u, dakle klikovima miša uz pomoć Shift i Ctrl tastera. Posle toga desni klik miša otvara meni u kome su opcije Restore i Delete forever.
Fajlovi u Trash folderu ostaju 30 dana, ali su u sistemu ukupno 55 dana nakon brisanja. Nakon isteka 30. dana, Google podatke smešta u post‑Trash folder koji je dostupan samo administratorima sistema. Postoje i neka ograničenja – radi se o procesu koji u ovom modu oporavlja ili sve korisničke fajlove ili nijedan – administratori ne mogu da vide ili selektuju pojedinačne fajlove korisnika. Takođe, prilikom ovog načina oporavka fajlova gube se sva podešavanja vezana za deljenje fajlova, a nije moguće ni oporaviti sve tipove fajlova, recimo obrisane kontakte, događaje u kalendaru…
Microsoft OneDrive
U Windows stilu, Microsoft OneDrive čuva „obrisane“ fajlove u Recycle Bin folderu, koji se nalazi u listi opcija s leve strane. Na isti način kao u Windows‑u, ovde možete da obeležavate fajlove i da ih oporavite. Ako OneDrive koristite s ličnim nalogom, dostupna je i opcija oporavka svih fajlova i foldera iz korpe, a fajlovi se čuvaju 30 dana nakon brisanja. U slučaju da je prostor na disku popunjen, najstariji fajlovi u Recycle Bin‑u biće obrisani nakon tri dana. Ukoliko se koristi poslovni ili školski nalog, nije dostupna opcija oporavka svih fajlova odjednom, ali se vreme čuvanja fajlova u korpi produžava na 93 dana, pod uslovom da administrator sistema ne promeni tu postavku.