PC Press: Čedo moje, Avatar
Povod za tekst bi mogao da bude nečuveni uspeh najnovijeg 3D SF čuda, ali i nesvakidašnji susret i retka prilika koja se ukazala autoru – da priču o Avataru čuje od Džejmsa Kamerona lično… — Mladen Mijatović
Ako do sada niste pogledali ovu SF fantaziju koja žari i pali svetskim bioskopima, onda to učinite pod hitno. I obavezno idite baš u bioskop, i to dosta ranije. Autoru ovih redova se dogodilo da ga blagajnica tužno pogleda što je naivno došao da kupi kartu samo dva sata pre početka predstave, pa je prvi put morao da gleda „običnu“ 2D verziju. Da, prvi put.
Dobro, činjenica je da već na pola filma možete da pogodite kako će se radnja razvijati do kraja, da su se mnogi javili sa tvrdnjama da je scenario filma iskopiran, odnekud, uključujući i jednog našeg SF pisca koji tvrdi da je to njegova priča, kritičari su udarili u kritiku o „ekološkom filmu“, čak su i neke hrišćanske verske zajednice osudile (!) film koji, navodno, veliča paganske običaje kroz animizam i obožavanje prirode. Ipak, priča je prilično dobra, vizuelni efekti su prosto fantastični, a 3D tehnologija daje potpuno nestvaran doživljivaj, tako da stvar naprosto morate lično isprobati.
Avatar je zaradio više novca od ijednog filma u istoriji, a Džejmsa Kamerona su prozvali „mašinom za pravljenje para“, što i nije daleko od istine, kada se uzme u obzir sa kojim ostvarenjima se sve povezuje ovaj kanadski režiser i scenarista: počev od „Osmog putnika“, „Ambisa“ i „Terminatora“, pa sve do rekordnog „Titanika“ i sada Avatar‑a – sve sami blokbasteri.
Od priče do filma
Prilika za druženje sa Džejmsom Kameronom iskrsla je u Los Anđelesu, na ovogodišnjoj konferenciji o SolidWorks‑u, softveru za 3D CAD. Proslavljeni režiser bio je specijalni gost koji je govorio o odnosu čoveka i tehnologije i prodoru 3D slika u naše svakodnevne živote. Nakon konferencije za štampu na kojoj je mnogo novinarskih pitanja postavljeno upravo o njegovom najnovijem filmu, gospodin Kameron nas je vrlo prijatno iznenadio time što je ostao da se druži još malo sa nama u neobaveznom ćaskanju o svemu i svačemu.
Prema njegovim rečima, priča o Avatar‑u bila je spremna još pre 12 godina, ali kada je pokušao da krene u produkciju filma, ljudi koji se bave specijalnim efektima su mu kratko i jasno rekli da je lud. Samo specijalni efekti bi u to vreme koštali blizu pola milijarde dolara, pa niko nije želeo da se upušta u finansiranje takve avanture. Ideja je prespavala čitavu deceniju, a trenutak kada je pomislio da je tehnologija dovoljno sazrela za ono što želi nastupio je kada je video Goluma u „Gospodaru prstenova“.
Rezultat je delo u kome je svaki pojedinačni frejm kompjuterske grafike zahtevao u proseku 74 sata rada, a više od pola filma je čist CGI! Uklapanje stvarnog i izmišljenog sveta je izvedeno savršeno, tako da je vrlo teško dokučiti gde prestaje jedno i počinje drugo: pokušajte da ovo razgraničite u sceni u kojoj glavni junak prvi put stupa na tlo Pandore. Verovali ili ne, stvarni su samo silazna rampa, glumac i njegova invalidska kolica – sve ostalo je kompjuterski docrtano. Čak su i neke obične stvari, poput maski za disanje koje nose svi vojnici, urađene kao CGI – pokazalo se da odsjaj sa stakla maske remeti rad sa specijalnim efektima, pa su tokom snimanja korišćene maske bez vizira, koji je tek kasnije docrtan.
Ovo NIJE animirani film
Uverljive karakondžule i bića iz mašte odavno su prisutni u filmovima, ali „veštačkim ljudima“ obično možete samo nakratko da vidite lica. Final Fantasy je delovao kao pravi igrani film sve do trenutka kada vojnici prvi put ne poskidaju kacige i pokažu lica. Razlog je u tome što je mimika ljudskog lica i dalje nedostižna za kompjutersku grafiku i što crtani junak ipak deluje neprirodno. S druge strane, pripadnici naroda Na’vi i ljudski Avatari imaju lica sa obiljem emocija koja deluju vrlo uverljivo. I ne samo to, lica ovih izmišljenih likova podsećaju na glumce koji ih tumače, čak iako se sam glumac uopšte ne pojavljuje u filmu.
Glumci su bili obučeni u crna odela sa markerima, čiji je položaj u 3D prostoru pratilo pregršt kamera raspoređenih po studiju. Čak su nosili i repove, špicaste uši i perike sa dugom kosom, čije su pokrete pratile ove kamere da bi realistično odslikale pokrete detalja na kasnije generisanom kompjuterskom snimku. Najvažniji detalj je ipak vezan za lice protaganista, i to u bukvalnom smislu. Minijaturna kamera je postavljena ispred lica, na konzolu nalik na ruku koja nosi mikrofon na slušalicama, dok je lice glumca na karakterističnim tačkama bilo pokriveno markerima čiji položaj je beležio računar. Ovako je po prvi put odrađen motion capture lica.
Kao što su to tvorci filma više puta naglasili, iako je prepun kompjuterski generisanih scena, Avatar nije animirani film. Glumci nisu davali samo glas, nisu angažovani kaskaderi i gimnastičari na osnovu čijih pokreta tela bi bio urađen motion capture za 3D modele. Glavni glumac je morao da otrpi vojnu obuku, piloti futurističkih letelica su pohađali obuku za pilote helikoptera, oni koji su glumili narod Na’vi su trenirali streličarstvo, jahanje i vežbali izmišljeni jezik vanzemaljaca. Džejms Kameron je čak odveo celu ekipu u džunglu, tek toliko da osete kako to izgleda, da bi što bolje dočarali šume Pandore.
Tvorci filma ovo nazivaju captured performance – glumci su glumili, trčali, padali, baratali oružjem, pa čak i jahali konje na sceni, a preko tih snimaka je zatim „prelepljen“ kompjuterski generisan sloj koji je zamenio klasičan kostim i šminku. Interesantno, ali svaki Avatar u ovom filmu je zaista pravi pravcati avatar – Avatar glumca koji mu je udahnuo život.
Kroz okular koji ne postoji
Prilikom snimanja korišćena je nova tehnologija koja je pratila pokret kamere, kombinujući ga s pokretima protagonista i predmeta unutar scene u realnom vremenu, stavljajući kameru u perspektivu virtuelnog sveta. Ova tzv. virtuelna kamera nema okular, već na kompjuterskom ekranu daje sliku koja direktno inkorporira virtuelni svet, tako da snimatelj može da je usmeri na glumce u studiju. Ali, kada pogleda na ekran, umesto glumaca videće njihove plave avatare! Ovo je veoma značajno, jer prvi put filmska ekipa ne mora da zamišlja nepostojeće stvari, već je dovoljno da bace pogled na ekran i vide kako sve to treba da izgleda, čime se vrlo uspešno briše granica između stvarnog i imaginarnog.
Za Avatar je razvijena i tzv. 3D fusion kamera, potpuno nov sistem za simultano snimanje u 2D i 3D, koji je, za razliku od prvih 3D kamera koje su težile i po 150 kg, dovoljno mali i lak da se može nositi u ruci, vući po šinama, montirati na kran ili bilo šta drugo što se inače radi sa običnim kamerama. Ovaj sistem za snimanje je takođe inkorporiran u sistem virtuelne kamere, tako da pruža interakciju sa CGI svetom u realnom vremenu.
Sve ovo je omogućilo još jednu inovaciju – montaža je rađena na licu mesta, na sirovim snimcima. Montažeri su radili na nizu sinhronizovanih snimaka snimljenih iz različitih uglova, pa je tek na tako montiran materijal primenjivana duga i mukotrpna CGI obrada.
Reciklirana mašta?
Ako vas zanimaju odgovori na česta pitanja, poput onog šta zapravo znači reč avatar ili koliko je para film zaradio – potražite ih po Internetu, nećemo ovde da prepisujemo. Umesto toga, da pomenemo neki detalj koji nije opštepoznat.
Možda majstori ne vole da otkrivaju izvore svoje inspiracije, a možda odgovor zavisi i od toga u koju žicu udarite. Na pitanje jednog novinara o vezi Avatar‑a sa izvesnim plavim božanstvima iz indijskih mitova, režiser je izazvao buru smeha odgovorom: „Ma, ne! Jednog jutra majka mi je ispričala kako je sanjala plavu ženu od tri metra. A ja sam kazao: ‘Nema problema, mama, napraviću ja jednog dana film o tome!’“
Budući da je vaš novinar veliki ljubitelj opusa Hajao Mijazakija, nije mogao a da ne primeti da džungle Pandore mnogo podsećaju na Nošiku iz Doline vetrova a i radnja ima puno dodirnih tačaka. Začudo, odgovor je bio potvrdan. Štaviše, na pominjanje ovog japanskog autora crtanih filmova, tvorac Avatar‑a je rekao da su neke ideje potekle baš iz njegovih dela i dodao: „Setite se princeze Mononoke koja jaše vuka – e, to je bila prava inspiracija za onu scenu u kojoj Nejtiri juriša u bitku, jašući na zveri!“