BIZIT 11 - prvi dan

Put ka uspešnoj Web prodavnici: „srpski e-commerce je još uvek u početnim fazama razvoja”

O srpskoj i svetskoj e-trgovini i značaju kvalitetne platforme za vođenje online prodavnice razgovarali smo sa Sašom Stankovićem, osnivačem i generalnim direktorom kompanije SM DESIGN STUDIO

PCPress.rs Image

Domaća firma s bazom u Nišu uspešno se otisnula put globalnog tržišta SEO usluga, Web dizajna, izrade sajtova, digitalnog marketinga i kreiranja Web prodavnica baziranih na Magentu i kao takva je već duže vreme prisutna na tržištima SAD i Norveške.

Koliki je danas značaj posedovanja sopstvenog Web shop-a u uslovima naglog razvoja e-commerce-a u svetu, ali i kod nas?

Već na ovom pitanju može se uočiti razlika između ljudi koji ozbiljno planiraju razvoj svog biznisa i firme i onih koji sporadično uvoze određene proizvode i rade u domenu sive ekonomije (iako na društvenim mrežama često deluju kao prave firme).

Kao i u offline svetu, postoji jasna podela na ozbiljne i profesionalne trgovce i one koji to nisu. U tom pogledu, prodaja robe preko društvenih mreža ili tzv. oglasnih platformi može se smatrati nešto unapređenom pijačnom prodajom.

Kako nastaje ozbiljna online prodavnica, koji su početni preduslovi da bi ona kasnije bila uspešna?

Priču s klijentom počinjemo pitanjem: „Šta planirate da radite kada budemo završili Web prodavnicu, kako ćete dovesti ljude na vaš sajt?” Namerno počinjemo razgovor o shop-u pričom o marketingu jer smatram da klijentu nije potrebna e-prodavnica ako u startu nema ni plan ni budžet opredeljen za marketing.

Takav shop brzo propadne ili i ne startuje, a klijent bude veoma razočaran, javlja mu se sumnja u vezi s mogućnošću obavljanja online prodaje i na kraju dobija utisak da smo ga mi na neki način prevarili. Nama u SMDesign Studiju je cilj da prvo pružimo konsultantske usluge, procenimo tržište i konkurenciju klijenta i potom damo adekvatne savete za platformu budućeg online shop-a, kao i za pokretanje marketinga.

PCPress.rs Image
Saša Stanković, osnivač i generalni direktor kompanije SM DESIGN STUDIO

Zahvaljujući ovako iskrenom pristupu, klijenti godinama u kontinuitetu sarađuju s nama. Naravno, veće kompanije samostalno obave sva potrebna istraživanja i kod nas dođu s već pripremljenim tehničkim zahtevima i dokumentacijom. Napomenuo bih i to da uspeh svakog online shop-a zavisi od organskog pozicioniranja na Google-u. Zato je u izradi prodavnice bitno odrediti strukturu i postaviti osnove za buduće dobro indeksiranje od pretraživača i pozicioniranje u rezultatima pretrage.

Što se tehničkih pitanja tiče, tu su ona o planiranom broju proizvoda, načinu unosa na shop, informacijama o proizvodima, fotografije i drugo. Zakoni u Srbiji vezani za e-commerce se menjaju, tako da je sada neophodno uneti i deklaraciju za svaki proizvod, precizne informacije o trajanju popusta na sajtu i druge informacije.

Koliko je bitno prilagođavanje platforme za svakog pojedinog korisnika?

E-commerce u Srbiji je još uvek u početnim fazama kada se otvaraju online shop-ovi i ulistavaju proizvodi koje prodavci uopšte nemaju na stanju nego „mogu da poruče”, „ima kod dobavljača” i slično. Takvim shop-ovima neka posebna kastomizacija i nije bitna, ionako će se verovatno relativno brzo zatvoriti usled nerentabilnosti ili evoluirati u ozbiljniji e-commerce sajt. Ozbiljnijim prodavcima, koji pritom prodaju neke specijalizovane proizvode, određeni stepen kastomizacije često je neophodan. Na primer, ako prodajete auto-delove, nužno je da posetioci online shop-a mogu da izaberu svoj model automobila i da dalje na sajtu gledaju samo delove za svoj model. Takve stvari se ne podrazumevaju ni u jednom CMS-u i moraju da se posebno definišu i urade.

S druge strane, bitno je da se neophodnost kastomizacije utvrdi pre realizacije. Svako prilagođavanje povećava troškove i vreme izrade. Zato ističem da je potrebno prvo utvrditi da li imamo problem pre nego što počnemo da ga rešavamo. Kada shop krene da funkcioniše, mi pratimo i Google Analitiku i Search Console i ako primetimo da negde postoji problem, delujemo proaktivno, što uključuje i predlog za neku kastomizaciju ako će ona rešiti određeni problem u vezi s posetiocima.

Nisam pristalica da se sve funkcionalnosti moraju uraditi pre nego shop krene u produkciju. Naprotiv, uvek savetujem da novi shop krene sa osnovnim funkcionalnostima, s marketingom i prodajom, a tek kada sakupimo podatke o ponašanju sajta i posetilaca, da razvijamo nova rešenja. Primera radi, zašto bismo razvijali integraciju sa ERP sistemom trgovca na samom startu ako se očekuje relativno mali broj prodaja na početku. Bolje je taj novac uložiti u marketing, a integraciju raditi kasnije.

Kako se vrše procene i donošenje odluka u vezi sa izgledom prodavnice, interfejsom, korisničkim iskustvom?

Nažalost, kod nas se još uvek prave shop-ovi koji su preslikani jedni od drugih, s mnoštvom istih elemenata na stranici i istom navigacijom. Home page – jedan ili više ogromnih banera, gomila nasumičnih proizvoda, još poneki baner… A kad uđete u neku kategoriju – ništa. Samo proizvodi i generički filteri. Ništa od svih onih akcija, ništa od preporuka s naslovne strane. Stalno imam problem da objasnim klijentu i ubedim ga da home page nije uvek i landing page na sajtu i da mnogi posetioci i ne vide home page.

PCPress.rs Image

Smatram da je SEO osnova svakog sajta i zato prvo određujemo elemente i linkove koji se moraju naći na naslovnoj strani. Ona uvek dobija najveći broj backlink-ova i ima najjači autoritet, tako da je bitno na nju postaviti linkove ka najvažnijim delovima shop-a. Lično sam pristalica minimalističkog pristupa u UX dizajnu i eliminaciji svega nepotrebnog. Svaki piksel je važan, naročito u mobilnoj verziji shop-a, tako da uvrštavanje gomile proizvoda za koje posetioci nisu zainteresovani samo usporava sajt i otežava pronalaženje željenog artikla.

Za svaki e-commerce sajt je bitno lako pronalaženje proizvoda, bilo kroz kategorizaciju/navigaciju/filtere, bilo kroz pretragu na samom sajtu. Takođe je izuzetno bitan jednostavan, minimalan i brz checkout. Checkout (virtuelna kasa) mesto je gde posetioci najčešće odustaju od kupovine, što se dešava iz više razloga: ne mogu da završe kupovinu bez registracije, previše je nepotrebnih polja koja se moraju popuniti, validacija polja ih stalno vrti u krug, loš interfejs na mobilnom uređaju, razni pop-up prozori i reklame koje prave zabunu itd.

Jedna od superiornih e-commerce platformi koja je često zapostavljena u okvirima domaćeg Interneta jeste Adobe Commerce, daleko poznatija pod doskorašnjim nazivom Magento. To je napredna CMS (Content Management System) softverska platforma specijalizovana za elektronsku trgovinu. Nastao 2007. godine, Adobe Magento i njegove varijante danas pokreću više od 150.000 online prodavnica širom sveta, čiji je zbirni godišnji promet dobara 2019. iznosio preko 155 milijardi dolara.

Momenat početka rada Web shop-a mnogi zamišljaju kao momenat u kojem novac kreće da pristiže „sam od sebe”. Koliko je dug put od početka rada shop-a do njegove profitabilnosti?

Posle pokretanja prodavnice, sledi ono najteže – marketing. Suština postaje broj posetilaca zainteresovanih za vaš shop. Dugoročno posmatrano, ključ je u dobro urađenoj optimizaciji za pretraživače (SEO) i potrebno je nekoliko meseci kako bi rezultati za nov shop počeli da budu vidljivi. Bitno je da su stvari postavljene dobro u samom startu jer ako Google inicijalno loše indeksira sajt, potrebni su meseci da se stvari isprave.

Kratkoročno, na raspolaganju su Google Ads i social media reklame. Nažalost, mnogi vlasnici e-commerce sajtova baziraju ceo svoj marketing na Facebook-u i Instagram-u. Iako za određene proizvode Facebook može biti delotvoran, njega ne bi trebalo smatrati direktnim kanalom prodaje. Newsletter je često potcenjen, ali kada se koristi kroz neki marketing automation servis, može da bude veoma uspešan.

SMDesign Studio je digitalna agencija sa sedištem u Nišu i kancelarijom u Los Anđelesu, koja od 1999. godine kreira atraktivna, brza, pregledna rešenja za Web i pokretanje i razvoj online biznisa. Specijalnost kompanije su Web dizajn, izrada online prodavnica, razvoj rešenja za Magento e-commerce platformu i optimizacija sajta. Bogato iskustvo uključuje rad na projektima za klijente u različitim sferama: moda i lepota, trgovina, auto-industrija, nekretnine, farmaceutska industrija, obrazovanje i druge oblasti.

Sve češće kupci ne kupuju pomoću računara, već mobilnog uređaja?

Internet trgovina se ubrzano seli na mobilne uređaje. Većina online kupovina u svetu se već danas obavlja upravo preko pametnih telefona, tako da je apsolutno neophodno da vaš Web shop bude napravljen tako da izgleda dobro i radi besprekorno na mobilnim uređajima.

Mi se posebno fokusiramo na to da kupovina preko mobilnog telefona, tableta ili preko kompjutera bude jednako jednostavna, što omogućava da proizvodi budu dostupni kupcima gde god da se nalaze i kad god požele da nešto od vas kupe.

Korisna adresa: smdesign.rs

Autor: Dušan Katilović

Facebook komentari:
Računari i Galaksija
Tagovi: , , ,