RNIDS – Nezadrživa transformacija postojanja
Svet u kojem živimo je u procesu konstantne inovacije. Nekada sporija, danas sve brža, digitalna transformacija deluje na sve, pa i na Web i domene. Na početku smo 2019. godine. Internet je začet pre 50, a web je nastao pre 30 godina. Prvi internet link kod nas je realizovan 1996. godine, a danas je u Srbiji online više od 4 miliona ljudi. Više se o kupovanju i naručivanju usluga preko Interneta ne priča kao o fenomenu. Mreža je postala primarni način na koji kompanije dolaze do novih kupaca i korisnika.
Došli smo u momenat kada o digitalnoj transformaciji ne možemo da pričamo kao o budućnosti, kao o trendu koji tek treba da stigne kod nas. Danas je to realnost i neophodnost kako bi se opstalo na tržištu na kojem potrošači imaju suštinski drugačije navike, a period u kome se navike menjaju postaje sve kraći.
Da je ova tema došla na dnevni red u Srbiji pokazuje i program predstojeće konferencije DIDS koju u martu organizuje Registar nacionalnog internet domena Srbije. DIDS 2019 je posvećen upravo digitalnoj transformaciji i značaju nacionalnog domena za internet poslovanje. Teme koje ćemo mi ovde samo „zagrebati“.
Tehnologija u srcu transformacije
Definicija je puno, ali se svode na istu poruku. Digitalna transformacija je proces tokom kojeg se organizacija – što ne mora biti samo kompanija, već su sve češće i organi uprave – menja primenom digitalnih tehnologija, kako bi svojim korisnicima (kupcima, klijentima, građanima) na nove načine ponudila i isporučila proizvode i usluge.
Pritom digitalna transformacija nije sama sebi cilj – do nje dolazi jer se navike i očekivanja potrošača menjaju i jer će oni koji se tome ne prilagode sve teže ispunjavati svoju ulogu, i vremenom prestati da postoje. Ako se ne prilagode – prostor će vrlo brzo ispuniti konkurenti kojima je startna pozicija – digitalna.
Mnogi su razlozi zašto baš sada digitalna transformacija dobija na sve većem značaju, a ti razlozi nisu „samo“ vezani za sveprisutan Internet. Na radikalnu promenu načina na koji se obavljaju razni poslovi utiču i druge promene u domenu informacionih tehnologija. Najpre, relativno jeftin pristup ogromnoj računarskoj snazi kroz ponudu cloud data‑centara. Ono što je nekad bila privilegija malog broja organizacija danas je zahvaljujući kompanijama kao što su Google, Amazon ili Microsoft, dostupno svakome. Slično, dostupne su nam i praktično neograničene količine prostora za skladištenje podataka.
Internet stvari je realnost. A zahvaljujući njemu možemo prikupljati i obrađivati podatke koje ranije nismo mogli. Prikuplja se ogroman broj signala i informacija o svemu što nas okružuje, i to na masivnom, globalnom nivou. Kao suprotnost tome, zahvaljujući smartfon uređajima i GPS mreži pojavljuje se hiper‑lokalizacija kao pristup pojedincima na način koji im je najkorisniji u datom trenutku. Ovaj dualitet otvara nove poslovne modele koji ranije nisu bili mogući.
Kao ključni deo četvrte industrijske revolucije, mašinsko učenje je još jedan od činilaca digitalne transformacije. U svetu punom podataka primena veštačke inteligencije postaje jedini način da se oni efikasno obrade i razumeju. Iako smo daleko od potpuno inteligentnih mašina, sve napredniji algoritmi su tu da nam olakšaju svakodnevicu. A tu je i nova realnost u kojoj mašine komuniciraju direktno jedna s drugom i preuzimaju poslove gde je ljudski faktor slaba karika. A da bi sve bilo zaokruženo i moglo da pruži novu vrednost pojedinačnim korisnicima, i društvu u celini, potreban je stalni i brz pristup Internetu. Brze mobilne mreže su to u ovom trenutku omogućile, posebno imajući u vidu 5G tehnologiju čija implementacija lagano kreće…
Lice digitalizacije
Šta god se u pozadini organizacije nalazilo i koliko god da se poslovni procesi menjaju u procesu digitalne transformacije, sajt je ono što će organizaciju predstavljati. Doduše ni sajt nije ono što je nekada bio. Danas on mora biti brz na svim uređajima koje koristimo, mora se prilagoditi veličini ekrana na kojem ga gledamo i mora obezbediti gladak i jednostavan korisnički doživljaj (UX).
Sajtovi su sve češće aplikacije koje prikupljaju, obrađuju i prikazuju podatke. S druge strane, kompanije sve češće kreiraju i svoje mobilne aplikacije kao dodatno lice prilagođeno navikama korisnika koji se ne odvajaju od smartfon uređaja. Domen na kojem se lice organizacije nalazi govori puno o njoj. On može biti globalni, lokalni, latinični, ćirilični… a nekoliko argumenata za nacionalni domen dajemo u izdvojenom delu teksta.
Uspešni primeri
Ne moramo da idemo daleko da bismo videli neke od primera digitalne transformacije. Naša lokalna samouprava je u taj proces krenula pre više od deset godina omogućivši građanima da izvode naručuju preko Interneta. Danas je set digitalnih servisa različitih državnih organa sve veći a kompletan uvid može se steći posetom sajtu www.euprava.gov.rs koji ih objedinjuje. Iako je proces digitalne transformacije državnih organa ponekad spor, ponekad s bagovima i zastojima, i daleko od završenog – ipak je dobar primer kako se prepoznajući navike građana i potrebe za efikasnijim obavljanjem poslova primenjuje digitalizacija.
Ako pogledamo u komercijalni sektor, u domenu maloprodaje – tu je recimo Tehnomanija. Nekada je to bio „samo“ lanac radnji bele tehnike i drugih uređaja. Danas se na adresi www.tehnomanija.rs nalazi jedna od najbolje tehnički realizovanih online prodavnica u Srbiji. Iz ugla potrošača – sasvim logičan potez, iz ugla organizacije koja je prepoznala momenat kad da krene u digitalizaciju, ipak je to ozbiljna investicija ne samo direktno u razvoj e‑commerce sistema, već i u promenu poslovnih procesa, pa i poslovne filozofije koja se godinama bazirala na drugim temeljima.
Globalno, jedan od najupečatljivijih primera je Netflix. Danas globalni servis za gledanje filmskih i TV sadržaja, nekada je bio video‑klub koji funkcioniše uz pomoć pošte. U svojim ranim danima kompanija je korisnicima slala kasete i DVD‑ove sa filmovima koje žele da gledaju, a digitalna je bila samo utoliko da preko sajta prima narudžbine korisnika. Njena transformacija je bila višestruka – od iznajmljivanja fizičkih medijuma, na iznajmljivanje digitalnih, do toga da je to danas i ogromna kuća sa sopstvenom filmskom i TV produkcijom.
Panta Rhei
Digitalna transformacija je proces koji neće stati. Ceo svet se transformiše i organizacije to moraju da isprate. One koje to ne urade na vreme ili na pravi način – neće opstati. Ili će njihova konkurencija biti brža ili će se pojaviti novi igrači koji neće morati da se transformišu jer će biti digitalni na samom startu.
Zašto nacionalni domen?
Organizacijama i pojedincima koji rade u Srbiji na raspolaganju su latinični .RS i ćirilični .СРБ domen. Sami biraju jednu od varijanti ili obe. Šta god da odluče, postoji niz prednosti za izbor nacionalnog umesto generičkog domena. Nacionalni domen će se bolje pozicionirati u rezultatima lokalne internet pretrage. Iako se pretraživači fokusiraju na sadržaj, .RS umesto .COM daje signal o teritoriji na kojoj organizacija posluje. Izbor pojmova koji se mogu registrovati je veći, jer je u .com domenu mnogo imena zauzeto. Otkako je i ćirilični domen uključen u ponudu, otvorio se novi prostor za kreativnost u izboru imena domena.
Važna je i dodatna bezbednost koja se ogleda u tri nivoa zaštite podataka o domenu, u čemu je .RS jedinstven: Secure Mode, Client Side Lock i Registry Lock. Otuda i poverenje korisnika u nacionalne domene. Značajan je i faktor prepoznatljivosti koji na prvi pogled jasno kazuje da je organizacija sa .RS ili .СРБ domenom iz Srbije, odnosno da radi na teritoriji naše države. I bonus argument za ćirilični domen – to je jedini domen na svetu koji omogućava da se adrese sajtova pišu isto onako kako se izgovaraju!