Top50 2024

„Škole za 21. vek” – kritičko mišljenje i programiranje u službi stvaranja bolje budućnosti

Tokom tri godine regionalnog programa „Škole za 21. vek”, koji sprovodi British Council, milion učenika uzrasta od 10 do 15 godina širom Zapadnog Balkana usvojilo je i unapredilo veštine kritičkog mišljenja, rešavanja problema i programiranja, u čemu im je pomoglo čak 17.000 obučenih nastavnika i direktora.

PCPress.rs Image

U cilju poboljšanja digitalne pismenosti i pripreme đaka za zanimanja budućnosti, školama na teritoriji Zapadnog Balkana donirano je čak 93.166 micro:bit uređaja za primenu novih veština i tehnika u nastavi. Pošto se tehnike i veštine iz oblasti kritičkog mišljenja i rešavanja problema, kao i donirani uređaji, mogu primenjivati u okviru bilo kog nastavnog predmeta, ne samo na časovima informatike, u gotovo polovini škola obuhvaćenih ovim programom osnovano je 1820 sekcija za programiranje. Na ovim sekcijama, učenici se podstiču da osmišljavaju kreativne i inovativne projekte korišćenjem micro:bit uređaja, a čak polovinu đaka u ovim sekcijama čine – devojčice.

Podstaknut ovakvim pozitivnim povratnim informacijama koje ukazuju na snažne efekte programa na decu iz različitih grupa, British Council je posvetio dodatnu pažnju istraživanju uticaja ovog programa širom ovih prostora.

Pročitajte i:  Zabrana telefona u školama ima pozitivan uticaj na raspoloženje učenika

Inkluzija kao važna komponenta

PCPress.rs ImagePrvenstveno, ono što se ističe kao zajedničko velikom broju učenika koji su prošli kroz program „Škole za 21. vek”, jeste vidljivo unapređenje analitičkih veština i kritičkog razmišljanja, kao i veština programiranja. Međutim, ozbiljan pomak koji je donela inkluzivna odlika ovog programa jeste da je poboljšanje ovih veština karakteristično i za decu iz ugroženih grupa, naročito među devojčicama nepovoljnijeg socio-ekonomskog položaja, koje ranije nisu bile vične korišćenju digitalnih tehnologija.

Primetna je i povećana motivacija za obrazovanje i pohađanje škole, posebno među decom sa ozbiljnim poteškoćama u učenju i decom iz krajnje ugroženih zajednica, čija je motivacija prethodno bila umanjena zbog osećaja isključenosti, nesigurnosti i neravnopravnosti. Deca su razvila društvenu osetljivost i empatiju prema svojim drugarima sa invaliditetom tokom izvođenja zajedničkih projekata, što je takođe uticalo na njihovo dalje učešće u inicijativama za podršku drugarima iz ranjivih grupa. Usled sticanja novih veština i snažnog osećaja napretka i uspeha, deca su osetila i veću želju za učenjem i veće samopouzdanje.

Pored toga, nastavnici koji su prošli kroz program ističu da je sama upotreba micro:bit tehnologije u različitim nastavnim predmetima unapredila učenje i kapacitete dece da primećuju veze između različitih predmeta.

Pročitajte i:  Učenik kažnjen zato što je koristio AI, roditelji tužili školu

Nova normalnost nastave

Ove nove nastavne metode i interaktivnije obrazovne tehnike, prema rečima nastavnika, doprinele su i povećanom učešću đaka na časovima i njihovom proaktivnijem pristupu učenju, dok je ovaj program nastavnicima pomogao i u ostvarenju nastavnih ciljeva.

PCPress.rs Image

Svi pozitivni uticaji projekta „Škole za 21. vek” mogu se ogledati u jednom primeru – zahvaljujući posvećenosti nastavnika i zajedničkoj motivaciji i inspiraciji, dvoje učenika osnovne škole iz Lazarevca je, uz pomoć micro:bit uređaja, kreiralo projekat koji je namenjen da pomogne učenicima s posebnim obrazovnim potrebama, ali je ujedno i podigao svest o autizmu u celoj zajednici.

Iako se program „Škole za 21. vek” završava sledeće godine, ovo istraživanje je pokazalo da će pozitivni efekti na decu iz najrazličitijih grupa biti vidljivi i u godinama ispred nas, omogućivši im da ovladaju veštinama koje će im obezbediti bolje šanse za lični napredak, buduće zaposlenje i bolju budućnost.

Korisna adresa: BritishCouncil.rs

Facebook komentari:
Računari i Galaksija
Tagovi: , , ,