Uzbuna zbog nestašice čipova i dalje traje
Volkswagen i Stellantis okrivili su nedostatak čipova za svoje razočaravajuće rezultate. „Bio je to izazovan kvartal“, rekao je generalni direktor VW-a Herbert Diess. „Naši robni brendovi najviše su stradali zbog snabdevanja poluprovodnicima“, rekao je Diess, misleći na Seat, Skodu i Volkswagen.
Globalni nedostatak čipova nastavlja da izaziva haos u automobilskom sektoru, pri čemu nekoliko najvećih svetskih proizvođača automobila krivi današnju krizu za razočaravajuće finansijske rezultate ove nedelje.
Za poređenje, Porsche i Audi (Volkswagen-ovi premium brendovi) su bili „prilično otporni“, rekao je Diess, dodajući da su dali pozitivne rezultate.
Veliki gubici
Kako se ne nazire kraj, očekuje se da će nedostatak poluprovodničkih čipova koštati globalnu automobilsku industriju 210 milijardi dolara prihoda u 2021, prema konsultantskoj kući AlixPartners.
Iz globalne geografske perspektive, Diess je potvrdio da je VW-ov posao u Kini neproporcionalno pogođen.
„Kina je zaista patila“, rekao je on, dodajući da je VW izgubio tržišni udeo u toj zemlji.
Grupacija je dala prioritet svojim premium brendovima u Kini i „kompromitovala“ obim prodaje, rekao je Diess, dodajući da je VW brend „mnogo propatio“.
Nemački proizvođač automobila smanjio je izglede za isporuke, ublažio očekivanja prodaje i upozorio na smanjenje troškova pošto je prijavio operativni profit niži od očekivanog za kvartal.
Nije sve tako loše?
Takođe, Diess je tvrdio da nije sve negativno. „Potražnja je zaista dobra“, rekao je on. „Popunili smo svoje knjige narudžbina u svim oblastima i naša prodaja električnih vozila ide dobro.”
„Morali smo da smanjimo naše izglede za prodaju, ali izgledi za prihod su i dalje pozitivni i značajno su rasli tokom prošle godine“, rekao je Diess. „To znači da možemo zadržati naše smernice za maržu, što je veoma važno.
Dies je optimista. On misli da će se snabdevanje poluprovodnicima povećati u sledećem kvartalu, ali i dalje očekuje da će doći do određenih ograničenja u snabdevanju 2022. godine.
„Predviđamo da će poluprovodnici biti usko grlo u našem lancu snabdevanja“. “Možda će biti i drugih, ali uglavnom ćemo videti poluprovodnička ograničenja”, dodao je Diess.
Druge kompanije ista situacija
Na drugim mestima, Stellantis koji je formiran spajanjem Fiat Chrysler-a i francuskog PSA takođe je pogođen nedostatkom čipova.
Kao i VW, takođe je promašio očekivanja analitičara kada je u četvrtak objavio rezultate za treći kvartal. Prijavljen je pad prihoda u trećem kvartalu od 14% na pro-forma osnovi nakon što je nedostatak poluprovodnika smanjio planiranu kvartalnu proizvodnju za 30%, ili 600.000 vozila.
„Nivo nestašice čipova je verovatno bio nešto veći od onoga što smo očekivali kada smo poslednji put razgovarali pratili tržište u avgustu“, rekao je glavni finansijski direktor Richard Palmer. On je rekao da če ukupna godišnja proizvodnja izgubljena zbog nedostatka čipova biti veća od prethodne prognoze od 1,4 miliona jedinica.
Međutim, Palmer je rekao da je posao zabeležio „umereno“ poboljšanje situacije sa snabdevanjem čipovima ovog meseca u odnosu na septembar. On očekuje da će se trend nastaviti i u četvrtom kvartalu.
„Problem sa poluprovodnicima i dalje je teška tema za industriju“, dodao je Palmer.
Analitičari JPMorgan-a i UBS-a veruju da je sada idealno vreme za investitore da povećaju svoju posvećenost automobilskom sektoru.
„Vreme je da se poveća izloženost akcija automobila, po našem mišljenju“, rekao je tim analitičara UBS-a na čelu sa Patrick-om Hummel-om.
Šef JPMorganovog odeljenja za istraživanje kapitala u evropskim automobilima, Jose Asumendi, rekao je da on i njegov tim govore investitorima da povećaju svoju izloženost automobilima oko mesec dana.
„Prilično smo selektivni u pogledu toga gde vidimo vrednost“, rekao je Asumendi, dodajući da su Daimler, Renault i Stellantis najbolji izbor među evropskim proizvođačima automobila.
GM i Ford
Sa druge strane Atlantika, američki proizvođači automobila GM i Ford uspeli su da nadmaše očekivanja analitičara uprkos nedostatku čipova.
Ford je iznenadio posmatrače industrije kada je razbio očekivanja Wall Street-a o zaradi za treći kvartal i rekao da je već imao koristi od poboljšane ponude čipova.
U međuvremenu, izvršna direktorka i predsedavajuća GM-a Mery Barra rekla je tokom razgovora, da se snabdevanje proizvođača automobila poboljšava, ali „i dalje je donekle promenljivo“. Ona je rekla da GM očekuje da će se nedostatak čipova nastaviti u prvoj polovini sledeće godine.
Dok su mnoge automobilske kompanije objavile razočaravajuće rezultate, proizvođači čipova su videli da njihovi prihodi rastu jer su mnoge od njih povećale cene proizvoda.
Pogled proizvođača čipova
Francuski STMicro, koji proizvodi čipove za kompanije poput Tesle, dao je snažne rezultate u trećem kvartalu u četvrtak i očekuje da će sledeći kvartal biti još bolji zahvaljujući potražnji sa automobilskog tržišta.
„Želimo da budemo lider u oblasti automobilske industrije“, rekao je predsednik STMicro Lorenzo Grandi.
„Verujemo da će se situacija u 2022. zaista definitivno poboljšati u odnosu na 2021.“, rekao je Grandi, dodajući da su proizvođači čipova bili zatečeni kada je potražnja za automobilskim čipovima dostigla vrhunac početkom 2021.
„Situacija će se poboljšati 2022. godine“. „Očekujem da ćemo se vratiti u situaciju u kojoj ćete imati pravi balans između nivoa zaliha, prihvatljivog vremena isporuke, ali ne pre 2023. godine rekao je Grandi
Izvor: CNBC