British Council: Digitalni preokret u estonskim školama
Projekat European School for European Future nastao je sa željom da se otkrije koje su tajne uspeha finskih i estonskih škola na PISA testiranju, koje su to metode i pristupi u učenju koji doprinose najboljim rezultatima i kako i u kojoj meri sve to možemo prilagoditi i implementirati u sopstveni rad sa decom.
O finskom obrazovnom sistemu danas se dosta govori, on je veoma kvalitetan i prepoznatljiv svuda u svetu, međutim poseban utisak na nas je ostavio ogroman digitalni preokret koji se desio u estonskim školama proteklih godina. Površina ove države je 47.227 kvadratnih kilometara, a populaciju čini 1,3 miliona stanovnika. Glavni grad Estonije je Talin, a jezik kojim se govori je estonski. Članica Evropske unije je od 2004. godine. U trenutku naše posete, 2017. godine, Estonija je bila predsedavajuća zemlja EU, pa nije bilo neobično sretati na ulicama Talina delegacije evropskih zemalja. Pet dana nakon našeg odlaska, u Talinu se održavao Tallin Digital Samit.
Digitalna Estonija
Kada kažemo da je Estonija najdigitalnija zemlja Evrope, onda je neizostavno pomenuti indikatore informacionog društva. Svedoci smo da sve države u svetu teže da budu digitalizovane, ali iz iskustva možemo reći da je Estonija zemlja na koju možemo i treba da se ugledamo. Estonija je u poslednjih deset godina napravila veliki digitalni preokret. Strateški cilj je upravo digitalizacija, na svim nivoima društva.
O Estoniji ne možemo govoriti a da ne spomenemo Skype, koji je nastao baš u ovoj zemlji. O tome koliko su ponosni na ovo, govore reči estonskog predsednika: „Mnogo ljudi nije bilo u Estoniji, ali svi znaju za Skype, tako da sada mogu da kažem da sam predsednik države u kojoj je nastao Skype“.
Posebno nas je iznenadila činjenica koliko je digitalizacija olakšala svakodnevni život građanima Estonije. Naime, na jednoj kartici, Estonci imaju zdravstvenu knjižicu, bankovni račun, vozačku dozvolu i ličnu kartu. U Talinu je dostupan besplatan internet, dovoljno je da se samo prijavite na određenu adresu. Građani Talina imaju besplatan javni prevoz, svi imaju povlastice i svi ih uredno validiraju. Jedna od zanimljivosti je ta, da kad smo pitali prolaznike kako da dođemo do nekog odredišta u gradu, svi su odmah pogledali u telefon, otvorili Google Maps i na najjednostavniji način nas uputili na odredište. Već nekoliko godina, veliki procenat na predsedničkim i parlamentarnim izborima broje elektronski glasovi građana.
Obrazovana Estonija
Kada govorimo o estonskom obrazovnom sistemu i izuzmemo zemlje istočne Azije, poput Singapura, Japana, Koreje, koje su godinama neprikosnovene na PISA testiranju, Estonija je zabeležila izuzetan uspeh. Ukoliko posmatramo samo evropske zemlje, od 2009. godine Estonci su postigli najbolje rezultate, a na poslednjem testiranju bili su iznad Finske.
Iz svega ovog, neizbežno je postaviti pitanje. U čemu je tajna njihovog uspeha? Na ovo pitanje i same smo pokušale da odgovorimo, posećujući časove u ruskoj i estonskoj školi, razgovarajući sa estonskim ekspertima u oblasti obrazovanja, na radionicama i s kolegama iz Evrope.
Visoka autonomnost škola svakako je jedna od tajni. Naime, svaka škola ima drugačiju organizaciju rada, ali svaka estonska škola uspešno koristi IT u nastavi i radu sa učenicima. Kao i u Finskoj, i u Estoniji je nastavnička i učiteljska profesija jedna od najpopularnijih. Najuspešniji učenici žele da se bave ovim pozivom. Estonija pruža jednake mogućnosti za rad i učenje učenicima i nastavnicima kako u urbanim, tako i u ruralnim sredinama. Na tom polju nema razlika. U trenutku kada su bili sigurni u svoje strateške ciljeve, povećali su ulaganja u obrazovanje.
Često možemo čuti da loš nastavnik ostaje loš nastavnik, iako koristi nove tehnologije u svom radu, samo se pravi važan. Zato estonski stručnjaci za obrazovanje ulažu u edukaciju nastavnika, jer samo tehnologija nije dovoljna. Na njihovom primeru, kombinacija kvalitetan nastavnik + tehnologija dala je uspeh. Nakon završenog fakulteta, nastavnik izučava metodiku i pedagoške nauke još godinu dana (master studije). Svaki nastavnik je u obavezi da ostvari 150 sati stručnog usavršavanja godišnje, od čega je 80 odsto u oblasti IT‑a. Nastavnici i nakon odlaska u penziju mogu pod određenim ugovorima da rade u školi. Većina nastavnika je srednjih godina, te možemo zaključiti da korišćenje novih tehnologija nije rezervisano za mlađe generacije i godine staža i starosti ne smeju biti izgovor za njihovo nekorišćenje.
Obrazovni digitalni alati
Većina estonskih škola koristi Google Classroom alate. Nastavni sadržaji su dostupni online, učenici preko svojih naloga izrađuju domaće zadatke, različite oblike testiranja kao i nacionalna testiranja, komuniciraju s nastavnicima i van škole. Osim učenika i nastavnika, roditelji takođe imaju svoje naloge, što omogućava redovno praćenje napretka učenika. Estonski nastavnici Google Classroom smatraju bezbednim okruženjem za svoje učenike.
Bee bot‑om robotom za početno učenje kodiranja, posebno smo oduševljeni. U estonskim školama koristi se u mlađim razredima, u svim nastavnim predmetima. Ono što smo imali prilike da vidimo jeste da se koristi na časovima sveta oko nas, matematike, maternjeg jezika. Svaka učionica i kabinet poseduju pakete od osam i više robota, gde ih učenici uglavnom u grupnom obliku rada uspešno koriste. Posebno smo ponosni na to što smo uspeli da nabavimo dva ovakva robota i njih koristimo u radu s decom. To svakako nije dovoljno, ali u skladu s našim mogućnostima, pružili smo priliku našim učenicima da se upoznaju sa ovim načinom rada. Programiranje je obavezan predmet od četvrtog razreda. Učenici nemaju udžbenike, što nastavnicima ne smeta. Kažu da ih to podstiče da se sami pripremaju za čas, a samim tim podstiču učenike na razmišljanje. Učenici svih uzrasta moraju imati jedan čas u računarskom kabinetu, takođe u svojim učionicama imaju opremu poput tableta i laptop računara.
O opremljenosti škola suvišno je govoriti. Navešćemo samo jedan primer, na časovima muzičke kulture od petog do osmog razreda, učenici časove imaju u kabinetu koji je zapravo studio, gde produciraju muziku. Učenici imaju besplatne obroke, prostrane kantine, prostore za relaksaciju i odmor, bazene, sportske terene. Zanimljivo je i to da su nas menadžerske veštine starijih učenika ostavile bez daha. Prezentacijom o školi i organizaciji njihovog rada upoznavali su nas učenici na tečnom engleskom jeziku. U obilazak prostorija škole vodili su nas učenici zaduženi za to. Nastavnike smo upoznavali u učionicama, a rukovodstvo nas je na samom početku pozdravilo.
Na kraju, možemo zaključiti da se tajna uspeha estonskih škola ogleda u digitalnom preokretu, visokoj autonomiji škola, kvalifikovanim nastavnicima, pružanjem jednakih mogućnosti za sve. Posebno nas raduje činjenica da je i kod nas informatika obavezan predmet i da učenici uče programiranje. Od ove godine, od prvog razreda obavezna je projektna nastava, kroz koju se razvijaju digitalne kompetencije i preduzetništvo. Država je prepoznala značaj digitalizacije u nastavi, tako da je projektom 2000 digitalnih učionica započeto opremanje škola. Digitalni udžbenici su obavezni, elektronski dnevnik takođe i to govori u prilog činjenici da smo na dobrom putu za digitalni preokret u Srbiji.
Korisna adresa: www.britishcouncil.rs