Comtrade System Integration: Od podataka do korisne informacije
Sve se povezuje, ne samo kroz nova tehnološka unapređenja već i kroz integraciju svih platformi. O izazovima koji se nalaze pred kompanijama i data driven modelu razgovarali smo sa Emilijom Ristić, koja je Strategy Director u Comtrade System Integration.
Kako je Comtrade System Integration postao deo novih tehnologija i kako pomaže industrijama?
O: Pre deset godina razvijali smo na drugačijoj platformi, u okviru drugačijeg koncepta, upotrebom relacione baze podataka za svaki task. U nekom smislu, ako podatak nije bio u RDBMS – kao da nije ni bio podatak. Koristili smo i drugačije procese, primera radi, waterfall metod za razvoj aplikacija, gde smo startovali sa listom zahteva, dolazili do dizajna, a potom ga implementirali i dalje razvijali. U svakom od ovih koraka nije bilo preklapanja. Rezultat je bio izolovani sistem, koji se s vremenom veoma malo menja. Sada vidimo revoluciju u načinu na koji gradimo sisteme i veoma smo srećni što smo deo tog novog koncepta. Search engine s relacionim bazama podataka postaje nepraktično rešenje. Korisnici su ti koji nas guraju u nove pravce, nove načine izrade softvera. Motiv više nije da se kreira produkt koji je lakše prodati ili koji je profitabilniji za nas, već da se proizvede nešto što rešava klijentov problem – i to je suštinska razlika.
Koji su izazovi?
O: Ima mnogo alata, komplikovano je. Teško je napraviti tim, edukovati ga, zadržati ga u istom broju. Svima je jasno da su ljudi i timovi najveći izazov. Toliko kurseva, sadržaja, treninga, mogućnosti da ljudi danas uče brzo, pogotovo ako su motivisani u rešavanju nekog konkretnog problema za specifičnu industriju. Mladi ljudi danas dolaze s različitih fakulteta, s novim znanjima, koja su stekli na potpuno drugačiji način, a ne na onaj klasičan.
Vaša kompanija je svesna izazova i kao takva pokušava da ih prevaziđe. Na šta još nailazite na tom putu?
Najveća prepreka koju ja primećujem u ovoj tranziciji jeste organizacija. Velike organizacije sporo se menjaju. U velikim organizacijama potrebno je da se restrukturiraju timovi ne bi li se implementirali novi načini izrade rešenja. Potrebno je promeniti i sistem donošenja odluka: da li ih donosi tim ili neko telo koje sedi i nema pravi dodir s tehnologijom? I to je teško sprovesti kod naših klijenata. Ljudi su navikli da donose odluke na osnovu svog instinkta i ranijih iskustava, koristeći veoma malo podataka koji postoje u jednom velikom preduzeću.
I tako smo došli do koncepta data‑driven organization…
O: Da, dosta se priča o tom konceptu, koji nije ništa drugo nego korišćenje postojećih tehnologija kako bismo gomile podataka koje postoje u firmama pretvorili u korisne informacije – korisne u smislu da nam pomažu u donošenju bitnih odluka. Tip odluka zavisi od konkretne industrije, one su različite za finansije, osiguranja, telko, distribuciju ili marketinške agencije – ali svuda ih je moguće dobiti destilacijom podataka.
Data driven organizacija jeste organizacija koja podatke, koji su unutar ili izvan nje, koristi da izvuče najbolje moguće informacije i te informacije pretvori u poslovne odluke i akcije. U ovim situacijama kompanije ne treba da razmišljaju samo o tehnologijama i prepuste sve svojim IT odeljenjima. Naprotiv, to je saradnja i sinergija između timova koji se bave tehnologijama i timova koji su okrenuti krajnjim korisnicima, koji vode biznis.
Da bi se postigli ciljevi, kompanija treba da bude spremna da se uhvati ukoštac s velikom količinom podataka, prikupi ih, obradi i na kraju prati rizike i kontroliše ih – to je više nego tehnološki projekat, to je promena kulture organizacije. Promena kulture je neophodna kako bi se opstalo na talasu modernog biznisa i ove tehnološke revolucije koju živimo.
Da li se o tome govorilo na Data Science Conference 5.0?
O: Imali smo mnogo toga da pokažemo i demonstriramo. Čitav tim data naučnika i data inženjera aktivno je učestvovao, razmenjujući znanja s data science zajednicom. Prirodno je da smo iz DWH i integracionih projekta pre nekoliko godina, sada ušli u razvoj machine learning algoritma kako bismo pomogli našim klijentima. Na konferenciji smo predstavili modele primenljive na više industrija: Next Best Action Engine, Recommendation Engine, različite Propensity‑to‑Buy modele. Sva ta rešenja pomažu našim partnerima iz različitih industrija da svojim klijentima ponude najbolje moguće proizvode, najbrže i najefikasnije. Ne zaboravimo da je danas zajednički imenitelj digitalizacije zapravo efikasnost – u svim industrijama i svim sektorima.
Korisna adresa: comtradeintegration.com