Deca i mobilni telefoni u vreme vanrednog stanja: kako postaviti granicu?
Proglašenjem vanrednog stanja zbog korona virusa obustavljena je nastava u vrtićima, osnovnim i srednjim školama, na fakultetima. Nastavni program osnovci prate putem televizije i digitalnih medija. Mnogo roditelja se pita, kako detetu, u periodu vanrednog stanja, ograničiti vreme ispred mobilnog telefona i računara?
S obzirom da su sve vannastavne aktivnosti – od sportskih treninga, škola jezika, muzičke škole, odložene su daljnjeg, a zbog prevencije deca ne treba da se okupljaju i da budu čak i u parkovima, veliki broj roditelja muku muči – kako ispuniti vreme detetu 21.veka, digitalnom urođeniku koji raste, obrazuje se, sazreva uz digitalne tehnologije?
Roditelji moraju da obrate pažnju i ne dozvole da njihovi mališani previše vremena provode sa digitalnim tehnologijama. Istraživanja su pokazala da prekomerna upotreba mobilnog telefona, računara, tableta: utiče na pažnju i koncentraciju, pamćenje, izaziva preopterećenost, utiče na samopouzdanje, gubitak kontrole, pojavu depresije i anksioznosti, problem razlikovanja bitnog od nebitnog sadržaja, utiče na san i vid, na poimanje sveta i situacija oko nas. Preterano korišćenje smartfona, tableta, laptopa, i prisustvo na društvenim mrežama šteti posebno osnovcima, a mogu se razviti i zavisnost od interneta i od igranja video igri. Deca provode i previše vremena sa mobilnim telefonom u rukama, i kada nije vanredno stanje.
Postavljanje jasnih pravila
Za početak, roditelji moraju da postave jasna pravila kada su u pitanju korišćenje Interneta i telefona u pitanju. Pravila treba da sadrže vremenski period koliko dugo deca mogu da igraju igrice ili gledaju dešavanja na društvenim mrežama. Dozvolite detetu aktivnosti nakon što završi sa školskim obavezama i uradi domaće zadatke. Tokom obroka i noću telefon ne treba da bude u rukama dece. Zabrana, skrivanje telefona i vika na dete neće rešiti problem, samo će već napetu situaciju učiniti gorom. Pravilna komunikacija puna razumevanja na relaciji roditelja i deteta mora da postoji, kao i zajednička saradnja.
Vanredno stanje je mnogim roditeljima omogućilo da posao obavljaju kod kuće. To znači potencijalno i više kvalitetnog vremena sa svojom decom ali i mogućnost da dete uputite na kreativne aktivnosti. Osmislite interesantne aktivnosti koje možete da radite sa decom u zatvorenom prostoru a koje ne uključuju tapkanja po tastaturi: gledanje filma, čitanje knjiga, igranje društvenih igri. Usmerite dete da razvije kreativnost poput crtanja, slikanja, pisanja a možete i dete da uključite u obavljanje kućnih poslova.
Kreativne online aktivnosti
Kada su u pitanju aktivnosti na internetu, decu treba uputiti na kreativan, edukativan sadržaj koji se može pronaći. Postoje besplatni programi za programiranje i za razvijanje različitih digitalnih veština namenjeni deci različitog uzrasta. Dostupne su i aplikacije za učenje jezika. Veliki broj muzeja je napravio virtuelne ture i postavio na svoje sajtove, pozorišne predstave su takođe dostupne na sajtovima.
Sada je i idealna prilika da obratite pažnju kakav sadržaj vaše dete prati na internetu. Pitajte dete da vam pokaže kakve klipove najčešće gleda. Ako procenite da dete gleda nekvalitetan (ili štetan) sadržaj, vreme je da mu to i kažete. Obratite pažnju i šta vaše dete radi na društvenim mrežama – kako im izgleda profil, kakve postavlja fotografije, sa kim se dopisuje. Ujedno, objasnite detetu da iz čiste dokolice i dosade ne prihvata zahteve za prijateljstva ili praćenje ljudi koje ne poznaje kao i da ne stupa u komunikaciju sa sumnjivim profilima i ljudima sa koje nije blisko.
Deca se ugledaju na roditelje
I verovatno najbitniji savet: Budite uzor svom detetu! Ako ne želite da vaše dete non stop provodi vreme ispred monitora onda se i vi suzdržite od preterane upotrebe mobilnog telefona i dajte dobar primer! Kada ste sa detetom, iskoristite vreme na najbolji mogući način (i to važi uvek, bez obzira da li je vanredno stanje ili ne).
Autor: Katarina Jonev