Disaster Recovery na Cloud način
It’s all about uptime… Katastrofe u data centrima se (na sreću) ne događaju svakodnevno, pa je često teško opravdati dodatno ulaganje. Ipak, „dan posle“ izgleda vedrije ako se sistem brzo povrati.
Razvoj tehnologije u poslednjih deset godina suštinski je olakšao manipulaciju podacima i računarskim resursima. Koncepti koji su do pre samo par godina bili nezamislivi, sada su svuda oko nas i svakodnevno se susrećemo sa sve inovativnijim primenama u najrazličitijim granama industrije. Razvojem tehnologije, promenila se i paradigma dostupnosti novih tehnologija, pa tako ona više nije privilegija najvećih korporacija, već svakodnevica ogromnog broja sasvim običnih korisnika. Tokom vremena, izdvojio se naziv Cloud koji oslikava tu novu paradigmu – servis sada i ovde, a podaci i resursi „tamo negde“.
Cloud – pouzdan i isplativ
Na tom Cloud talasu našli su se i oni koji su se, dodavajući nazivima ono „as a service“, nadali da će time uskočiti u taj brzi voz modernih usluga kojima izraz Cloud daje sveopštu definiciju – pouzdano i isplativo. No, iza svake usluge, posebno u segmentu biznis korisnika, stoji čovek, odnosno tim profesionalaca koji biraju iz nepreglednog spektra novih tehnologija odgovarajuće i primenjive elemente, prilagođavaju ih i omogućavaju korisnicima zaokružen servis koji, tek tada, ispunjava tu rigoroznu percepciju kvaliteta i upotrebljivosti Cloud usluga.
Disaster Recovery, kao tema, i u domaćim IT krugovima nije novina. Mnoge kompanije su, podstaknute inicijativama proizvođača hardvera, ovom važnom problemu pristupile po navici i inerciji kao i uvek do sada – nabavili su hardver, kupili odgovarajuće softverske licence i precrtali tu temu kao završenu. Ciklusi investicija u IT sektoru postaju sve kraći i oprema nabavljena pre par godina postaje nepodesna i zahteva nova ulaganja u proširenje kapaciteta i opšte povećanje potrebnih resursa.
Cloud koncepti omogućavaju kompanijama da zamene beskonačne cikluse investicija, sagledivim i predvidivim operativnim troškovima bazirani na premisi „plaćaš koliko trošiš“, što je u slučaju DR usluga baš ono što je nedostajalo. Ulaganja u disaster recovery su neophodna tema svake kompanije, ali, budimo iskreni, havarije epskih razmera se ne dešavaju baš svaki dan. Vremenom, opravdavanje velikih budžeta za ovu namenu biva sve teže, a u vreme nepovoljnih ekonomskih tendencija često spadaju u grupu koja se najčešće i najlakše „seče“. Do prve havarije.
A cene?
Fer cenovni model Cloud usluga omogućava IT menadžerima da „podignu lestvicu“ i povećaju stepen zaštite podataka i IT sistema, ostajući u razumnim nivoima troškova. Cloud servisi u domenu Data Recovery usluga kreću se od bazičnih replikacija podataka kako na nivou storage sistema, tako i na nivou najrazličitijih aplikacija. Na ovaj način, korisnik u slučaju havarije na primarnoj IT lokaciji štiti svoje podatke i obezbeđuje da „dan posle“ ne bude toliko siv, koliko to može da bude.
Da li smete da dozvolite da vam sajt bude nedostupan?
Iskustva kompanija koje su preživele havarije govore da sama činjenica da su podaci „živi i zdravi tamo negde“ često ne znači puno. Percepcija koliko je zapravo skup downtime u takvim situacijama se iz korena menja. Dok pre havarije „sat vremena ili pet minuta“ garantovane dostupnosti ne pravi veliku razliku, kad havarija nastupi deluje kao pitanje svih pitanja. Iz tog razloga, kompanijama se nudi mogućnost zakupa kompletne stand‑by infrastrukture koja, po komandi, postaje dostupna u svoj veličini neophodnih resursa kako bi se rad IT servisa nastavio nezavisno od stepena havarije na primarnoj lokaciji.
Disaster Recovery servisi kompanije Mainstream prave se i realizuju po meri korisnika. Korišćenjem hibridnih Cloud rešenja korisnicima je na raspolaganju širok spektar usluga, od replikacije podataka na nivou storage sistema, preko aplikativnih replikacija različitih RDBMS rešenja (Oracle, MS SQL), Microsoft AD i Exchange infrastrukture do kompletne stand‑by virtuelizovane serverske infrastrukture podržavajući sve standardne virtuelizacione platforme (VMware, HyperV, Citrix XenServer).
Jelena Opačić
(Objavljeno u časopisu PC#214)