Facebook 20 godina kasnije: Sporedna uloga u metaverzumu
Popularnost Facebook-a opada, ali njegov prihod od reklama finansira budućnost Mete. Prošlo je 20 godina otkako je Mark Zakerberg prvi put objavio thefacebook.com iz svoje studentske sobe. Šta se zatim dogodilo? Ova mreža, koja je prvobitno bila dostupna samo studentima Harvarda, proširila se na univerzitetske kampuse i zatim na ceo svet.
Facebook još uvek generiše milijarde dolara
Ova društvena mreža zauzima sve neprijatnije mesto u “porodici” Meta aplikacija. Većina Amerikanaca još uvek koristi ovu uslugu. Međutim, troje od četvoro ljudi smatra da Facebook “doprinosi sve gorem stanju društva”. Možda je to zbog toga što je Facebook podstakao globalnu krizu dezinformacija i promovisao govor mržnje koji vodi genocidu. Facebook još uvek generiše milijarde dolara od reklamnog prihoda za Metu. Međutim, rast korisnika usporio je do te mere da je kompanija upravo najavila da više neće deliti koliko ljudi koristi Facebook.
Sve više se pojavljuje lažni verski sadržaj na listi najgledanijih postova na Facebook-u. Najaktivniji korisnici na platformi za strimovanje igara zapravo su oni koji šalju neželjeni sadržaj odnosno spam. Suočena s povećanim pritiskom od strane TikTok-a, Meta je ponovo podesila svoj feed kako bi naglasila preporuke nad postovima ljudi koje poznajete. Iako je došlo do promene na Facebook-u, zapravo je napravljena samo promena koja nije dovela do toga da Facebook postane sličan TikTok-u. Umesto toga ta promena napravila je Facebook više čudnim, neobičnim i nelogičnim.
Nije iznenađujuće da tinejdžeri gotovo više nemaju interes za društvenu mrežu koja je popularna među njihovim roditeljima, bakama i dekama. Samo 33 odsto tinejdžera u SAD-u se izjašnjava da ponekad koristi ovu uslugu, u poređenju sa 71 odsto u 2015.godini. Ova dinamika, u kojoj korisnička baza Facebook-a stari brže od samog proizvoda, navela je neke analitičare da zaključe da će društvena mreža jednog dana imati više profila mrtvih ljudi nego živih.
Danas Facebook ima više od 3 milijarde korisnika
Facebook svakako ostaje glavna karika u metaverzumu Marka Zakerberga, iako više nije glavna tema. Umesto toga, Facebook je samo jedna od aplikacija kompanije. 2021. godine formalno je degradiran kada ga je Zakerberg preimenovao u kompaniju Meta. “Naš brend je tako čvrsto povezan sa jednim proizvodom da jednostavno ne može predstavljati sve što danas radimo a još manje u budućnosti”, rekao je Zakerberg o Facebook-u. “Od sada ćemo biti prvenstveno metaverzum, a ne Facebook.”
Da li je Meta uspela da postane “prvenstveno metaverzum” kompanija. Odnosno da li je njena osnovna orijentacija i fokus prešao sa prethodne usredsređenosti na društvene medije na prioritizaciju razvoja metaverzuma, predmet je rasprave. Nedavno je Zakerberg pokušao da predstaviti Metu kao kompaniju metaverzuma i kompaniju veštačke inteligencije, pridružujući se trci u razvoju veštačke inteligencije.
U isto vreme, jedini razlog zašto su ambicije Zakerberga uopšte moguće je zbog uspeha Facebook-a. Meta je izgubila desetine milijardi dolara na svojim investicijama u metaverum. Takođe, očekuje se da će izgubiti još više u budućnosti. Kompanija takođe planira da potroši još milijarde na infrastrukturu za razvoj veštačke inteligencije.
Ove investicije će odrediti da li je Zakerbergova opklada na budućnost društvenih medija ispravna. Ako Zakerberg ostvari svoju viziju za AI chatbot i budućnost metaverzuma, to će uglavnom biti moguće zahvaljujući finansijskom uspehu najstarijeg i najdosadnijeg dela njegovog poslovnog carstva – Facebook-a.
Izvor: Engadget