Godina 2018… i posle nje
Dok staru godinu ostavljamo za sobom i proglašavamo najbolje i najinteresantnije uređaje, ne možemo da se ne osvrnemo na trendove koji su oblikovali PC industriju. Tim pre što smo bili svedoci velikih promena, koje neće stati ni u 2019. godini…
Iako je 2018. počela prilično optimistično, jer je prvi put za proteklih šest godina zabeležen rast prodaje PC računara u prva dva kvartala, ispostavilo se da je napredak bio kratkog daha. Trenutne prognoze su da će isporuke ostati na nivou iz prethodne godine. To ne znači da tržište miruje – svašta se događa i vidljive su promene koje će verovatno tek dobiti na zamahu. Ako ništa drugo, barem je zaustavljen šestogodišnji pad…
Quo vadis, Intel?
Sedam. Vrlo interesantan broj, za koji kažu da je gotovo spiritualan. U Japanu imamo sedam srećnih bogova, koji po predanju voze Takarabune, brod koji sadrži bogatstvo; svake godine dolaze u grad i daruju dobre ljude. Na ovim prostorima sedam sekretara SKOJ‑a nisu se mogli podičiti tom srećom – upravo suprotno, imamo li u vidu sudbinu koja ih je zadesila. A Intel je izbacio sedmu generaciju Core procesora koristeći se formulom „4‑4‑2“, koja kao da je izašla iz srpske fudbalsko‑trenerske škole. Na ovogodišnjem prvenstvu ta formula je slabo prošla, zahvaljujući malom, ali upornom i istrajnom rivalu koji se usudio da se suprotstavi…
AMD je sa svojim Ryzen procesorima napravio dar-mar i naterao Intel da promeni svoju gotovo decenijsku formulu za mainstream računare, po kojoj je u nižu klasu plasirao dvojezgarne, u srednju četvorojezgarne, a u najvišu ponovo četvorojezgarne procesore, ali s Hyper‑threading-om. Iako su prvi Ryzen procesori izašli još 2017, s početkom 2018. i ubedljivim osvežavanjem prve generacije, nazvanim Ryzen 2000, AMD je pridobio simpatije najpre entuzijasta širom sveta, a potom i mnogih koji su racionalno posmatrali odnos uloženog i dobijenog.
Intel je pretrpeo veliki udarac, možda čak i veći – ali puzeći udarac, pa toga i nismo sasvim svesni – nego kada je propao njegov pokušaj ulaska na tržište mobilnih čipova. Kompanija je bila prinuđena da odgovori, iako je uhvaćena nespremna. Otuda navrat‑nanos lansiranje osme, pa devete generacije Core procesora koji su konačno postali „izdašniji“ po broju jezgara kako bi parirali Ryzen i Threadripper procesorima sa 8, 16 pa i više jezgara. Pomak je načinjen makar na mobilnom polju, gde je osma generacija Intel Core čipova donela značajna unapređenja u odnosu na prethodnike.
Sve to nije zaustavilo veliki prodor AMD‑a. Njegovi Ryzen 2000 procesori stekli su toliku popularnost da je u prazničnoj sezoni mnoštvo e‑tailer‑a objavilo da se prodaje više AMD‑ovih nego Intel‑ovih procesora. Jedna od najpopularnijih elektronskih trgovina javila je da AMD natprodaje Intel u odnosu 2:1, što je kod mnogih izazvalo šok i nevericu. Budući da Ryzen 3000 serija (pravi Ryzen 2) stiže na CES‑u već početkom januara, očekujemo da će se ovaj trend nastaviti i u 2019. godini.
NVIDIA vs. The World
Godina za nama donela je pravi haos, a neki će reći i otrežnjenje na polju kriptovaluta. Početkom godine delovalo je da će tržište samo rasti, a vrednosti Bitcoin‑a i Ethereum‑a od 20.000 i 1.400 dolara, respektivno, mnogima su ulivale nadu i uverenje da će se skok kriptovaluta nastaviti. Kad, ne lezi vraže, sve je isparilo brzinom nestajanja penzionih fondova u tranzicionim zemljama. Sa 20 na tri hiljade, sa 1400 na 80 dolara. Sunovrat je obeshrabrio mnoge „rudare“ što se, dabome, reflektovalo na tržište grafičkih kartica.
Poplava „polovnjaka“ žestoko je uticala na tržište i obeshrabrila proizvođače grafičkih čipova. Očekujemo da će se slično nastaviti i (barem) u prvoj polovini naredne godine. AMD u ovom segmentu nije tako uspešno parirao kompaniji NVIDIA, koja i dalje suvereno vlada tržištem. Zapravo, NVIDIA je sebi priuštila da lansira novu generaciju grafičkih kartica uz Ray Tracing koji donosi prelepu sliku, ali po cenu prepolovljavanja performansi – da, toliko se komotno oseća i veruje kako ima ubedljivu tržišnu poziciju da može sebi da dozvoli da prepolovi frejmove zarad novih efekata, pa da i dalje bude na vrhu.
Nadamo se da će AMD uraditi nešto sa svojim novim 7 nm GPU‑ovima koji su najavljeni za prvu polovinu 2019. godine, u suprotnom će se stanje na tom tržištu zacementirati, uprkos ne naročito raširenoj Ray Tracing podršci, ali i ponašanju berze koja ne voli nastup kompanije NVIDIA. Kako bilo, ovaj gigant uživa u ogromnoj prednosti, i finansijskoj (zarađuje mnogo više nego AMD na procesorima i grafikama zajedno) i svakoj drugoj. Indikativna statistika kaže da se tri četvrtine Steam korisnika igra na NVIDIA hardveru, a tek svaki sedmi na AMD‑u i to se ne menja previše. No, AMD je uvećao svoje prisustvo u odnosu na početak godine za par procenata.
Intel je takođe najavio ulazak na tržište grafičkih čipova, ali se to ne očekuje pre 2020. godine. Angažovan veliki broj talentovanih ljudi, uključujući i neke inženjere, pa i lidere Radeon grupe. No, neka ranija iskustva (ko je rekao Larrabee fijasko?) i loši potezi ovog giganta ne daju neku veliku nadu. Veliko je pitanje i koliko će taj proizvod biti okrenut potrošačima, a koliko profesionalnom tržištu. Jer, znate dobro, ako nije za gejmere…
Gejming kao sudbina
Primetili ste trend sve šarenijih PC komponenti? Sigurno vam nije promakla ponuda skupih miševa, mehaničkih tastatura, brojnih monitora koji i pojavom i specifikacijama ističu da su namenjeni „gejmingu“? Pogrešno je misliti da time ciljaju na „klince“ – statistike pokazuju da prosečni gejmer danas ima oko 38 godina! To je, dakle, solidno situiran čovek koji prihvata gejmersku kulturu. Posledice se vide na PC tržištu. Računari su optimizovani tako da igre lepo rade, a sve ostalo će na njima raditi još lepše – logika je kojom se takvi korisnici rukovode i u takve možete komotno ubrojati i autora ovih redova.
Sve što je vezano za gejming u PC industriji raste, bile to periferije, grafike ili kućišta. Sve drugo je u padu. Ni najveći proizvođači ne smeju da ignorišu trendove, već osnivaju posebne brendove ili izdvajaju čitave kompanije kako bi odgovorile na naše potrebe za ovim vidom zabave, koji je definitivno uticao na percepciju i očekivanja od PC-jeva i komponenti.
Još jedan važan trend jeste veliki pomak od 1080p monitora ka 2K i 4K rezolucijama, ali i kombinovanju visokih stopa osvežavanja (144 Hz, 165 Hz, sve do 240 Hz). Prethodna godina uklonila je limite i u tom pogledu, te novi DisplayPort i HDMI standardi donose podršku za 8K i 4K, a dobili smo i prve 4K monitore s visokim frekvencijama osvežavanja. Igranje u 4K pri 60 fps je tek sa GeForce RTX 2080 Ti postalo ostvarivo.
Na samom kraju, održimo i jedno opelo – VR je mrtav, što se igranja tiče. Verovatno će oživeti, poput Lazara, kada ga u nekoj budućnosti dotakne neko ko ima rešenje i za hardver i za kreiranje sadržaja, ali do tada će hit iz 2017. godine morati da služi u poslovne i marketinške svrhe, doziran na kašičicu. Šteta.
U svakom slučaju, dobro došli u 2019. godinu! Sudeći po prethodnoj, jedino je sigurno da ništa nije sigurno i da se sve može okrenuti naglavačke.