Hibridno učenje od prvog razreda
Škole sve više napuštaju tradicionalne okvire rada u kojima dominira frontalna nastava sa učenicima kao pasivnim posmatračima, gde je nastava usmerena na prosečnog učenika, a udžbenik je jedini izvor znanja. Akcenat je na osamostaljivanju učenika, njihovom osposobljavanju da kroz igru, zanimljiv nastavni materijal i savremenu tehnologiju budu aktivni u nastavi.
Jadan od načina da se nastava osavremeni jeste mešovito ili hibridno učenje (hybrid learning, blended learning, mix‑mode), kombinacija klasične nastave u učionici i nastave uz pomoć informacionih tehnologija (ICT). ICT su danas od izuzetnog značaja za obrazovanje novih generacija koje žive u eri Interneta i web zasnovanih usluga, tako da je prirodno uvođenje ovih oblasti u obrazovanje. Oni pružaju novi način prezentovanja sadržaja već od prvog razreda osnove škole i često stavljaju učenika u centar nastavnog procesa, što deluje motivišuće na učenike i omogućava raznovrsnost u učenju.
InterAktivni Bukvar
InterAktivni Bukvar je višestruko nagrađivani sistem za učenje početnog pisanja i čitanja. Kombinuje igroliku aplikaciju i tablet računare kako bi učenici lakše naučili azbuku, prikuplja podatke o njihovom napredovanju i analizira ih.
Pokretanjem programa treba izabrati pismo ćirilicu ili latinicu, velika ili mala slova, pisana ili štampana. Glavni lik je Vila Mila koja prolazi kroz raličite predele, mnoštvo situacija i avantura i zajedno sa svojim prijateljima, kroz pesmu, priču i igru, omogućava učenicima da na interesantan način nauče prva slova.
Plickers
Plickers je jednostavna, a moćna ICT alatka koja omogućava nastavnicima da prikupe podatke o formativnom ocenjivanju za kratko vreme, bez potrebe da učenici imaju pristup nekom uređaju.
Nakon registracije na Plickers sajt, treba dodati imena učenika, pripremiti pitanja po folderima, instalirati Plickers na telefonu i odštampati kartice. Primena na času veoma je jednostavna. Pitanja i ponuđeni odgovori insertuju se pomoću videobima. Učenici podignu karticu sa odgovorajućim slovom na vrhu (A, B, C ili D), nastavnik ih snimi i ima podatke koje je pitanje većini nejasno i kakve rezultate postiže svaki učenik. Primenljiv je u svakom predmetu gde postoje ponavljanja nekih pravila, proveravanja datuma ili pojmova. Ovaj način proveravanja može se koristiti za vežbanje i ocenjivanje, a najvažnije je da ne postoji mogućnost prepisivanja.
Moodle
Moodle (Mudl) je jedna od besplatnih platformi LMS‑a otvorenog koda. Jedan je od najpopularnijih i najčešće korišćenih programskih paketa koji se jednostavno instalira na Web serveru, a pristupa mu se s bilo kog umreženog računara putem browser‑a i namenjen je za kreiranje Web sajtova i kurseva na Internetu: predavanje, učenje, proveru znanja, saobraćanje i saradnju.
Omogućava nastavnicima da objave sve vrste nastavnih sadržaja koji su zabeleženi u digitalnom obliku (tekstovi, slike, multimedijalne prezentacije), kao i da kontrolišu pristup ovim sadržajima i dinamiku publikovanja. Pored toga, nastavnici mogu da prate aktivnosti i napredak svakog učenika, jer sistem evidentira vreme pristupa svakom sadržaju, uspešnost nastavnih koraka i završni rezultat.
Edukativni sajtovi
Osim sajtova sa edukativnim igricama, učenicima je data mogućnost da koriste edukativne sajtove kako bi savladavali nastavne sadržaje. Izdavačke kuće uz komplete udžbenika svakom učeniku i nastavniku obezbeđuju aktivacioni kod uz koji mogu da koriste interaktivni sajt za učenje ili elektronski udžbenik, a sve sadržaje odobrilo je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Primena računara i obrazovnih softvera u nastavi svoje prednosti može ostvariti jedino u pravovremenoj i adekvatnoj kombinaciji sa ostalim metodama, oblicima rada i modelima nastave. Potrebna nam je nastava koja razvija mišljenje i pomaže učenicima da bolje koriste svoj um, čime će se povećati samopouzdanje i želja za sticanjem novih znanja i sposobnosti.
Tekst je realizovan u saradnji s British Council‑om, www.britishcouncil.rs
Gordana Rackov je doktor metodike nastave matematike, ima 22 godine radnog iskustva i trenutno je učiteljica u Osnovnoj školi „Sveti Sava“ u Kikindi. Dobitnica je nekoliko prestižnih nagrada: „Dr Đorđe Natošević“, „Najbolji
edukatori Srbije“, „Nagrada grada Kikinde“ i „Dani informatike u školama Vojvodine“. Autor je više naučnih radova u nacionalnim i međunarodnim časopisima i učestvovala je na međunarodnim naučnim skupovima. Član je ODS projekta u Srbiji i eTwinning mreže Evrope.
Gordana Rackov