Huawei: AR kao sledeća stepenica
Proširena stvarnost (Augmented Reality ili AR) je tehnologija koja dodaje digitalne podatke (uključujući tekst, slike, video-zapise i 3D modele) na vidljivu sliku stvarnog sveta. Iako još uvek skupa, ova tehnologija ima zavidnu perspektivu.
Šta razlikuje proširenu od virtuelne stvarnosti? VR je imerzivna tehnologija koja korisnika potpuno odvaja od stvarnog sveta, pružajući mu puno virtuelno okruženje. To ograničava korisnika na kretanje u „sigurnoj zoni” koja je vrlo ograničena, kako ne bi naleteo na zidove ili druge predmete ili pao. Budući da AR prekriva digitalnim objektima informacije iz stvarnog sveta, koristi od AR-a vide se tek kada je korisnik mobilan. AR tada može da pruži dodatne informacije o nepoznatom okruženju ili doda sasvim drugu vizuru stvarnog sveta.
AR tržište danas i sutra
Iako su odavno stigle namenske AR naočari i kacige, većina korisnika konzumira AR na pametnom telefonu. Kombinacija slike s kamere s AR dodacima prikazuje prošireni svet na ekranu smartfona. Više od 95 odsto vrhunskih pametnih telefona danas može da podrži ovu funkcionalnost.
Huawei AR Engine i njegovi alati podržavaju Huawei porodicu uređaja ali i rad sa raznovrsnim alatima drugih proizvođača
Vrhunske kacige s prozirnim stereoskopskim sočivima koštaju 3000 dolara i dalje su van potrošačkog cenovnog ranga. Međutim, namenski uređaji su neophodni u sektorima kao što su zdravstvo, teška industrija i logistika. Priroda takvih uređaja da se koriste bez upotrebe ruku omogućava im da se pozabave mnogim slučajevima korišćenja koje AR na pametnom telefonu ne može.
Pošto su ove cene prilično visoke, većina specijalizovanih AR uređaja (više od 81 odsto) isporučuje se preduzećima. Ipak, predviđa se pad cena na oko 500 dolara i povećanje isporuke AR specijalizovanih uređaja sa sadašnjih 115.000 na više od 50 miliona jedinica u 2026. godini.
AR varijacije na temu
Stereoskopski – uređaj s providnim binokularnim displejem, omogućava 3D stereoskopske slike okruženja i pogodan je za sve primene. Samostalni uređaji kao što su HoloLens i Magic Leap su neki od najnaprednijih (i najskupljih) uređaja na današnjem tržištu.
Monokularni – obično ne koriste prozirni ekran, ove vrste AR naočara pogodne su za jednostavne slučajeve upotrebe, kao što su obaveštenja ili jednostavna navigacija. Obično su samostalni uređaj. Primeri uključuju Google Glass (namenjen preduzećima) i Solos (AR biciklističke naočare).
Slot-in – koriste smartfon umetnut u „naočari” (kao što je Samsung Gear VR) tako što kamera smartfona služi za „prolazni” video. Jedini uspešan primer ovog faktora oblika bio je Lenovo Star Wars uređaj.
Kontaktna sočiva – mogu izgledati kao izmaštana tehnologija budućnosti, ali su dostupna već danas. Mojo Vision AR kontaktna sočiva su medicinski uređaji dizajnirani da poboljšaju percepciju korisnika sa oštećenim vidom i trenutno su u fazi kliničkih ispitivanja.
Statički hologramski displeji – uglavnom pokrivaju neke specifične AR funkcije i slučajeve.
AR u automobilu – heads up displeji (HUD) u automobilima postaju sve uobičajeniji. Mnogi proizvođači poput BMV-a i Hyundai-ja integrišu HUD-ove u vozilo, ali se mogu naći i nezavisni isporučioci kao što je Garmin.
AR u punom svetlu
Glavna komponenta AR-a je tehnologija sočiva. Potpuno opremljeni uređaj sadrži prozirna binokularna sočiva i može da prikazuje stereoskopske 3D objekte kao da su prisutni u stvarnom svetu. To je jedna je od najskupljih komponenti vrhunskih AR uređaja.
Jednostavniji uređaji mogu imati prozirne ekrane niže rezolucije, korisne za pružanje obaveštenja, dok najjednostavniji uređaji imaju ekrane koji nisu transparentni, ali pružaju relevantne informacije o objektima oko korisnika.
Da bi pružio kontekstualne informacije, uređaj takođe mora da razume svet oko sebe. To znači uključivanje tehnologije pozicioniranja i vizuelnog prepoznavanja. Što su ovi senzori napredniji, to je veća potreba za ugradnjom AI da bi se „protumačili” podaci koji se prikupljaju.
Korisnik takođe mora biti u mogućnosti da kontroliše uređaj. Sasvim je uobičajeno da AR uređaji uključuju integraciju sa glasovnim asistentom, a neki koriste spoljne senzore za praćenje pokreta korisnika. Napredniji mehanizmi unosa uključuju senzore pogleda koji otkrivaju ono što korisnik gleda kako bi pružili preciznije kontekstualne informacije.
Konačno, AR uređaji obično uključuju neki oblik modula za povezivanje. Najčešće je to Wi-Fi, mada neki imaju 5G module ili se uparuju s pametnim telefonom preko Bluetooth-a ili kabla.
Sam broj komponenti znači da potpuno samostalan i potpuno opremljen AR uređaj može biti veoma skup. Takođe može da bude težak i glomazan, a trajanje baterije može da bude ograničavajući faktor. Na primer, HoloLens 2 je težak više od pola kilograma a baterija traje oko četiri sata i nije baš pogodan za dužu kontinuiranu upotrebu.
AR na strani korisnika
Dok čekamo namenske AR naočari i kacige, AR je već podržan u alatima za programere (uključujući Android ARCore, Apple ARKit i Huawei AR Engine). Naravno, većina trenutnih AR aplikacija namenjena je pametnim telefonima.
Društvena komunikacija je najzastupljeniji vid korišćenja, a Snapchat se smatra rodonačelnikom. Snapchat-ove AR mogućnosti kopirale su mnoge druge popularne aplikacije za video-pozive. Facebook-ov Facetime uključuje sličnu funkcionalnost. Facebook tvrdi da su korisnici u roku od tri godine (preko Instagram-a, Messenger-a i drugih proizvoda) koristili više od milijardu AR filtera za ćaskanje.
Huawei AR Lens proizvod uključuje 3D CuteMoji koji prati kretanje lica i izraze lica korisnika i mapira ih na 3D avatar. TikTok i Apple FaceTime takođe su ugradili slične AR funkcije u svoje aplikacije.
Igre su takođe plodno tlo za primenu AR-a, pa sigurno i sami znate, ili ste već probali, neke od popularnih naslova. Edukacija i prezentacija takođe mogu da dostignu nove nivoe zanimljivosti uz primenu AR-a, a dobar primer je ELLE PLUS app na bazi Huawei HMS Core AR Engine-a. U poboljšanju prodaje, dobar primer je IKEA Place app kojim možete da „probate” IKEA nameštaj u sopstvenom domu. Najveće (i najlepše) efekte AR ima verovatno u navigaciji i u turističke svrhe.
Vrhunski uređaji sadrže prozirna binokularna sočiva i prikazuju stereoskopske 3D objekte kao da su prisutni u stvarnom svetu
I najzad, ne smemo zaboraviti primene u vežbanju i sportu, a neki od sjajnih primera su aplikacija Golfscape, namenjena igračima golfa ili kompletan AR uređaj Kopin Solos, namenjen biciklistima.
AR za najradoznalije
Apple ARKit i Google ARCore su alati za razvoj aplikacija na uređaju, a svaki se obraća samo svom OS-u. Mogu se koristiti za prepoznavanje lica za filtere za ćaskanje i imaju neke ograničene mogućnosti za mapiranje prostora, čiji je cilj pozicioniranje virtuelnih objekata u fizičkom prostoru, a ne navigacija. Vredi napomenuti da AR naočari i kacige koje su danas dostupne gotovo sve imaju neku verziju Android OS-a. Jedini izuzetak su vrlo visoko pozicionirani uređaji: HoloLens pokreće Windows, a Magic Leap ima svoj OS, Lumin.
Huawei AR Engine i njegovi alati podržavaju Huawei porodicu uređaja i ima naprednije karakteristike od ARKit-a ili ARCore-a, s dodatnim funkcionalnostima, poput praćenja pokreta ruku i celog tela.
Da bi podržao razvoj sadržaja AR Engine-a, Huawei je lansirao HUAWEI Reality Studio, 3D editor za više platformi, koji omogućava uređivanje 3D scena, produkciju animacije, interakciju događaja i još mnogo toga kako bi programerima pomogao da brzo naprave 3D interaktivne scene. HUAWEI Reality Studio može se široko primeniti za razvoj AR sadržaja u industrijama poput obrazovanja i obučavanja, e-trgovine i zabave. Prednost Reality Studija je što se može koristiti za razvoj 3D interaktivnih scena bez ikakvog znanja o 3D tehnologiji. HUAWEI Reality Studio kompatibilan je sa HUAWEI MatePad-om i može direktno prikazivati 3D scene kontrolisane pokretima lica ili gestovima. Programeri koji žele razvoj na više platformi mogu da koriste nezavisne alate za programere koji se integrišu s više uređaja, a najpopularniji od njih je Unity.
Radujući se unapred, Huawei želi da blisko sarađuje s partnerima i korisnicima kako bi stvorio snažnu AR industriju.
Korisna adresa: Huawei.com