BIZIT 11 - prvi dan

Komentar: Tablet ili knjiga

Vreme kada smo u srednjoj školi na informatici učili kako se čuva Word dokument i kako se prave 3D slova već je iza nas (čast izuzecima), pošto ni kompjuteri nisu što su nekada bili. Tableti su nam omogućili da sve alate imamo nadomak ruke. Hoće li oni osvojiti učionice?

PCPress.rs Image

Za razliku od mene koja sam se rodila još u „analogno doba“, kada smo čekali crtani na televiziju u 19 časova kako bismo spokojno zaspali, a na Internet smo stizali uz onaj dobro poznati zvuk pištanja, moje dete se rodilo u digitalno doba, a s mobilnim telefonom i tabletom upoznalo se još pre polaska u školu. Mnoge zemlje širom sveta, kao i naša, uvele su tablete u svoj obrazovni sistem kako bi deci
pružili više od onoga što već imaju tradicionalnim učenjem. Naravno, klasično čitanje i pisanje ostaju
primarni, a tableti se koriste u određenim periodima.

Prednosti učenja na tabletima

Učenje na tabletima omogućava interaktivnost koju klasične sveske ne mogu pružiti. Obrazovni programi pružaju dinamične načine predstavljanja informacija putem grafika, video-materijala, interaktivnih kvizova i animacija. Ovo ne samo da čini učenje zabavnijim već pomaže učenicima da bolje razumeju gradivo.
Umesto nošenja teških knjiga, biće dovoljan samo jedan tablet.

Učenje na tabletima omogućava interaktivnost koju klasične sveske ne mogu pružiti. Uz
njih je učenje zabavnije, a gradivo se bolje usvaja

Ipak, čitanje knjiga neće tek tako biti zamenjeno čitanjem na tabletu, već će se on koristiti kao ispomoć. Velika prednost tableta jeste to što omogućava prilagođavanje učenja različitim potrebama svakog učenika. Postoje aplikacije koje prate napredak učenika i prilagođavaju sadržaj kako bi odgovarao njihovom tempu i stilu učenja. Na punu primenu ovakvih sistema ćemo, doduše, još pričekati.

Mane učenja na tabletima

Dugotrajna izloženost tabletima može dovesti do zavisnosti od tehnologije kod dece. Prekomerna upotreba može smanjiti sposobnost dece da se usmere na tradicionalne metode učenja i komuniciranja. Zato se tablet još uvek koristi (i koristiće se) umereno i samo u određenim segmentima nastave.

Nedostatak pisanja rukom, fizičke manipulacije predmetima, kao i crtanja, može negativno uticati na razvoj motoričkih veština i koordinacije. Zbog toga tableti verovatno nikada neće u potpunosti zameniti tradicionalno pisanje rukom. Dugotrajno gledanje u ekran može izazvati zdravstvene poteškoće, kao što su zamor očiju, glavobolja i prob­lemi sa spavanjem.

PCPress.rs Image

Dok tableti nude mnoge interaktivne sadržaje, prečesto oslanjanje na gotove aplikacije smanjuje maštovitost i kreativno razmišljanje kod dece. Neka istraživanja su pokazala da fizičko pisanje pomaže boljem zadržavanju informacija u dugoročnoj memoriji. Zato su nas nastavnici i učitelji često terali da rukom pišemo lekcije, a nekad i da ih prepisujemo po tri-četiri puta. Učenje na tabletima može da smanji ovaj efekat, iako ima taj vizuelni moment koji mu daje prednost.

Dobar primer

U jednoj osnovnoj školi u saveznoj državi Kalifornija, učiteljica trećeg razreda postala je senzacija među učenicima, roditeljima i medijima zbog svoje kreativne primene tableta. Umesto da koristi tablet samo kao sredstvo za pristup učiteljskim materijalima i edukativnim aplikacijama, smislila je način kako pomoću tableta da podstakne dečju maštu i saradnju.

Nedostatak pisanja rukom, fizičke manipulacije predmetima kao i crtanja može usporiti razvoj motoričkih veština i koordinacije. Zbog toga tableti neće u potpunosti zameniti tradicionalno pisanje

Svake nedelje bi odabrala virtuelni svet u kome bi se učenici našli putem tableta. Tako bi jedne sedmice istraživali drevni Egipat, a druge putovali u doba dinosaurusa. Učiteljica bi stvorila interaktivne scenarije, postavila izazove i zadatke koje bi učenici rešavali putem tableta. Ova kreativna primena tableta ne samo da je oduševila učenike već je i probudila njihovu znatiželju, saradnju i kritičko razmišljanje. Učiteljica je postala inspiracija za druge pedagoge širom zemlje da razmišljaju van okvira i iskoriste tehnologiju na nekonvencionalan način.

Ključ je u balansiranom pristupu. Kombinacija tradicionalnih metoda učenja s modernim tehnologijama može pružiti najbolje od oba sveta i obezbediti da deca razviju širok spektar veština. Pisanje rukom će još dugo ostati u našoj školskoj praksi (i ne samo našoj) zbog razvoja motorike. Kao što upotreba i čitanje knjiga nisu prestali digitalnom revolucijom, tako neće ni učenje i pisanje. Samo se prilagođava i modernizuje. Kao i sve do sada.

Facebook komentari:
Računari i Galaksija
Tagovi: ,