Konzole: Neka igre počnu
Ako ste poželeli da za Novu godinu kupite sebi igračku konzolu, verovatno ste se zaprepastili koliko je to tržište šaroliko. Svakako ste čuli za Sony PlayStation i Microsoft Xbox, možda i za „neki tamo“ Nintendo, ali će vas kada zatražiše PlayStation 4 zateći pitanje hoćete li Slim ili Pro model. Zato krećemo redom…
Tržište nije šaroliko kao pre 25‑30 godina, barem po broju proizvođača konzola, što je samo po sebi i dobra i loša vest. Dobra zbog toga što lakše možete da se odlučite za određeni ekosistem i očekujete da ćete imati barem razumnu ponudu igara za skupo plaćenu konzolu. Loša zbog toga što nećete videti raznovrsnost i inovativnost malih proizvođača kakva je postojala pre skoro 30 godina kada ste u okviru iste generacije konzola mogli da nađete 8‑bitne, 16‑bitne i 32‑bitne modele, proizvođače koji se takmiče da izbace nešto unikatno, poput prvih kućnih VR modela, ili iskustava koja su bila podjednako kvalitetna kao i igranje na tadašnjim automatima u luna‑parkovima.
Rat konzola
Tokom devedesetih godina 20. veka najraznovrsnija i najbogatija ponuda dolazila je iz Japana. Dominantni proizvođači u tom trenutku bili su Sega i Nintendo koji su vodili prvi veliki rat konzola. Osim utrkivanja ko će izbaciti interesantniji i bolji dodatak za svoje konzole, u pozadini je buktao i prljav marketinški rat.
U želji da parira Sega CD modelu, Nintendo u igru uvodi Sony sa ciljem da razvije prvi CD dodatak za svoju megapopularnu konzolu Super Nintendo. Ta saradnja ubrzo propada, ali Sony odlučuje da nastavi s razvojem tog CD dodatka kao individualne konzole, i iz cele priče rađa se prvi Sony PlayStation. Sony je ponudom igara, kao i agresivnom marketinškom kampanjom, učvrstio svoju tržišnu poziciju, ali i proširio demografsku sliku s dece i tinejdžera, koji su do tada bili dominantni korisnici konzola, na odrasle osobe.
Nakon uspeha prvog PlayStation‑a, Microsoft ulazi na igračko tržište sa ciljem da otme deo kolača od Sony‑ja i plasira proizvod koji će naći svoje mesto u milionima domova, ne samo kao igračka konzola već kao svojevrsni centar za zabavu. U međuvremenu, propadaju manji proizvođači konzola, a s njima i Sega, koja danas postoji samo kao proizvođač i distributer igara, između ostalog i Nintenda – svog nekadašnjeg najljućeg neprijatelja. Nekoliko generacija konzola kasnije, Sony i Microsoft izdvojili su se kao lideri na tržištu i međusobno vode tihi rat, dok se kompanija Nintendo povukla iz trke, ne želeći da žrtvuje svoju jedinstvenost.
Izraz „generacija konzola“ obično označava jednu eru, odnosno ograničeni period u kom su se pojedini modeli pojavljivali. U početku, modeli konzola često nisu bili ni na istom tehnološkom nivou razvoja u okviru jedne iste generacije. Početkom 21. veka, stabilizuje se situacija s tehnološkim razvojem, i modeli koje su ponudili Sony i Microsoft približno su jednakih mogućnosti. Nintendo je odlučio da se ne takmiči s dominantnim proizvođačima po karakteristikama svojih konzola, već da umesto toga, uvek nudi nešto jedinstveno na tržištu. Zbog toga ćemo napraviti nekonvencionalan presek trenutne ponude na tržištu konzola.
Sedma generacija konzola
Sedma generacija konzola otpočela je 2005, kada je Microsoft izbacio svoju drugu konzolu, Xbox 360 (poznatiju pod imenom X360). Sledeće godine Sony je predstavio PlayStation 3 (PS3), a Nintendo Wii. Tehnološki gledano, skok u kvalitetu igara bio je značajan u odnosu na prethodnu generaciju, i dovoljno dobar da su i same konzole i igre za njih veoma upotrebljive i dan‑danas.
I PS3 i Xbox 360 doneli su u svet konzola HD prikaz. Iako se većina igara renderuje u 720p ili sličnoj rezoluciji, kvalitet prikaza znatno se poboljšao u odnosu na prethodnu generaciju. Microsoft je redizajnirao svoje online mreže za igranje, Xbox Live, dok je Sony izbacio svoju alternativu za online igranje, PlayStation Network (PSN). I Xbox Live i PSN načinili su pravu revoluciju u svetu konzola jer osim mogućnosti da se povežete sa igračima iz celog sveta, omogućena je i lakša distribucija digitalnog sadržaja. Igre i filmovi mogli su da se kupe direktno iz udobnih igračkih stolica ili fotelja i konzumiraju odmah nakon što se završi preuzimanje. Proizvođači igara najzad su mogli da efikasno obogaćuju svoje igre novim sadržajem, mesecima ili godinama nakon inicijalnog objavljivanja. Osim toga, razvojni ciklusi za same igre mogli su da budu kraći, jer je distribucija „zakrpa“ za eventualne propuste bila veoma laka. Svet konzola je najzad mogao da bude obogaćen i svim “dražima” mikrotransakcija.
Obe konzole napravljene su u tri hardverske iteracije, od kojih je svaka naredna bila fizički manja, energetski efikasnija, s većim skladišnim prostorom i jeftinija od prethodne. Osim ovih poboljšanja od kojih korist i proizvođač i korisnici, svaka iteracija je sa sobom donela i ispravke hardverskih grešaka koje su omogućavale upotrebu konzola u svrhe koje sam proizvođač nije dozvolio, poput instaliranja drugih operativnih sistema na samu konzolu ili piratizovanje igara.
PS, sve „mršaviji“
Prvi PS3, poznatiji i kao „debeljko“, u svojoj prvoj iteraciji imao je hardversku, a zatim i softversku emulaciju igara za PS2. U prvoj većoj reviziji hardvera, 2009. pojavio se Slim model (prepoznaje se po oznakama od CECH‑2000 do CECH‑3000), a u drugoj većoj reviziji, 2012. godine, pojavio se Super Slim model (oznake od CECH‑4000 do CECH‑4300). Upravo je Super Slim ono što možete da očekujete kada naletite na neotpakovanu PS3 konzolu u radnji ili oglasima. Nijedan model nakon „debeljka“ nema emulaciju PS2 igara. Pored izuzetno bogate biblioteke igara pisanih baš za PS3, zatim potencijalne emulacije za PS2, na bilo kojoj PS3 konzoli možete da kupite i digitalne verzije gomile odličnih igara za originalni PS1.
Sam PS3 omogućio je Sony‑ju pobedu u ratu formata za distribuciju HD sadržaja jer svaki PS3 dolazi sa 3D Blu‑ray plejerom. Samim tim, PS3 konzole možete koristiti za reprodukciju Blu‑ray ili 3D Blu‑ray filmova, ukoliko imate odgovarajuće naočare i televizor. I softver je od PS3 konzole napravio svojevrstan medijski centar. Po mišljenju mnogih korisnika, softverski plejer za PS3 daleko je bolji i upotrebljiviji od onog koji dolazi uz PS4, čak i posle višestrukih unapređenja softvera za PS4.
I pored komplikovane arhitekture, proizvođači igara uspeli su da izbace plejadu naslova za PS3. Pored igara koje možete naći na drugim konzolama ili za PC, postoji i mnoštvo fenomenalnih igara koje su ekskluzivne za PlayStation. Neke od njih su već remasterovane za PS4, poput prve tri Uncharted igre, The Last of Us, God of War III, Heavy Rain i Beyond: Two Souls, kao i neizostavnog predstavnika Wipeout igara koji je jedan od najstarijih ekskluzivnih serijala na PlayStation konzoli. Druge možete naći isključivo na PS3 konzoli, poput LittleBigPlanet 1 i 2, Gran Turismo 5 i 6, Metal Gear Solid 4, Killzone 2 i 3, i magične igre iz studija Ghibli koja izgleda kao animirani film, zvane Ni no Kuni. PS3 je jedini (pored Xbox‑a 360) na kome možete naći i Red Dead Redemption, open‑world vestern epskih proporcija koji je razvio i izdao Rockstar, tvorac svetski popularnog serijala Grand Theft Auto.
Na Xbox strani
Xbox 360 je prva HD konzola, i prva koja je imala integrisan Wi‑Fi modul. Microsoft je pomoću nje uspeo ono što je zacrtao prilikom izrade originalnog Xbox‑a, da u milione domova plasira medijski centar za zabavu. Kao i PS3, sam hardver prošao je kroz, grubo gledano, tri iteracije: originalni Xbox 360, redizajnirani Xbox 360 S iz 2010. godine i Xbox 360 E iz 2012. godine.
Za razliku od PS3, Xbox 360 je kao stock opciju nudio samo DVD plejer, tako da nije mogao da se koristi za reprodukciju HD filmova, osim preko dodatnog hardvera. Ali za razliku od komplikovane arhitekture koju nudi PS3, Xbox 360 ima arhitekturu koja je slična onoj za PC, što je proizvođačima igara olakšalo posao pri proizvodnji novih i portovanju postojećih naslova. Pored toga, jednostavnija arhitektura uticala je na poboljšavanje performansi samih igara, tako da su Xbox 360 verzije igara obično imale bolju rezoluciju, nivo detalja i broj frejmova po sekundi od istih naslova na PS3 konzoli.
Što se samih igara tiče, Xbox 360 nudi daleko manje ekskluzivnih naslova od Sony‑jevog pulena, ali je jedina platforma ukoliko želite da odigrate Halo 3, 4 ili Reach, Forza Horizon ili Forza Motorsport 2, 3, 4, i prva tri dela serijala Gears of War.
Ove konzole se više ne proizvode, ali je i dalje moguće naići na nove, nekorišćene primerke. Verovatnije je da ćete pre naći polovne modele, i to najčešće sa hardverskim (čipovane) ili softverskim (modovane) modifikacijama koje vam omogućavaju da igrate rezervne kopije igara koje možete naći u bespućima Interneta. To je posebno značajno zbog činjenice da je neke igre za ove platforme u ovom trenutku ili teško ili nemoguće naći, kao i zbog uvek prisutne mogućnosti da Sony i Microsoft ukinu podršku za PS3 i Xbox 360 ako im tako bude odgovaralo, što bi vas ostavilo bez skupo plaćene digitalne biblioteke.
Osma generacija konzola
Osma generacija otpočela je 2012. kada je Nintendo izbacio svoju Wii U konzolu, da bi joj se krajem 2013. pridružili i Sony PlayStation 4 (PS4), kao i Microsoft Xbox One (Xbone). Pored njih, u osmu generaciju ubrajaju se i Nintendo Switch, hibridna konzola koja je izdata 2017, kao i prenosive konzole Sony PlayStation Vita i Nintendo 3DS. Osim ovih konzola, značajno je pomenuti i Sony‑jev pokušaj ulaska na tržište virtuelne realnosti preko PlayStation VR‑a.
Iako je osma generacija donela tehnološki skok, on nije toliko izražen kao na prelazu iz šeste u sedmu generaciju. Da, igre se sada renderuju u punom HD prikazu (1080p), s većim brojem frejmova u sekundi, ali unapređenje deluje pre kao evoluciono nego revolucionarno. Oba glavna proizvođača unela su čitav niz poboljšanja vezanih za popularne društvene mreže, kao i pojednostavljivanje standarda postavljenih u prethodnoj generaciji konzola.
PS4 je po mnogo čemu znatno unapređena verzija svog prethodnika. Osim što su igre lepše i brže, rešeni su i neki veliki problemi prethodne generacije. Kapacitet HDD‑a sada nije limitiran na 1 TB kao kod PS3, a preko USB 3.0 porta moguće je nakačiti eksterni HDD s dodatnim igrama. Ove promene su bitne jer prosečne igre sada imaju između 30 i 50 gigabajta, a sa „zakrpama“ i dodatnim sadržajem često znaju da pređu 80, pa čak i 100 gigabajta. Kao i kod prethodnika, prosečan korisnik može veoma lako da zameni interni HDD, za razliku od Xbox One koji morao da se delimično rasklopi. I sam fajl sistem je sređen, tako da više nećete videti dugotrajne procedure oporavka prilikom uključivanja konzole nakon nestanka struje. U odnosu na PS3, PS4 ima običan Blu‑ray plejer, najverovatnije zbog smanjenja troškova proizvodnje.
DualShock 4 (DS4) kontroler koji dolazi uz PS4 konzole primetno je poboljšan u odnosu na DualShock 3. Bolje leži u ruci, a dodat je i touch senzor s prednje strane kontrolera, koji omogućava više kontrole u nekim igrama. Sa zadnje strane novost je svetlosni indikator koji se pre svega koristi u skladu s PlayStation kamerom. Dodat je i integrisani zvučnik i izlaz za slušalice s mikrofonom.
PS4: Hardverske i softverske revizije
Postoje tri hardverske revizije PS4 konzole: originalna koja se pojavila 2013. (CUH‑1xxx modeli), Slim koja se pojavila 2016. (CUH‑2xxx modeli) i Pro koja se takođe pojavila 2016. (CUH‑7xxx modeli). Slim je zamenio originalnu konzolu, zadržavši većinu karakteristika, ali poboljšavši Wi‑Fi, bluetooth i USB portove, uz drastično smanjenje fizičkih dimenzija same konzole. Pro modelu posvetićemo više pažnje malo kasnije.
Prvih godina PS4 su primarno obeležile igre koje su dostupne i na drugim platformama, ali i remasteri naslova sa PS2 i PS3 konzola. PS4 ima jednostavniju arhitekturu od PS3, samim tim je razvoj igara za njega lakši, ali to povlači i da igre pisane za PS3 nisu hardverski kompatibilne sa PS4. Od remastera morate probati prve tri igre Uncharted serijala, zatim The Last of Us, God of War III, Heavy Rain, Beyond: Two Souls, Wipeout Omega Collection, Shadow of the Colossus. Sa PlayStation Vite je urađen remaster fenomenalne igre Gravity Rush.
Od drugih naslova vrednih pomena tu je finale tetralogije Uncharted, standalone proširenje za četvrti deo pod nazivom Uncharted: The Lost Legacy, God of War koji je nastavak pomenutog God of War III, Persona 5, Bloodborne, Horizon Zero Dawn, Ratchet & Clank, Yakuza serijal, Until Dawn, Detroit: Become Human, Gravity Rush 2. PS2 naslovi nisu doslovno remasterovane verzije kao kada su te iste igre portovane na PS3, već su emulirane PS2 verzije kojima su dodati high‑res grafika i trofeji, što je kontroverzna odluka Sony‑ja zbog toga što igrači koji poseduju original na PS2 disku i/ili remaster na PS3 moraju da kupe istu igru po drugi ili treći put da bi je igrali na PS4.
Xbox One
Kada se Xbox One pojavio 2013, bio je znatno unapređen u odnosu na prethodnu verziju, poput svog suparnika. Arhitektura je vraćena na x86, DVD‑ROM koji je krasio Xbox 360 zamenjen je Blu‑ray plejerom, dodata je gomila opcija za društvene mreže, ali je uvedena i jedna od opcija koju konkurencija nema: Xbox Play Anywhere omogućava da se neke Xbox One igre pokrenu na Windows 10 računaru ako on zadovoljava minimalne hardverske zahteve koje igra propisuje. Ono što nije oduševilo bila je očigledna inferiornost u odnosu na PS4.
Kontroler je takođe unapređen u odnosu na prethodnu generaciju, s posebnim akcentom na ergonomiju. Kontroler je tokom svog životnog veka doživeo nekoliko revizija tokom kojih je postepeno dobio 3,5‑mm audio‑izlaz i Bluetooth vezu s drugim uređajima. Posebno treba izdvojiti Elite reviziju kontrolera koja ima izmenjive palice, kao i dodatne tastere s donje strane kontrolera, i drastično olakšava igranje svima koji više vremena provode za konzolom.
Xbox One je prošao kroz tri hardverske revizije: originalnu iz 2013, Xbox One S iz 2016. koji je sa sobom doneo podršku za HDR (koja je na originalni PS4 dodata softverski), podršku za 4K video, skaliranje igara sa 1080p na 4K i manje dimenzije konzole. Treća revizija je Xbox One X iz 2017, ali njemu ćemo se posvetiti malo kasnije.
Xbox One je i dalje u zaostatku u odnosu na konkurenciju po pitanju ekskluzivnih naslova. Pored standardnih Forza Horizon, Forza Motorsport, Halo i Gears of War naslova, vredi pomenuti Killer Instinct i Sea of Thieves. D vremena na vreme pojave se vremenski ograničene ekskluzive, poput Rise of the Tomb Raider, koji je izašao za Xbox One 2015, dok je za PS4 postao dostupan tek godinu dana kasnije. Neke ekskluzive Xbox deli sa PS4, a nisu dostupne na drugim platformama, poput Red Dead Redemption 2. Ono gde Xbox One prednjači u odnosu na PS4 jeste mogućnost da se igra dosta igara sa Xbox‑a 360 i originalne Xbox konzole. To povećava biblioteku dostupnih igara za više od 500 naslova, i omogućava da se na konzoli osme generacije igraju neki hitovi iz sedme generacije, poput Red Dead Redemption koji još uvek nisu dostupni na PS4.
PlayStation Vita
PlayStation Vita (PSV) je unapređena verzija popularne prenosive konzole PlayStation Portable (PSP). Pojavila se 2011. (model PCH‑1000), da bi već dve godine kasnije dobila hardversku reviziju (model PCH‑2000) koja je smanjila fizičku veličinu konzole, produžila trajanje baterije tokom igranja i dodala microUSB port, ali i oduzela prelepi OLED ekran i zamenila ga LCD modelom.
PSV je u odnosu na PSP dobio veći ekran, drugu analognu palicu, prednju i zadnju kameru, prednji ekran je touch, a na zadnjoj strani konzole takođe je touch panel. Dodati su akcelerometar i žiroskop kao na savremenim pametnim telefonima. Sve navedeno predstavlja idealnu kombinaciju za igranje u pokretu, posebno ako i sama igra koristi te prednosti. Zaista je pravo uživanje i jedinstveno iskustvo igrati neki od ekskluzivnih naslova, poput Gravity Rush i Tearaway (kasnije portovani na PS4), kao i Uncharted: Golden Abyss i Killzone Liberation. Igranje PSP igara moguće je ako se kupe u digitalnom obliku, jer PSV nema jedinicu za čitanje originalnih UMD diskova koje je PSP koristio.
Od mana same konzole naveli bismo proprietary memorijske kartice koje konzola koristi, a proizvodi ih samo Sony. Kartice su dostupne u maksimalnom kapacitetu od 64 GB, a u toj veličini i dalje koštaju oko 100 evra po komadu. Veličina prosečne igre zna da bude i po 2 do 3 GB, pa se jedna takva kartica popuni već posle pedesetak igara. Ako je vaša biblioteka veća od toga, situaciju dodatno otežava činjenica da kartice nisu lako izmenjive, pa se treba snalaziti prilikom te operacije. To se donekle da rešiti kupovinom gabaritnijih igara na individualnim kartridžima, a držanjem sitnijih na memorijskoj kartici, ali je već par godina nemoguće naći hit naslove po razumnoj ceni, osim ukoliko niste spremni na kupovinu polovnog kartridža.
Bitno je naglasiti da je Sony konzolu pustio niz vodu još početkom 2015. i da se od tada nije pojavilo mnogo naslova vrednih pomena, osim ukoliko niste zaljubljenici u japanske RPG‑ove ili vizuelne novele. Postoji i kućna budžetska varijanta pod imenom PlayStation TV, ali na njoj ne mogu da se igraju sve igre za Vitu, pre svega one koje traže senzore i touch ekran. Drugi otežavajući faktor da dođete do PSTV‑a jeste činjenica da je povučen iz prodaje još 2016. godine. Ukoliko ste istinski zaljubljenik u igre, Vitu vam najtoplije preporučujemo, bez obzira na sve nabrojano.
Krajem 2016, Sony je predstavio svoju ulaznicu u svet VR igranja, PlayStation VR. To je dodatak za PS4 konzolu koji košta kao i sam PS4, a pored konzole koja radi renderovanje, od dodataka vam je potrebna i PlayStation kamera, dok su dva PlayStation Move kontrolera uglavnom opciona. PSVR dodatak doživeo je drugu hardversku reviziju već godinu dana kasnije, prilikom čega je originalni CUH‑ZVR1 zamenjen CUH‑ZVR2 modelom. Bitna razlika je što noviji model podržava HDR video pass through, pa ukoliko želite da igrate obične PS4 igre na HDR televizoru bez petljanja po kablovima od PSVR‑a kada ga ne koristite, obavezno uzmite noviji model, CUH‑ZVR2. PSVR nije zaživeo onako kako je proizvođač očekivao, ali nije još ni podbacio. Novi naslovi pojavljuju se redovno, a iskustvo igranja u VR je interesantno. Ukoliko imate PS4, a nemate jak PC i novac za Oculus Rift ili HTC Vive, a želeli biste da probate VR, PSVR je dobar izbor.
Osma i po generacija
Prvi put u istoriji konzola dobili smo revizije uređaja koje kvalitetom i performansama primetno odskaču od originalnih, ali nedovoljno da bi mogli da predstavljaju novu generaciju. Sony PS4 Pro predstavljen je krajem 2016. kao vidno unapređena verzija osnovnog PS4. Od poboljšanja vrednih pomena tu su mogućnost renderovanja igara u 4K, znatno bolji grafički procesor, mogućnost strimovanja 4K video‑materijala i dodatna memorija raspoloživa igrama. Iako je količina radne memorije ista kao na osnovnom modelu, dodat je pomoćni modul od 1 GB za aplikacije koje se izvršavaju u pozadini, pa same igre imaju na raspolaganju oko pola gigabajta osnovne memorije više.
U praksi to znači da na igrama možete da dobijete više detalja, mogućnost renderovanja u veću daljinu, više frejmova po sekundi, kao i mogućnost da se igra renderuje ili u 1080p sa 60fps ili u 4K sa 30fps. Navedena 4K treba uzeti s dozom rezerve, jer se većina podržanih igara renderuje na približno 4K, a onda skaliraju nagore. To naravno zavisi od igre do igre. Neke igre nikada nisu dobile podršku za 4K i/ili HDR, pa samim tim nećete ni iskusiti prednosti PS4 Pro‑a, ali je generalno Pro verzija daleko bolji izbor od standardne ili Slim varijante ukoliko vam razlika u ceni ne predstavlja problem.
Microsoft je tek krajem 2017. izbacio svoju alternativu, ali je krajnji rezultat bio zaista vredan čekanja. Xbox One X je hardverski najjača konzola koja se pojavila u prethodnih pet godina. Grafički procesor je u stanju da obradi skoro 50 odsto više informacija po sekundi u odnosu na PS4 Pro. Dok ostale varijante Xbox One, i sve varijante PS4 imaju po 8 GB osnovne DDR5 memorije, Xbox One X ima 12 GB. I Xbox One S i Xbox One X imaju UHD Blu‑ray plejer (podsetimo, svaki PS4 ima običan Blu‑ray plejer), ali je Xbox One X jedina Xbox konzola koja je u stanju da renderuje podržane igre u puna 4K. Xbox One S, za razliku od njega, renderuje u 1080p, a onda se video‑signal skalira na 4K.
U sledećem broju časopisa „PC“ bavićemo se Nintendo konzolama, kao i raznim retro‑konzolama koje vizuelno oponašaju neki od modela iz zlatnog perioda, ali u kompaktnom i modernizovanom izdanju, sa USB i HDMI portovima. Važna tema su svakako i online servisi koje morate da platite kako biste otključali neke od funkcionalnosi vaše konzole, pa ćemo i njih detaljno predstaviti.
Autor: Igor Kostadinović