Letenje bez čoveka: Prvo autonomno sletanje
Tim nemačkih naučnika kreirao je sistem za samostalno sletanje, koji ne samo da letelicama omogućava da sleću bez pilota, već i bez tehnologije sa Zemlje koja je do sada omogućavala tradicionalne načine sletanja. Očekuje se da tehnologija ubrza razvoj autonomnih letelica, te omogući sletanja bez učešća čoveka.
Mnogi misle da zahvaljujući autopilot tehnologiji, koja je danas prilično sofisticirana, avioni već imaju mogućnost samostalnog sletanja, što je donekle tačno, samo što se ne radi o potpuno autonomnom sletanju. Naime, dosadašnji sistemi se oslanjaju na set radio signala koje emituju stanice sa velikih aerodroma – Instrument Landing System ili ILS. Ovi signali letelicu informišu o tome gde se nalazi pista za sletanje, čak i u situacijama kada je vidljivost loša, a piloti autopilot funkciju koriste isključivo kao pomoć, te se samostalna sletanja ne događaju. Avioni imaju mogućnost da samostalno slete uz pomoć pomenutih signala, ali kada bi se to i dogodilo ne bi se radilo o autonomnom sletanju, budući da bi letelica bila navođena sa stanica na aerodromu.
Eksperti sa Univerziteta u Minhenu kreirali su sistem koji se ne oslanja na signale sa Zemlje, te demonstrirali prvo samostalno sletanje u prisustvu pilota, koji je zapravo bio putnik, budući da u demonstraciji nije učestvovao. Avion koji samostalno sleće mora da zna gde je tačno pista, a novi sistem to čini slično poput čoveka, budući da kompjuter koji se nalazi u letelici za mestom sletanja traga slično kao ljudski pilot koji nema spoljna pomagala – uz pomoć „očiju“. U ovom slučaju oči su obične, te infracrvene kamere koje su smeštene na prednjem delu aviona.
Tokom testiranja korišćen je mali avion koji može da ponese jednog putnika – Diamond DA42 – koji je obogaćen autonomnim sistemom i procesorom za obrađivanje kompjuterskog vida, koji se zajedno zovu C2Land. Kompjuter je treniran tako da prepoznaje piste za sletanje uz pomoć kamera. To je dovelo do prvog besprekornog samostalnog sletanja, što je veliki korak ka samoupravljivoj budućnosti malih i velikih letelica.
Izvor: Tech Crunch