PC Press: Jugoslovenska Kinoteka, staro ali ne i staromodno
Jugoslovenska Kinoteka 6. juna ove godine slavi 60 godina postojanja. Jubilej dočekuje sa nekoliko važnih novina od kojih nas je najviše zainteresovao Centar za digitalizaciju…
I oni koji ne prate detaljno događanja u kulturi sigurno su bar jednom čuli za nevolje koje je Kinoteka u prošlosti imala sa prostorom u kome je obitavala, starim Depoom za čuvanje filmova. Godine 2007. otvoren je novi Depo za skladištenje filmova, a januara ove godine probno je počeo da radi Centar za digitalizaciju, koji će svečano biti otvoren 8. juna ove godine u okviru proslave 60 godina Kinoteke. Otvoriće ga Teo Angelopulos i Žozef Ljoveras, šef delegacije Evropske komisije u Srbiji. Na sam dan jubileja, 6. juna, biće useljena i nova zgrada u Uzun Mirkovoj 1, koja je rekonstruisana sredstvima Nacionalnog investicionog plana.
Jugoslovenska Kinoteka je od 1951. godine postala 17. članica Internacionalne federacije filmskih arhiva FIAF, a kada je osnovana Evopska federacija filmskih arhiva, pored 12 članica iz Evropske unije, trinaesta članica, po pozivu, bila je i naša Kinoteka. Nije bilo lako naći donatore, a podjednako teško i objašnjavati zašto naša administracija uzima porez na poklon. Francuska i naša vlada donirale su sredstva za novi Depo, Evropska agencija za rekonstrukciju donator je Centra za digitalizaciju (2 miliona evra), dok je Vlada Japana donirala montažni sto vredan 70.000 evra… Ove donacije su bitno promenile odnos prema filmskoj arhivistici kod nas i u okruženju jer je veliki broj kinoteka sada zainteresovan da svoje filmove rekonstruiše u našem Centru za digitalizaciju.
Novo odeljenje
Blok za digitalizaciju je podeljen u tri prostorije: mašinsku sobu, prostoriju za obradu slike i prostoriju za obradu tona. Mašinska soba ima potpuno kontrolisanu atmosferu – temperatura, vlažnost i čistoća vazduha su zagarantovani. Tu su smešteni svi uređaji: Arriscaner, Arrilaser, MWA Nova MB51 plejer filmskog tona, LLK5 tonska kamera, rek sa host računarima za Arriscan, audio radnom stanicom i AD/DA konvertorima, kao i dva reka sa render farmom, NAS storage‑om, serverima, LTO backup strimerima i ostalom IT infrastrukturom. U prostoriji nema radnih mesta već se svi uređaji kontrolišu daljinski, iz prostorija za obradu slike i tona.
Prvo što primetite kada uđete u mašinsku sobu je ogroman ARRI skener, mesto gde počinje digitalizacija filmske slike. Kod skeniranja kolor filmova snimaju se i kontrolišu odvojeno sve tri RGB boje. Za postizanje maksimalnog dinamičkog opsega svaki se frejm osvetljava po dva puta za svaku boju (RGB) i to prvi put normalnom jačinom, a drugi put 10 puta jače da bi se uhvatili svi detalji skriveni u tamnim delovima slike, ukupno šest puta. Za osvetljavanje se koristi LED array, a slika se registruje ultrabrzim CMOS senzorom rezolucije 3072×2160 piksela. Dodatna dva UV skeniranja služe da bi se registrovala oštećenja. Skener radi u dve rezolucije: 2048×1556 i 4096×3112; kod prve približna brzina rada je oko frejm u sekundi dok je kod rezolucije 4K za jedan frejm potrebno oko 6 sekundi.
Rezolucija 4K se koristi za mikroskeniranje. U ovom modu rada CMOS čip se i sam kreće, odnosno vrši otklone od jednog piksela i to četiri puta za svaki frejm. Na ovaj način dobijamo bolju predikciju piksela, odnosno rezoluciju od 6144×4320, a frejm se eksponira čak 24 puta.
Da bi se od svih ovih poluslika dobila finalna slika skaniranog frejma potrebna je ozbiljna procesorska snaga. Ona se nalazi u host računaru koji je smešten u ormanu pored skenera. To je Sun Microsystems V40Z, četvoroprocesorska, četvorojezgarna mašina (ukupno 16 jezgara) sa 6 GB memorije, koja radi pod Linux‑om. Finalni frejm se snima na SAS RAID kao zaseban fajl i to u 16‑bitnom linearnom TIFF ili DPX, odnosno DPX 10bit log formatu. Ova mašina ujedno i upravlja radom skenera, a sa „ostatkom“ sistema komunicira preko gigabitnog Ethernet‑a i fiberkanal mreže. Ovaj deo sistema podržan je i Infotrend‑ovim storage‑om i UPS‑om autonomije oko 60 minuta. Jedan minut digitalizovanog snimka u DPX10log 2K rezoluciji zahteva prostor od oko 19 GB, pa tako prosečan film od 90 minuta zauzima 1,7 terabajta prostora.
Zvuk
U obradi zvuka sve počinje od uređaja za reprodukciju optičkog tona koji je otisnut na filmskoj traci. Ovakav optički plejer ima specifičan sistem za kontrolu protoka filmske trake. Za razliku od skenera za sliku, ovde je jedini zupčanik vezan za brojač; svi ostali koji propuštaju traku rade na principu trenja i kapsten valjka.
Kartica za analogno digitalnu konverziju zvuka posebno je projektovana za ovakve uslove rada. Radi se o nemačkoj firmi CubeTech i taj sistem se zove Audio Cube 6 Blue. Zvuk pročitan sa filmske trake i zabeležen u digitalnom formatu ide na dalju obradu u AudioCube radnu stanicu. Restauracija zvuka radi se u programu WaveLab (400 kHz/24 bita) a fajlovi zapisuju u radni format (Wav).
PlugIn‑ovi koji se koriste u WaveLab‑u se obično zovu po oštećenju koje rešavaju. Prvo se skidaju ogrebotine (DeScratcher), pa kliktanje (DeClicker) i najzad najfinija pucketanja (DeCrackler). U zavisnosti od frekventnog opsega, određuje se koliko će se šuma skinuti. Nakon toga se koriste SprocketDeHum i Noise DeModulator koji čiste pozadinsku buku.
Put do digitalnog filma
Digitalni zapisi nastali skeniranjem slike i zvuka, nakon postupka odvojene restauracije, moraju se ponovo spojiti radi kontrole i provere sinhronizacije. Ovo se radi nekim od standardnih programa za montažu slike i tona, kao što su elementi Adobe CS4 paketa ili neki od programa Autodesc‑a. Zavisno od namene, pravi se kontrolni audio‑video fajl u nekom od avi ili mpg formata, standardne ili visoke definicije, koji se onda posmatra na referentnom monitoru da bi se proverili rezultati obrade. Nakon ove faze gotov materijal se može prekodirati u neki od formata za DVD, BlueRay, ili TV emitovanje. Ukoliko je cilj ponovo vratiti obrađeni (restaurisani) materijal na film, korigovani audio fajlovi idu na LLK5 tonsku kameru, a DPX fajlovi sa slikom se printaju na filmsku traku uz pomoć Arrilaser‑a.
U sredini mašinske sobe, odmah do mašine kojom se čitao optički zvuk, nalazi se i tonska laserska kamera najnovije generacije MWA Nova LLK5, koja služi za snimanje restauriranog zvuka iz digitalnog formata nazad na filmsku traku (u optički zapis).
Arrilaser HD‑DI je glomazan uređaj čiji važan deo čini laser koji digitalni zapis slike, liniju po liniju, vraća na filmsku traku. Eksponiranje se vrši preko sistema sočiva i ogledala. Radi se o tri izvorna RGB lasera koja fokusiraju zrake u tačku koja, u zavisnosti od jačine, dobija odgovarajuću boju i gustinu i koja se preko tubusnog ogledala odbija na filmsku traku. Iako Arrilaser ima ugrađen industrijski PC koji upravlja svim funkcijama uređaja, uz njega ide i host računar koji prati i kontroliše celu operaciju i komunicira sa ostatkom sistema. To je, još jedna snažna, 8‑jezgarna mašina.
Spomenimo na kraju da se dve odvojeno eksponirane filmske trake, jedna sa optičkim otiskom restaurisanog zvuka i druga sa restaurisanom slikom, šalju u laboratoriju u kojoj se na klasičan način trake spajaju u jedan kolor ili crno‑beli negativ film. On se dalje koristi za pravljenje pozitivskih kopija koje služe za konačne projekcije.
U levom uglu prostorije nalaze se dva reka ispunjena opremom. Tu su: HP render farma koja ubrzava proces obrade slike, dva Intel‑ova servera, Sistem za backup na Lto4 strimer trake kapaciteta 1.6 TB, NAS (Network Attached Storage) storage od 10 TB, Linksys gigabitni svičevi, nekoliko „pametnih“ IBM UPS uređaja koji su zaduženi da održe sistem u slučaju nestanka električne energije, kao i ostala IT infrastrukturna oprema.
Softver
Na jednu od radnih stanica instaliran je softver za restauraciju slike austrijske firme HS‑ART po imenu Diamant. U njemu se rade razne vrste automatske i poluautomatske restauracije slike. Njegov sastavni deo MIR (Manual Image Restauration) instaliran je na drugoj radnoj stanici i služi za ručnu obradu slike, što je poslednja faza restauracije filma. Faza obrade skeniranih slika je najsporija jer se radi frejm po frejm, a restaurator mora da proveri svaku sličicu ponaosob.
Automatska obrada koristi se za otklanjanje crnih ili belih tačkica i ogrebotina koje se „prate“ kroz kadar proizvoljne dužine. Nakon formiranja profila i vektora kretanja pomenutih nečistoća počinje postupak čišćenja. Sve što ostane iza njega ide u sledeću poluautomatsku fazu, gde se obrađuju preostali delovi šuma. Nakon toga sledi treća faza ručne restauracije koja je najduža i u kojoj se obrađuje sve ono sto ne može da se sredi u prethodne dve faze. Kada se na radnoj stanici programiraju određene ispravke, onda se ceo proces usmerava na render farmu kako bi se to brže uradilo.
Program za restauraciju može da radi kako sa digitalnim formatima, tako i sa televizijskim starim magnetoskopskim snimcima. Pošto i televizija poseduje veliko filmsko blago, možemo samo pretpostaviti da će ovaj centar za digitalizaciju verovatno biti početak jednog novog i velikog prijateljstva.
Projekti
Naš domaćin, direktor Kinoteke g. Radoslav Zelenović, saopštio nam je da trenutno rade na nekoliko projekata. Film „Sreća“ Stevana Miškovića je prvi restaurisani film i upravo je napravljena 35 mm filmska kopija. Reč je o reklamnom nemom filmu iz 1928. godine koji je namenski pravljen za Narodnu lutriju. Takođe je restauriran i prilagođen DVD izdanju prvi srpski dugometražni tonski igrani film „Nevinost bez zaštite“, sa akrobatom Aleksićem u glavnoj ulozi.
Centar za digitalizaciju predstavlja logičan nastavak dugogodišnjeg nastojanja Kinoteke da na najbolji mogući način sačuva svoju vrednu imovinu. Kao čuvari filmskog materijala koji je produkt velikog pronalaska XIX stoleća, u Kinoteci su uspešno prihvatili izazove i tehnologije XXI veka.
PC Press #156, Nenad Veljković