PC Press: Kako izabrati fotoaparat II
Nastavljamo priču o parametrima bitnim za izbor savremenog digitalnog fotoaparata. Koliko je značajna optička stabilizacija, kakve su geometrijske karakteristike primenjene optike, šta sve to znači za snimanje videa…
U PC #152 započeli smo seriju tekstova u kojima analiziramo karakteristike savremenih digitalnih aparata i njihov značaj za pojedine kategorije korisnika. Pomoći ćemo vam da podatke iz tabela koje redovno objavljujemo stavite u kontekst vaših potreba. Pošto smo objasnili značaj rezolucije i relativnost tvrdnji da više megapiksela znači bolju sliku, prelazimo na optiku i njene dodatne opcije…
Optička stabilizacija
Karakteristika koja je do pre godinu dana bila jak marketinški argument, danas je prisutna kod praktično svih aparata na tržištu, sem možda kod najjeftinijih niskobudžetnih modela koji polako izumiru. Stabilizacija kompenzuje podrhtavanje ruku i efektivno vam omogućava da fotografišete sa dva do četiri koraka dužom ekspozicijom nego što biste mogli bez stabilizacije.
Razlikujemo stabilizaciju optike i stabilizaciju na senzoru, pri čemu svaka od ovih tehnologija ima svoje prednosti i mane. Stabilizacija senzora je jeftinija, ali uglavnom manje efikasna. Njena isplativost posebno dolazi do izražaja kada su DSLR aparati u pitanju, jer je plaćate jednokratno, kupujući telo aparata (promoteri takvog pristupa su Sony, Olympus i Pentax), dok stabilizacija optike u slučaju DSLR aparata znači da sa svakim kupljenim objektivom morate iznova da je plaćate (Canon i Nikon promovišu ovaj vid stabilizacije, smatrajući ga superiornijim). Od stabilizacije na kompaktnim aparatima (obično se naziva IS, image stabilization, ili VR, vibration reduction) ne treba očekivati čuda, a za najbolje rezultate idealno je kombinovati stabilizaciju sa umerenim podizanjem osetljivosti senzora.
Kada model za 2009. godinu nema mehaničku stabilizaciju (bilo senzora ili optike), svakako mu upišite ozbiljan minus. Obratite pažnju na to da proizvođači niskobudžetnih aparata veoma vole da deklarišu svoje modele kao aparate sa „softverskom stabilizacijom“, što nije ništa drugo do lukava marketinška formulacija za sposobnost rada pri višim osetljivostima – ovakvi aparati zapravo nemaju stabilizaciju.
Širina ugla i raspon zuma
Ako od nečega zaista zavisi upotrebljivost fotoaparata, odnosno kreativne mogućnosti koje vam on stavlja na raspolaganje, to je prvenstveno raspon zuma njegove optike, odnosno maksimalna širina vidnog polja koje možete zahvatiti pri kadriranju. Zato nije neobično što se u poslednjoj godini skok rezolucije malo primirio, dok je rad na unapređenju optike kod svih proizvođača postao prioritet. Čak i konzervativniji proizvođači, koji su u želji za očuvanjem idealne geometrije i kvaliteta fotografija dugo oklevali da se ozbiljnije upuste u širenje širokom ugla, morali su da popuste pred logičnim zahtevima tržišta.
Raspon zuma i širinu ugla definišemo na osnovu udaljenosti žiže objektiva od površine senzora, ili jednostavnije rečeno, žižne daljine. Što je ta udaljenost manja, to je širina vidnog polja koje objektiv zahvata veća. Da bi stvar bila komplikovanija, odnos žižne daljite i vidnog polje zavisi i od veličine samog senzora – ista žižna daljina sa senzorima različitih veličina daje različitu širinu vidnog polja. Zato minijaturizacija DSLR aparata ima fizičke granice: veliki senzori diktiraju i veći razmak između žiže objektiva i površine senzora za isti rezultat, odnosno generalno veće dimenzije i masu optike.
Da bi se obezbedio način za egzaktno brojčano predstavljanje širine vidnog polja na osnovu žižne daljine, kod digitalnih aparata se pribegava preračunavanju žižne daljine u onu koja bi rezultovala odgovarajućom vrednošću za senzor pune veličine 35-milimetarskog filma. Tako i brojke date u našoj tabeli (i tabelama drugih publikacija) zapravo ne predstavljaju realnu žižnu daljinu optike, već preračunatu vrednost, kako bi karakteristike različitih aparata bile uporedive i kako biste na osnovu deklarisane brojke mogli da procenite širinu vidnog polja. Konkretno, 50 mm se smatra za normalnu žižnu daljinu, koja objekte u kadru predstavlja upravo onolikim koliki vam se čine kada ih posmatrate golim okom. Sve kraće žižne daljine spadaju u širokougaoni opseg, a sve duže u telefoto raspon (približavate, odnosno uveličavate udaljene objekte).
Kod prvih kompaktnih digitalnih fotoaparata sa zum objektivima najčešći raspon zuma je bio 3x, pri čemu je donji kraj raspona obično bio oko 35‑38 mm. To je logičan opseg, jer je sa njim najjednostavnije obezbediti optimum geometrije, oštrine i kolorita. I dan‑danas najbolji kvalitet fotografija možete očekivati od modela čiji se opseg zuma zadržava u ovim okvirima – povećanje raspona ili pokušaj da se ide ka širim uglovima dovodi do manjih ili većih deformacija geometrije, problema sa rastom hromatskih aberacija, vinjetiranja i neravnomerne oštrine u okviru snimka.
Aktuelni trendovi ukazuju na to da su kupci vrlo raspoloženi da se odreknu nijansi u kvalitetu snimaka zarad nesumnjive praktičnosti povećanja raspona zuma, tj. širine ugla na kojoj počinje taj raspon. Postoji posebna kategorija aparata namenjenih ambicioznijim amaterima, tzv. ultrazum, koja je danas jedina preostala podvrsta prosumer segmenta. Ultrazum aparati, čiji je raspon nekada standardno počinjao na oko 35 milimetara i iznosio 10x, danas gotovo po pravilu počinju od 28 milimetara (neki čak i šire) i dostižu raspon od 18x, 20x, pa čak i do 26x (najnoviji Olympus SP‑590 UZ). Na drugoj strani, sve je više ultra‑kompaktnih aparata koji svojim vlasnicima obezbeđuju široke uglove, u čemu prednjači Panasonic sa svojom briljantnom Leica optikom, nudeći već nekoliko modela koji polaze od doskora nezamisliva 24 milimetra.
Stalno usavršavanje optike, kao i foto procesora koji naknadnom obradom u samom aparatu minimizuju nedostatke, svake godine čini kompromise sve manje bolnim. Treba imati u vidu i da su kvalitativna očekivanja klijentele koja kupuje kompaktne aparate i onih koji su usmereni ka DSLR tržištu bitno drugačija – dok je za neke ulazak u DSLR vode logična evolutivna stepenica u traganju za fotografskom perfekcijom, drugi se zadovoljavaju mogućnostima i ograničenjima koja nameće koncepcija kompaktnih aparata, ali zato ne nose torbu sa opremom.
Da rezimiramo: ako kupujete aparat u kompaktnoj klasi, svakako ćete želeti da kupite nešto što u širini ugla kreće barem od 28 mm; manji ugao (odnosno veća minimalna žižna daljina) hronično će vas terati da se više izmičete da biste sve osobe ili objekte obuhvatili kadrom, a često nećete moći da snimite kadar koji ste zamislili. Takav scenario, čak i pri laičkom korišćenju fotoaparata, ume da bude frustrirajući, pa zato i kažemo da treba težiti širini ugla preko 28 mm.
Snimanje videa
Mogućnost snimanja videa doskora je bila privilegija kompaktnih aparata – DSLR modeli zbog prirode refleksnog tražila koje sliku do okulara prenosi preko prizme i mehanike ekspozicione zavesice jednostavno nisu imali tehnoloških preduslova za to. LiveView (mogućnost kadriranja putem LCD displeja), skorašnji tehnološki izum na DSLR aparatima, otvorio je i mogućnost za implementaciju snimanja videa u DSLR modele, i u ovom trenutku na tržištu postoje dva DSLR aparata koji to mogu: Nikon D90 i Canon 5D Mark II. Pritom je podržana čak i HD rezolucija.
Kada su kompaktni aparati u pitanju, u našim tabelama vidite rubriku „VGA video sa zvukom“, u okviru koje navodimo koja je maksimalna rezolucija u kojoj neki model može da snima video zapis sa zvukom (praktično svi aparati danas to čine sa zvukom), sa koliko kadrova u sekundi i eventualno da li postoji neko vremensko ograničenje pojedinačnog video klipa koji može biti snimljen.
Iako je već duže vreme standardna rezolucija 640×480, sve je više kompaktnih modela koji snimaju video materijal i u rezoluciji višoj od ove – u tome trenutno prednjači Panasonic. Nestrpljivo iščekujemo da se na našem tržištu pojavi i prvi kompakt koji će (zahvaljujući CMOS senzoru) moći da snima video u punom HD formatu – Canon SX1 IS.
Manje je bolje
U procesu obrade prethodnog teksta u PC #152 potkrala nam se bitna greška. Poslednja rečenica prvog pasusa na strani 82 glasi: „Poređenje aparata različitih rezolucija i dimenzija senzora često zahteva i preračunavanje, pa smo u skup podataka uvrstili i rezultat ove kalkulacije, gustinu tačaka na senzoru izraženu brojem megapiksela po kvadratnom centimetru površine – što više to bolje.“ Kao što ste na osnovu potpisa fotografije pored mogli da pretpostavite, trebalo je da piše „što manje, to bolje.“ 🙂
Pročitajte prethodni nastavak serijala:
PC Press – Kako izabrati fotoaparat I
Pročitajte naredni nastavak serijala:
PC Press – Kako izabrati fotoaparat III