PC Press: Moćna 3D vizija
Popularnost 3D filmova raste, pa ste verovatno i vi bar jednom svratili u “Kolosej” na neku 3D projekciju. Sa druge strane, monitori i televizori za gledanje pravih 3D sadržaja kod kuće već su dostupni, a i mnoge igre već podržavaju 3D prikaz. Da li je vreme za takvu zabavu? Vaš novčanik će to najbolje proceniti… — Filip Majkić i Voja Gašić
Pre samo koju deceniju, u svetu su 3D bioskopske projekcije ostavljale bez daha publiku koja je, noseći specijalne naočare, gotovo direktno doživljavala događaje sa ekrana kao da učestvuje u njima. Sve to je bilo moguće zahvaljujući specijalnoj tehnologiji koja – kao i ogroman broj tehnologija – nakon određenog perioda sazrevanja i usavršavanja stiže u svaki dom. Za početak, u našu Redakciju – isprobali smo GeForce 3D Vision i doživeli zadovoljstvo utiska da zombiji skaču na nas i da će nas za trenutak pregaziti automobil. Kako da vam na 2D papiru verno prenesemo utiske o najnovijoj 3D tehnologiji? Pokušaćemo, ali pogledajte i živu demonstraciju čim stignete.
Kada je početkom ove godine tokom CeBIT‑a, demonstriran a potom i globalno lansiran (na Computex sajmu) GeForce 3D Vision, mnogi su sumnjičavo vrteli glavom. Da li je tržište spremno za 3D i sve što ga prati (posebno 3D monitore)? Može se o tome dugo diskutovati, ali 3D sadržaja je očito sve više – reč je o tehnologiji koja će u budućnosti dominirati tržištem monitora (Sony je najavio da će naredne godine forsirati 3D televizore, a Panasonic je reagovao sličnom najavom), te da za prave videofile nema (ili skoro da nema) te cene koju ne bi platili za maksimalno uživanje u kvalitetu prikaza. A 3D prikaz u igrama i filmovima je zaista nešto što se mora doživeti da bi se u shvatilo koliko on iz korena menja svest o slici, čak i kod neiskusnijih i manje zainteresovanih korisnika.
Dve strane jedne priče
Da biste koristili ovu tehnologiju, morate ispuniti određene preduslove, prevashodno hardverske. Tu na prvom mestu mislimo na GeForce 3D Vision kit, koji se sastoji od stereoskopskih bežičnih naočara, čije je korišćenje obavezno. Na drugom mestu je 3D monitor koji podržava prikaz sadržaja i osvežavanje od (barem) 100 Hz, kao što je SyncMaster 2233RZ, koji smo sa zadovoljstvom koristili za potrebe ovog prikaza. Konačno, treba obezbediti odgovarajuću grafičku karticu, a kroz drajvere su trenutno podržani modeli od GeForce 8800 serije naovamo (uključujući GeForce 9 modele srednje i više klase, kao i GTX 2XX serije). Mi smo koristili GeForce GTX 275 karticu koju smo dobili ljubaznošću kompanije Gigabyte i koja se pokazala veoma dobrim izborom za reprodukciju video‑sadržaja, kao i igranje igara. Obavezno je korišćenje dual‑link DVI kabla.
Ono što je manje popularno jeste trošak koji se mora podneti za ovo zadovoljstvo. Već sa spiska obaveznog hardvera možete videti da se uglavnom radi o nestandardnoj opremi, koja predstavlja dodatni izdatak (dobro, grafičku karticu možda već imate, jer kompatibilna rešenja postoje na tržištu već dugo). 3D monitor ili NVIDIA naočare verovatno nemate, a svaka od tih komponenti košta po otprilike 300 evra. Dodajte na to i nešto snažniji procesor tj. snažniju konfiguraciju koja „ide“ sa pomenutim komponentama, i računica je jasna. Treba voditi računa i da se određene komponente, poput monitora, ne mogu naći na svakom ćošku i da su na našem tržištu dostupni samo modeli kompanije Samsung, eventualno i ViewSonic. Kada se svi ti troškovi saberu, i dalje su ispod iznosa koji bi većina videofila bila spremna da izdvoji zarad uživanja u odgovarajućoj tehnologiji. Procena je, kao i uvek, na vama; nemojte reći da vas nismo upozorili.
Stereovizija
GeForce 3D Vision kit stiže u kutiji sa stereoskopskim naočarima koje bežično komuniciraju sa emiterom (spravica piramidalnog izgleda koja se povezuje sa računarom preko USB porta), torbicom za nošenje, krpicom za brisanje, dva USB kabla za povezivanje naočara, tropinskim stereo kablom koji se koristi za povezivanje sa DLP uređajima, te CD‑om sa drajverima, softverom i uputstvima. Tu su i tri varijante nanosnice, tako da korisnici mogu da odaberu one koje najbolje odgovaraju njihovom obliku nosa.
Povezivanje je brzo i lako. Emiter je osnova sistema, povezuje se sa računarom i služi za aktiviranje stereoskopskog 3D režima rada, sa indikatorom koji svetli zelenom bojom kada je ovaj aktivan. S druge strane su priključci za USB i VESA stereo kabl, kao i analogni točkić koji je od velike važnosti, a koji služi za podešavanje stereoskopske dubine 3D sadržaja. Pošto nema univerzalnog podešavanja, svako treba da podesi prikaz kako mu odgovara. Sa 3D naočarima se komunicira preko IR interfejsa, a pune se preko USB porta; punjenje će potrajati oko tri sata, a pražnjenje skoro 40 sati, što je sasvim dovoljno. Na naočarima postoji indikator baterije koji svetli crvenom bojom kada preostane oko dva sata rada. Ponavljamo, komunikacija je bežična i nema kablova koji se vezuju s naočarima (izuzmemo li onaj za punjenje) i tako ograničavaju slobodu pokreta. Moramo pohvaliti ergonomiju samih naočara, koje imaju debeo, ali elastičan okvir i lako su prilagodljive širokom krugu osoba, posebno zbog rezervnih nanosnica.
Nakon povezivanja ostaje instalacija drajvera i softvera, shodno uputstvu. Kada resetujete računar, dočekaće vas 3D Vision Setup Wizard, koji će vam pomoći da konfigurišete najbitnije parametre rada u nekoliko koraka. Pošto završite s testom koji će vam sugerisati na koji način podesiti prikaz, doživećete prosvetljenje (u bukvalnom smislu reči). Ako ste omašili u podešavanjima, uvek se možete vratiti u NVIDIA Control Panel i rekonfigurisati napravu.
Pre nego što nastavimo, pomenimo da naočare funkcionišu na principu zatamnjivanja svakog drugog frejma naizmenično na očima. Postupak nije baš najprijatniji za sve korisnike i to je jedna od mana ove tehnologije – dok ne probate nećete znati da li vam sve to smeta ili pravi neke probleme. Oni koji boluju od epilepsije ili bolesti koje mogu biti pospešene intenzivnim vizuelnim doživljajem neka odmah zaborave na ovaj uređaj a ostali neka se spreme za neverovatan doživljaj.
Dalje od mene, zombiji!
Na disku smo našli mnoštvo demonstracionog materijala, od slika, preko video‑sadržaja, do igračkog demoa. Osećaj je fenomenalan! Po prvi put dobijamo utisak prostora, što je kvalitet sam po sebi, jasno uočljiv i običnom laiku! Pred Samsung 2233RZ monitorom izređali su se svi članovi naše Redakcije, i svi su ostali ushićeni prikazom dubine i potpuno novim kvalitetom korišćenja koji donosi ova 3D tehnologija.
Izraz „kvalitet korišćenja“ nije fraza, jer odlično dočarava šta to tačno donosi GeForce 3D Vision. Ne, nećemo reći da običan korisnik „ne može bez ovoga“, ali smo osećali koliko je surovo iskusiti 3D prikaze na ekranu a onda vratiti opremu nakon testa. Automobili koji imaju dubinu na putu, kretanje koje se u potpunosti može osetiti, pomeranja po trećoj dimenziji… sve to je ostavilo izuzetan utisak na nas. Poslastica je usledila nakon instaliranja demoa igre Resident Evil 5, kada smo se borili sa napadima zombija i ostalih karakondžula koje nikad nisu izgledale življe. Nažalost, nismo imali priliku da isprobamo neki first person shooter, gde bi doživljaj verovatno bio potpun i maksimalan, ali nam je i 3D okruženje i perspektiva iz trećeg lica, koje nudi Resident Evil 5, bilo dovoljno da steknemo jasnu predstavu o dometima tehnologije. A ti dometi nisu mali, naprotiv!
Budimo ipak realni – teško je očekivati da će se stereoskopska 3D tehnologija odmah raširi. Specijalizovanih sadržaja ima, i svakim danom ih je sve više, tako da tu ne treba tražiti izgovor za prelazak. Ali, za „običnog smrtnika“ je tu i dalje dosta prepreka, od nepostojanja jasne svesti o tome koliko mu je ova tehnologija zaista neophodna, do visoke sume koju treba izdvojiti za ovakav užitak.
Uprkos svemu, postoji grupa ljudi kojima će ovo pasti „kao kec na jedanaest“. Ukoliko ste videofil i uživate u novim tehnologijama prikaza, ovo je nešto što morate probati. Što se nas tiče, doživljaj je vredan svakog uloženog evra, a entuzijasti neće žaliti kada se budu susreli sa panoramom grada koja im daje utisak da su zaista tamo ili kada se budu borili sa neprijateljem koji je u potpunosti trodimenzionalan i čiji napad ostavlja utisak pravog juriša, umesto „ataka papirne osobe“. GeForce 3D Vision je promena koju jasno uočavaju svi, od entuzijaste do profesionalca, i koji zaista ostavlja izuzetan utisak. Iskreno ga preporučujemo svima koji su oduvek želeli da uživaju u pravom 3D‑u, umesto u imitaciji prostora na 2D ekranima. Sigurno je da će se u ovom pravcu ići u budućnosti, a najveće kompanije daju vrlo jasne signale u tom smislu. Zašto biste i dalje čekali, tehnologija je tu, pred vama, potpuno spremna!
Samsung 2233RZ monitor
Kompanija Samsung je među vodećim inovatorima, ali i najvećim proizvođačima displeja. Stoga ne čudi što je među prvima ponudila 3D monitore nove generacije. Južnokorejski gigant je ovaj monitor lansirao u aprilu. Radi se o 22“ modelu rezolucije 1680×1050 tačaka. On podržava visoke frekvencije osvežavanja (do 120 Hz), što omogućava ravnomernu distribuciju na po 60 Hz za svako oko primenom stereoskopskih 3D naočara, tj. pruža adekvatnu potporu za kvalitetan 3D ugođaj u kombinaciji sa 3D naočarima. Dinamički kontrast je deklarisan na 20.000:1, a osvetljenje na 300 cd/m2. Sve to efikasno pomaže kod tečnih i fluidnih kretnji, jasnoće prikaza, te sveukupnom doživljaju kod brzih scena, bez obzira na to da li govorimo o 3D području ili pak o tradicionalnijem vidu korišćenja monitora, za šta je 2233RZ i te kako sposoban.
Sam monitor je elegantan, s tankim crnim okvirom. Radi se o crnom glossy finišu, po kome je Samsung prepoznatljiv. Ispod donje strane je providan stakleni deo, koji dodatno doprinosi osećaju stilskog dela nameštaja, pre nego parčeta tehnike. Nažalost, ne podržava podešavanje po visini, niti preterano naginjanje prema napred, već samo uglove od +30 do otprilike ‑5 stepeni. Tasteri za podešavanje su smešteni na desnoj strani monitora. Sam ekran je TN tipa, ali je sasvim solidan, podržava brz odziv od 3 milisekunde, što je od izuzetnog značaja za korišćenje u 3D režimu zbog naizmeničnog zatamnjivanja frejmova. Uglovi gledanja su deklarisani na 170 stepeni horizontalno i 160 stepeni vertikalno. Podržan je isključivo DVI interfejs, a tu je i Samsung‑ov dobro poznati MagicBright, zahvaljujući kome detaljno možete podesiti sliku.
Posebno naglašavamo mogućnost prikaza slike u prirodnim 4:3 i 5:4 režimima, sa dve velike horizontalne linije na bokovima, zbog čega se može postići viši stepen realnosti bez distorzije slike prilikom korišćenja odgovarajućih rezolucija. Sveukupno, radi se o veoma kvalitetnom monitoru, ali moramo primetiti da je preskup ukoliko nemate ambicija da ga koristite u kombinaciji sa 3D Vision tehnologijom, za šta je praktično i stvoren.
Gigabyte GeForce GTX 275
Iz kompanije Gigabyte je stigao referentni primerak GeForce GTX 275 grafičke kartice, koji se, ipak, razlikuje od ostatka ponude na tržištu. No, za početak da posvetimo pažnju osnovnim stavkama. Karta se bazira na GT200 grafičkom čipu kompanije NVIDIA, raspolaže 448‑bitnim memorijskim interfejsom, kao i sa 896 megabajta GDDR3 memorije.
Najbitnija stvar je implementacija Gigabyte Ultra Durable VGA tehnologije. Ultra Durable tehnologiju Gigabyte već dugo primenjuje na tržištu matičnih ploča, a nešto slično je donela i na tržište grafičkih karti. U praksi, Gigabyte udvostručuje količinu bakra u Power i Ground slojevima PCB‑a (ukupno dve unce, odnosno 56,7 grama), koristi japanske all‑solid (oklopljene i čvrste) kondenzatore, MOSFET elementi su Low RDS tipa, a prigušnice sa magnetnim jezgrom su izrađene od legure gvožđa. Pored toga, koriste se vrhunske memorije južnokorejskih kompanija Samsung i Hynix. Sve to bi trebalo da rezultuje spuštanjem temperature GPU‑a i karte za oko 5‑10%, kao i eliminacijom zagrevanja širokih zona PCB‑a oko najvrelijih čipova, uvećanjem sposobnosti za overkloking od 10 do 30%, kao i 10‑30% manjim gubicima u prelaznim režimima.
Praksa pokazuje da ovo nisu prazna slova na papiru. Kartica zahteva prisustvo dva šestopinska PCIe konektora za napajanje. Radni taktovi jezgra i memorije su postavljeni na 633 MHz i 2268 MHz dok 240 šejder procesora rade na 1404 MHz. Sama kartica spada u rang više srednje klase igračkih rešenja i podržava DirectX 10, CUDA, SLI i PhysX tehnologije, od kojih je poslednja sve korišćenija u naslovima nove generacije. Ukoliko želite karticu visokih performansi, sa ovim modelom ne možete pogrešiti. Ukoliko želite sistem sa GeForce 3D Vision tehnologijom, koja je predmet ovog prikaza, tek onda nećete pogrešiti ako se opredelite za ovu video‑karticu.
Kako se prave 3D slike i video
Poslednjih godina svedoci smo ubrzanog prelaza na HD rezolucije i visoke frekvencije osvežavanja slike (već su se pojavili displeji sa osvežavanjem od 600 Hz). Sve to sa sobom nosi ogromna povećanja količine podataka koju treba preneti za svaku sliku, a 3D vizija, stereovizija ili stereoskopski prikaz dobra su prilika da sve ove brojke pomnožimo sa dva.
Percepcija udaljenosti predmeta za koju su sposobni ljudi potiče upravo od činjenice da imamo dva oka, za razliku od fotoaparata i kamera koje smo do sada koristili. Konačna slika se formira u našem mozgu tako što se kombinuju informacije iz oba oka koje se neznatno razlikuju, jer su oči razmaknute.
Da bismo dobili stereoskopsku sliku, moramo takođe da beležimo informacije iz dva objektiva koji su razmaknuti desetak centimetara, poput naših očiju. Ove dve slike se smenjuju na specijalizovanom displeju, a polarizacione naočari naizmenično zatvaraju naše oči. Ako displej prikazuje sliku za levo oko, desno polarizaciono staklo se zatamnjuje da bi slika stigla samo do levog oka. Osećaj trodimenzinalnosti je opet poveren našem mozgu, a po VESA specifikacijama broj slika za svako oko mora da bude barem 50 na evropskom tržištu i 60 slika na američkom, što je (kao i odgovarajući PAL i NTSC TV standardi) usklađeno sa frekvencijom struje.
Displej mora da bude sposoban da prikaže 100 ili 120 slika u sekundi, što predstavlja minimalnu frekvenciju osvežavanja za 3D displeje. Ako vam to ne smeta, 3D prikaz je moguć i sa duplo manjim frekvencijama, jer se filmovi još uvek snimaju sa 24 slike u sekundi. Da bi se „dupla slika“ sprovela do monitora ili TV-a, neophodan je dual-link DVI ili HDMI kabl, jer trenutno samo on raspolaže dovoljnim propusnim opsegom za toliku količinu podataka.
Na standardizaciji zapisa stereoskopskih slika u datoteke još se radi, ali se često te slike zapisuju u JPEG odnosno MPEG datoteke u prepletenom načinu (interlaced), ili prosto kao dve odvojene slike jedna iznad druge odnosno jedna pored druge.