PC Press: Olympus E–PEN
E‑P1 je pravljen po uzoru na PEN iz 1959. godine koji je redefinisao standarde tadašnjih kompaktnih aparata koji su koristili film. Tačno pola veka kasnije, E‑P1 čak i fizički liči na legendarni uzor, osvajajući simpatije ljubitelja retro gedžeta već na prvi pogled. Sličnost je tolika da aparat čak ni ne poseduje ugrađeni blic, što konstruktori objašnjavaju željom da se akcentiraju njegove impresivne sposobnosti za pravljenje kvalitetnih fotografija sa prirodnim svetlom, čak i po mraku. Kao i svaki ozbiljan fotoaparat koji korisniku nudi maksimum naprednih opcija i podešavanja, E‑P1 poseduje standardno hotshoe ležište za eksterni blic, a ponuda dodatne opreme za ovaj aparat obuhvata i poseban, prilično snažan ali kompaktan blic, stilski usklađen sa izgledom fotoaparata.
Šta je, dakle, novi digitalni PEN? Tehnološki gledano, reč je o Olympus‑ovoj realizaciji mogućnosti koje pruža novi micro 4/3 format, koji zahvaljujući eliminaciji pentaprizme sa ogledalom i optičkog tražila omogućava daleko kompaktnije dimenzije tela aparata i optike, nego što je to slučaj kod DSLR modela. S druge strane, veličina senzora ostaje ista, što u spoju sa kvalitetnom optikom rezultuje fotografijama kakve biste očekivali od nekog DSLR aparata, a činjenica da je optika izmenjiva daje vam istu fleksibilnost i kreativne mogućnosti.
Da li je ovo možda formula koja će privući značajan deo korisnika DSLR aparata? Oni koji su već navikli na mogućnosti i korisnički interfejs DSLR aparata verovatno će se teško pomiriti sa nekim kompromisima koje micro 4/3 nameće (pre svega na odsustvo optičkog tražila i sporije fokusiranje), ali je vrlo verovatno da će E‑P1 i njegovi naslednici privući značajan broj onih kojima je potreban visok kvalitet fotografija, a oklevaju da uđu u DSLR svet pre svega zbog gabarita i mase aparata. Po dimenzijama i težini E‑P1 je čak nešto kompaktniji od većine modela ultrazum klase kompaktnih aparata, ali je kvalitet fotografija koje daje daleko ispred bilo čega što kompaktni ultrazum može da ponudi. Doduše, raspon osnovne optike je manji, ali njena izmenjivost pruža izuzetnu koncepcijsku fleksibilnost, nudeći mogućnost da uz pomoć adaptera čak koristite i objektive namenjene DSLR 4/3 modelima, šireći tako polje primene E‑P1 i na ono što je i dan-danas nedostupno u svetu kompaktnih aparata, na primer. rad sa objektivima koji daju ultra široko vidno polje.
Olympus je u startu promovisao dva objektiva specijalno pravljena za E‑P1 – standardni zum raspona 14‑42 mm i tzv. pancake objektiv fiksne žižne daljine 17 mm, tankog profila, sa kojim su dimenzije ovog aparata impresivno male. Čak i standardni 14‑42 mm objektiv ima mogućnost da se, povlačenjem zgodno postavljenog klizećeg osigurača, kada je aparat isključen uvuče, svodeći se na dubinu od par centimetara. U sklopu ponude dodatne opreme za E‑P1, uz blic, vrlo lepo dizajniranu torbicu od brušene kože u retro maniru, optičko tražilo za korišćenje sa 17 mm objektivom (montira se u hotshoe ležište za blic) i adapter za 4/3 objektive; može se dobiti i adapter za OM objektive, koji vam omogućava da iskoristite i stariju optiku sa Olympus SLR aparata koji koriste film. Ukratko, novi PEN nudi zaista impresivne mogućnosti konfigurisanja, ali kako on radi?
Za nekoliko dana rada sa njim napravili smo skoro hiljadu fotografija i kad god smo slike sa kartice prebacili na računar (Olympus je za ovaj model prešao na standardne SD(HC) kartice), ponovo bismo se oduševili njihovim izgledom. Diskretno veća količina šuma u odnosu na konkurenciju koju proizvode Olympus‑ovi LiveMOS senzori kod E‑P1 je odlično filtrirana, pa čak i fotografije napravljene u uslovima slabijeg svetla izgledaju ubedljivo. Tome doprinosi i kvalitetno implementirana optička stabilizacija (tri različita moda), koja upotrebu stativa u većini situacija čini izlišnom. Iako je fokusiranje neminovno sporije u odnosu na DSLR aparate, ono je vrlo precizno, tako da se u njega možete potpuno pouzdati – na testu nismo imali niti jednu pogrešno fokusiranu fotografiju. Kontrast na fotografijama je odličan, a i merenje svetla je izvanredno precizno, pa eliminiše rizik od preeksponiranosti i potrebu za ručnim kompenzovanjem ekspozicije. Automatski balans belog funkcioniše sjajno, a odlične mogućnosti kontrole kolorita, kao i dodatni art filteri za procesiranje fotografije u realnom vremenu (specijalitet Olympus‑a) pokazuju se vrlo korisni kada vam, recimo, zatreba meko svetlo.
Korisnički interfejs aparata je dobar, mada iz perspektive DSLR korisnika malo oskudan – tu su samo taster za „zaključavanje“ ekspozicije i fokusa (AEL/AFL), kao i programabilni Fn taster. Za pohvalu je je što postoje dva jog‑dial točkića – jedan pod palcem pri vrhu aparata, dok je drugi oko kursorskog kruga – što olakšava manuelni rad sa aparatom. Doduše, pojedine opcije koje napredniji korisnici vole da im budu pri ruci „zakopane“ su u meni, kao na primer bracketing. No to su sitnice koje ne mogu da naruše opšti utisak da je PEN aparat koji je veoma zabavno koristiti, koji će jednako zadovoljiti korisnike sa stilom, koji traže nešto originalno i drugačije od svega do sada, kao i one kojima je potreban ozbiljan kvalitet sa što je moguće manjim dimenzijama.
Olympus PEN E‑P1 |
|
Rezolucija
|
12,3 Mp
|
Veličina senzora
|
18×13,5 mm
|
Gustina tačaka senzora
|
5,1 Mp/cm2
|
ISO raspon
|
100‑6400
|
Tip senzora
|
LiveMOS
|
Multip. žižne daljine
|
2
|
IS (opt. stabilizacija)
|
da (senzor)
|
LCD displej
|
3“
|
Rezolucija displeja
|
230000 p
|
Video-klipovi
|
1280×720 (30 fps)
|
HDMI
|
Da
|
Tip memorijske kartice
|
SD
|
Baterija
|
Li Ion (BLS‑1)
|
Dimenzije
|
121×70×36 mm
|
Masa
|
355 g
|
|