Povratak u Nordeus, zemlju igara
Tim Nordeus‑a ne prestaje da aktivno osmišljava i testira i neke potpuno nove koncepte, tako da možete očekivati još neke novosti iz Nordeus kreativne radionice. Pored igre Top Eleven, najuspešnije online sportske igre na svetu, Nordeus tim radi na još jednom projektu. U pitanju je Spellsouls – MOBA igra koja je trenutno u soft launch fazi u nekoliko zemalja širom sveta. Možda je vreme da im se pridružite…
Nordeus je nezavisna gejming kompanija sa sedištem u Beogradu koja okuplja ambiciozne ljude sa svih strana sveta. Bez obzira na razlike u jeziku, ljude u Nordeus‑u povezuje isti cilj: uspešna budućnost igara na kojima rade, kao i budućnost mnogobrojne (i sve veće) kreativne družine.
Top Eleven je igra zbog koje je Nordeus postao svima zvučno i prepoznatljivo ime. Za sada ima preko 150 miliona registrovanih korisnika međutim, Top Eleven ne prestaje da svakodnevno osvaja srca igrača širom sveta.
U međuvremenu, u zemlji igara
U poslednjih 14 meseci u Nordeus‑u je bilo prilično uzbudljivo! Timovi su svu snagu uložili u razvijanje novih ideja za igre, a to nije ni lak ni brz posao. Pored igre Top Eleven, najuspešnije online sportske igre na svetu, Nordeus tim radi na još jednom projektu. U pitanju je Spellsouls – MOBA igra koja je trenutno u soft launch fazi u nekoliko zemalja širom sveta.
Spellsouls će oduševiti ljubitelje akcije, strategije i PvP igara. Pored konstantnog rada na usavršavanju Top Eleven igre i rada na još uvek svežem Spellsouls‑u, tim Nordeus‑a ne prestaje da aktivno osmišljava i testira i neke potpuno nove koncepte, tako da možete očekivati još neke zanimljive novosti iz Nordeus kreativne radionice.
Naravno, sve je još uvek obavijeno velom tajne.
Kako se pravi igra?
Kako kažu u Nordeus‑u, prvi korak je uvek u kristalisanju ideje za samu igru odnosno, u pravljenju koncepta. Rezultat nije baš uvek izvestan, jer se nekada ceo proces baš ovde i zaustavi, a dešava se i da stari koncepti posluže kao temelj za neku novu i inovativnu igru.
U drugom koraku se razvija prototip kako bi se navedeni koncepti testirali. Pravljenje igara je delom nauka, a delom umetnost. Potrebno je veliko umeće da bi se napravio pravi balans između toga. Kako je cilj tima za razvoj igre da stvore zabavnu igru za milione korisnika širom sveta, uvek se trude da mišljenje igrača uvaže što ranije u samom procesu razvoja, te se prvi prototipi nove igre testiraju interno među zaposlenima u Nordeus‑u, ali i eksterno, među gejmerima u našoj zemlji i širom sveta.
U narednim koracima u razvoj nove igre se uključuje veći broj ljudi. Programeri, dizajneri, artisti i mnogi drugi. Broj ovih ljudi zavisi od kompleksnosti same igre. U ovoj produkcionoj fazi, svaki član tima ima specifičnu ulogu, a dobar timski rad i saradnja nephodan su uslov da se igra uspešno razvije i u okviru planiranih rokova.
Ništa bez testiranja
Testiranje je veoma važna aktivnost u razvoju svakog softvera, pa i video igara. Greške u igrama mogu dovesti do nezadovoljstva igrača i njihovog napuštanja igre. Upravo zbog toga je veoma važno otkriti sve greške što ranije i ukloniti ih. Testiranje je danas u Nordeus‑u aktivnost koja je važna kao i sam rad na programiranju igre, te razvojni tim čine, rame uz rame, inženjeri za razvoj i inženjeri za testiranje igara. Proces testiranja je prilično složen i prate ga ozbiljni planovi, struktura test tima i metodologija rada. Pored manuelnog testiranja igara, koje neizostavno uključuje i uživanje u samom igranju igre, uloga testera je i u osmišljavanja načina za što opsežnije automatsko testiranja softvera.
Planiranje predstavlja prvi korak u svakom procesu rada, pa i kada je u pitanju testiranje softvera. Planiranje je priprema za ceo proces testiranja i služi da test tim sagleda šta je sve potrebno uraditi i na koji način. Tokom planiranja se definiše koje vrste testova će biti sprovedene (testovi funkcionalnosti, opterećenja, sigurnosti), koje metode testiranja će biti primenjene (ručno, automatsko, regresivno), kakve strategije (crne kutije, bele kutije), kao i kriterijum završetka testiranja.
Svi znamo da se softverski proizvod beskonačno dugo može razvijati i popravljati, ali mora se definisati trenutak kad je on dovoljno dobar da izađe na tržište. Kada se definiše šta je potrebno uraditi, kreira se skup test slučajeva i procedure koje će biti korišćene tokom testiranja sistema. Poslednju fazu predstavlja samo izvršavanje testova (testiranje) kao proces konkretne primene specificiranih test slučajeva i test procedura u skladu s usvojenim planom i dizajnom.
Razvoj igara kroz razvoj ljudi
U Nordeus‑u, vole da kažu da su njihovi zaposleni ujedno i njihova najvažnija igra, što dovoljno govori o tome da su zaposleni na prvom mestu. Odatle i trud se da radni prostor sadrži sve što bi jedan game developer mogao da poželi: najmoderniju opremu, hardver i softver, ergonomski nameštaj, kantinu sa zdravim obrocima i svežim voćem, prostor za igru i brainstorming, te obezbeđeno privatno zdravstveno osiguranje. Takođe, Nordeus posluje po modelu kliznog i otvorenog radnog vremena za koje nije bitna sama satnica provedena na radnom mestu već rezultati i zacrtani ciljevi.
Pored navedenih materijalnih beneficija, ono čime se Nordeus posebno ponosi i što im je naročito u fokusu, jeste saradnja sa zaposlenima, rad na njihovoj kontinuiranoj edukaciji, napredovanju i postizanju određenih individualnih i timskih ciljeva. Od prvog radnog dana u Nordeus‑u svaki novi član dobija svog mentora s kojim određuje sopstvene ciljeve i zadatke u kompaniji. Njihovo uspešno rešavanje omogućava zaposlenom dalje napredovanje, bolje uklapanje u specifični tim ili, u zavisnosti od želja i afiniteta, prelazak u neki od ostalih timova. Odlasci na sve relevantne konferencije u gaming industriji, velika godišnja team building putovanja, stalne zajedničke sportske i zabavne aktivnosti – sve to je deo beneficija koje imaju za cilj da zaposleni budu zadovoljni dok rade na novim izazovnim projektima i zajedno ostvaruju nove uspehe.
U Nordeus‑u se analiziraju i individualne i timske potrebe zaposlenih pa se na osnovu toga pravi individualni razvojni plan za svakog zaposlenog. Pored odlazaka na sve relevantne konferencije i sjajnih treninga koji se organizuju u samom Nordeus‑u, postoji i mala ali bogata biblioteku. Svako može da poruči knjigu koja bi na bilo koji način doprinela profesionalnom ili ličnom razvoju. Ipak najviše učimo jedni od drugih. Zaposleni imaju priliku i podršku da biraju projekte na kojima rade kao i da stalno isprobavaju nove stvari i uče, kako na svojim uspesima, tako i na svojim greškama, ali i jedni od drugih. Jednom nedeljno se organizuju Open Door prezentacije na kojima zaposleni dele nove ideje, aktuelna dešavanja na projektima, ali i probleme i prepreke na koje su naišli. Svake druge nedelje art tim Nordeus‑a organizuje speed painting radionice na različite teme. Interni hakatoni u timovima ili celom Nordeus‑u takođe su česta aktivnost u kojoj svi zaposleni učestvuju. Neke od najboljih ideja izrodile su se upravo tokom ovakvih dešavanja.
Saradnja sa zajednicom i deljenje znanja
Pored razvoja svojih zaposlenih, Nordeus veliku pažnju poklanja i razvoju zajednice. Najveći deo zaposlenih, posebno inženjera za razvoj i testiranje igara, dolazi upravo iz domaćih škola i fakulteta. Nordeus s ponosom ističe da naša zemlja svake godine proizvede veoma veliki broj stručnjaka u oblasti razvoja softvera, a naši mladi talenti priznati su ne samo u zemlji već i širom sveta.
Nordeus se trudi da kroz deljenje znanja, stalna predavanja, praktičnu nastavu, opremanje IT laboratorija i kabineta, kao i organizaciju takmičenja u pravljenju igara podrži mlade ljude da se još tokom studija oprobaju u različitim oblastima game development‑a i da, pored teorijskog znanja, steknu i praktično znanje u ovoj oblasti.
Plan je da se i u budućnosti nastavi s ovim naporima, pri čemu će Nordeus snažno podržati fakultete da nastave da školuju što veći broj mladih stručnjaka, kao i da im se omogući da u svojoj zemlji imaju priliku da rade u što boljim uslovima, s najmodernijom opremom i da učestvuju u kreiranju budućnosti radeći na rešavanju nekih od najaktuelnijih izazova u oblasti softvera, veštačke inteligencije i virtualne realnosti.
Da parafraziramo poznatog pisca: sve prosečne kompanije su slične, a sve izuzetne su izuzetne na svoj način. Drago nam je da je Nordeus naš – i izuzetan na više načina.