Regulatorna tela SAD-a i EU saglasna oko odnosa prema AI
Regulatori u SAD-u i Evropi izneli su “zajedničke principe” koje planiraju da poštuju kako bi “zaštitili konkurenciju i potrošače” kada je reč o veštačkoj inteligenciji. “Vođeni našim zakonima, radićemo na osiguravanju efikasne konkurencije i poštenog tretmana potrošača i preduzeća,” rekli su Ministarstvo pravde, Federalna trgovinska komisija, Evropska komisija i Agencija za konkurenciju i tržišta Velike Britanije (CMA).
Zajednički principi za zaštitu konkurencije i potrošača
“Tehnološke prekretnice mogu uvesti nove načine konkurencije, katalizujući prilike, inovacije i rast,” navedeno je u zajedničkom saopštenju agencija. “Shodno tome, moramo raditi na tome da javnost u potpunosti iskoristi ove trenutke.”
Regulatori su identifikovali poštenu trgovinu (tj. osiguravanje da glavni akteri u sektoru izbegavaju isključive taktike), interoperabilnost i izbor kao tri principa za zaštitu konkurencije u oblasti AI. Ovi faktori su zasnovani na njihovom iskustvu u radu na srodnim tržištima.
Agencije su takođe ukazale na neke potencijalne rizike po konkurenciju, kao što su dogovori između glavnih igrača na tržištu. Naveli su da, iako aranžmani između kompanija u sektoru (koji su već rasprostranjeni) možda neće uticati na konkurenciju u nekim slučajevima, u drugim slučajevima “ovi partnerstva i investicije bi mogli biti korišćeni od strane velikih firmi da potkopaju ili preuzmu konkurentske pretnje i usmere ishode tržišta u svoju korist na štetu javnosti.”
Ostali rizici po konkurenciju navedeni u saopštenju uključuju učvršćivanje ili proširenje tržišne moći na tržištima povezanim s AI, kao i “koncentrisana kontrola ključnih ulaza.” Agencije definišu ovo poslednje kao mali broj kompanija koje potencijalno imaju preveliki uticaj na prostor AI zbog kontrole i snabdevanja “specijalizovanim čipovima, značajnim računanjem, podacima u velikom obimu i specijalističkim tehničkim znanjem.”
Pored toga, CMA, DOJ i FTC navode da će biti na oprezu za pretnje koje AI može predstavljati potrošačima. U saopštenju se napominje da je važno da potrošači budu obavešteni o tome kako AI utiče na proizvode i usluge koje kupuju ili koriste. “Firme koje obmanjujuće ili nepravedno koriste podatke potrošača za obuku svojih modela mogu potkopati privatnost, sigurnost i autonomiju ljudi,” navodi se u saopštenju. “Firme koje koriste podatke poslovnih kupaca za obuku svojih modela takođe mogu izložiti konkurentno osetljive informacije.”
Ovo su sve prilično generalizovane izjave o zajedničkom pristupu agencija u podsticanju konkurencije u oblasti AI, ali s obzirom na to da sve rade po različitim zakonima, bilo bi teško da saopštenje ulazi u detalje o tome kako će regulisati. U najmanju ruku, saopštenje bi trebalo da posluži kao podsetnik kompanijama koje rade u oblasti generativne AI da regulatori pomno prate stvari, čak i usred ubrzanih napredaka u sektoru.
Izvor: Engadget