Sajt kao zadatak kojim se bavi cela firma
Ukoliko biste vlasnika prosečne srpske firme pitali ko se bavi kompanijskim Internet sajtom, on bi verovatno rekao „oni iz marketinga“ ili „oni iz IT sektora“. Srećom, prošla su vremena kad je odgovor glasio: „Ma, onaj komšijin mali nešto petlja s tim“, ali su za savremenu kompaniju sva tri odgovora pogrešna. Internet sajt firme je suviše važna i složena stvar da se njime ne bi bavili skoro svi sektori u firmi… i još poneko stručan, angažovan spolja!
Posao formiranja i održavanja sajta podrazumeva angažovanje marketing i PR sektora, IT sektora, sektora prodaje, finansija, pa i pravnog sektora. Za samu izradu sajta može da bude angažovana firma koja pruža celokupnu uslugu ili tim pojedinaca u sastavu: kopirajter, dizajner i programer. U oba slučaja, ima tu posla i za kvalifikovanog Internet konsultanta – i pre, i tokom, i posle izrade sajta. Uostalom, ko bi drugi mogao da vam da celovito sagledavanje šta sve obuhvata bavljenje sajtom?
Marketing i PR sektor – prikladne i sveže Internet komunikacije
Kompanijski Web sajt je medij za sebe, pa se kao ozbiljan kanal komunikacije, po logici stvari, vezuje za marketing i public relations. Ta dva sektora (objedinjena ili razdvojena, svejedno) najupućenija su da brinu o Internet sadržaju, dizajnu onoga što se pojavljuje na sajtu i šeruje na društvenim medijima kompanije… jednostavno, da se bave online imidžom i brendovima. U to spada i promocija na Internetu, to jest svi oblici online oglašavanja, a svakako su najpozvaniji da se petljaju i u SEO, jer je za njega upravo najbitnija optimizacija tekstova. Morali bi da budu upućeni i u Web analitiku kako bi pratili rezultate online nastupa.
Sve to im malo vredi ako ne ažuriraju redovno sajt i ne osvežavaju ga novim vestima, blog postovima i drugim informacijama. Ukratko, moraju da se odlično snalaze sa fajlovima koji imaju ekstenzije DOC(X), XLS(X), PDF, JPG, GIF, PNG, MP3, MP4… I da pored osnovnog Office paketa, znaju da izađu na kraj i s raznoraznim programima za obradu slika, videa i zvuka. Zbog potreba svog posla, treba da znaju i kako da zakonito i pristojno masovno šalju poruke e‑pošte, a da to ne bude spamovanje.
IT sektor – pouzdane i bezbedne Internet operacije
Programiranje sajta prirodno pripada IT sektoru, tačnije – ne moraju da znaju da programiraju, ali moraju da budu upućeni u osnove HTML‑a, PHP‑a i CSS‑a kako bi mogli da efikasno komuniciraju sa spolja angažovanim proizvođačima sajta. Uostalom, njih se ostale kolege iz firme najpre sete kada se pojavi problem u CMS‑u sajta.
IT‑jevci odlučuju o tome gde će se i kako sajt firme hostovati, a oni upućeniji bave se i njegovim tehničkim održavanjem i raznim podešavanjima servera, domena, poddomena, preusmeravanjima, kratkim URL‑ovima… U vreme učestalog sajberkriminala, naročito je bitna briga o sajberbezbednosti, i to oba njena aspekta – bezbednom Internet ponašanju ljudi iz firme i sigurnom radu hardvera i softvera povezanog na Internet. Oni određuju prava pristupa raznim Internet servisima, od kojih je najbitnija e‑pošta za zaposlene, ali i njihova zaštita od spamovanja spolja.
Nove tehnologije koje kompanije koriste u poslovanju vezane su za Internet (Internet of Things, Big Data, Software as a Service…) Posebna priča su integracije poslovnih softvera (ERP, CRM…) sa sajtom firme.
Sektor prodaje – profitabilne Internet prodavnice
Elektronska trgovina odavno nije samo običan Webshop. Osim kupovine i prodaje proizvoda i usluga, ona danas obuhvata i elektronski transfer novca, upravljanje lancem snabdevanja, e‑marketing, elektronsku razmenu podataka i automatske sisteme za sakupljanje podataka. Sektor prodaje brine o potencijalnim klijentima i njihovom pretvaranju u poslovne partnere i korisnike/klijente/potrošače. Dakle, i B2B i B2C, a u pojedinim slučajevima i B2B2C.
Uspostavljanje kvalitetne e‑prodavnice nije moguće bez pune saradnje sa sektorom marketinga. Nije to samo vezano za kreiranje sadržaja o proizvodima ili uslugama na sajtu (tekstovi, fotografije, video…) već se tiče i politike cena, to jest smišljanje promotivnih akcija i sistema popusta. A neki od ta dva sektora treba da se bavi i reklamacijama (a i pohvalama i primedbama) koje stižu od posetilaca sajta.
Sektor prodaje i sektor finansija treba da se dogovore i koje će sve oblike elektronskih plaćanja i pod kojim uslovima obezbediti na e‑prodavnici, a i da vode računa o poreskim stopama za različita tržišta i različitu robu ili usluge.
Pravni sektor – zakonito Internet prisustvo
Mnogima je nepoznato da ozbiljan kompanijski Internet sajt mora da zadovolji i brojne domaće zakone, kao što su: Zakon o oglašavanju, Zakon o elektronskoj trgovini, Zakon o elektronskim komunikacijama, Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, Zakon o autorskim i srodnim pravima… Ponešto o svim tim zakonima moraju da znaju (i poštuju) i svi ostali sektori firme, ali je pravni sektor u ovoj oblasti najpozvaniji da na vreme kaže svoje mišljenje.
Zaštita intelektualne svojine na Internetu veoma je bitna, i to gledano u oba smera – i kao zaštita svoje i kao zaštita (od nezakonite upotrebe) tuđe intelektualne svojine. Kompanije koje imaju svoje zaštićene žigove – trgovačke marke, znaju koliko je to važno, zajedno sa zaštitom autorskih prava za sve sadržaje na sajtu, što je uobičajeno da stoji na Web strani zvanoj „Uslovi korišćenja“, koju mnogi izostave.
Briga o posetiocima sajta, naročito nakon uvođenja GDPR‑a u EU, postaje veoma bitna obaveza, a tiče se zaštite privatnosti i zakonitog prikupljanja, obrade i čuvanja podataka o posetiocima. Ako firma ima i svoju e‑prodavnicu, o zaštiti potrošača, pored sektora prodaje, mora da brine i pravni sektor. Ne zaboravimo ugovore, naročito one sa spoljnim saradnicima na izradi sajta.
Spoljni saradnici – profesionalni Internet nastup
Videli smo da svaki od sektora firme, pored svog osnovnog posla, ima i dosta toga što treba da uradi povodom kompanijskog sajta. Teoretski je moguće da se odredi neko iz firme i angažuje nekog Web kopirajtera, Web dizajnera i Web programera, i da s njima kreira dobar Web sajt. Međutim, to za iole ozbiljne kompanije nije optimalno rešenje, izuzev ako među svojim zaposlenima nemaju osobu koja odgovara opisu Internet konsultanta, koja bi nadgledala i koordinirala sve korake projekta izrade sajta.
Kvalitetan i iskusan spoljni Internet konsultant je onaj ko odlično poznaje šta sve trenutne Internet tehnologije mogu da pruže i kako da to optimalno uskladi s potrebama i mogućnostima naručioca sajta. Još bitnije – zna kako da izađe na kraj s kopirajterom, dizajnerom i programerom sajta, jer govore „istim jezikom“, koji naručioci sajtova najčešće ne razumeju (nimalo ili nedovoljno). Internet konsultant zna da osmisli arhitekturu budućeg sajta, da planira sve korake njegove izrade, da prati ceo proces i upravlja njim, da usaglasi sve koji su uključeni u taj posao i da obavi sve potrebne finalne provere pre puštanja sajta u rad. On garantuje da će ceo projekat biti izveden u skladu sa standardima savremenog Internet prisustva.